בעד הבעד ונגד הנגד לא נחשב. משהו מוזר או משהו תמים מתרחש, עד כדי כך שאני תוהה שמא אני הוא המוזר והתמים. אפשרויות מתקבלות על הדעת בהחלט. אם המפגינים יודעים משהו שאני לא יודע, אני אכן תמים. אם המפגינים לא יודעים יותר ממה שאני יודע, אבל הנורמה במדינת ישראל היא שלא צריך לדעת על סמך אלו עובדות מפגינים, ומי שדווקא רוצה לדעת הוא מוזר, אני כנראה מוזר.



שמעתי את קריאתו של יועז הנדל להגיע להפגנת הימין בירושלים. עברתי סעיף סעיף על הקריאה שלו.



סעיף א': חברת מופת בארץ ישראל. מי לא יזדהה עם הקריאה לחברת מופת, ולא סתם בשטח מוגבל אלא בארץ ישראל? טוב, יש מי שלא יזדהו ולכן רגלם בל תדרוך בהפגנה, כי השטח נרחב מדי בעיניהם לחברת מופת, כי חברת מופת יכולה להיות רק בשטח מסוים לדעת ישראלים כאלה.



סעיף ב': בעד שלטון החוק. אני לא בטוח שאני בעד שלטון החוק. צריך לזכור שיש חשיבות גם לשלטון הלב. בכל אופן, מדוע דחוף לצאת להפגנה למען שלטון החוק?



סעיף ג': בעד האיזונים והבלמים במדינת ישראל. אני צריך יום שלם כדי להבין מה פירוש בעד האיזונים והבלמים במדינת ישראל, ועוד שנה כדי להגיש נייר עבודה לדיון ראשון בנושא. לצאת להפגנה במוצאי שבת? לא דחוף.



עוד סעיף: בעד דוגמה אישית ומגבלות הכוח. אנא לפרט: דוגמה אישית של מי? מגבלות הכוח של מי?



סעיף אחרון: בעד הצנע לכת וכדומה וכולי. בטח בעד. יבוטלו תוכניות הבישול הגורמות לזללנות, וייסגרו מסעדות הפאר שאינן מתאימות למעמד הפועלים ולהליכות הפוריטניות שישראל זקוקה להן. יוחזר מס הנסיעות. הגיע הזמן שנחזור לצניעותם של הקיבוצניקים בצריפיהם, שקיבלו את המינימום הדרוש לחיים בחדר האוכל ובאספקה הקטנה. אני לא צוחק, הייתי שמח שזה יקרה (חוץ ממס נסיעות).




ההפגנה בשדרות רוטשילד, אמש. צילום: אבשלום ששוני
ההפגנה בשדרות רוטשילד, אמש. צילום: אבשלום ששוני




דואגים שהבוחרים יגיעו לקלפי להטיל "רק לא ביבי"




אבל האם דחוף לי לצאת להפגנה? האם אני מאמין שהפגנה יכולה להחזיר את העקרון של הצנע לכת? לא מאמין. רובם יגיעו להפגנה במכוניות, שלפי קנה המידה שלי הן דוגמה להתרחקות החברה הישראלית מהסתפקות במועט.



אולי יועז הנדל יודע משהו שאני לא יודע. ייתכן. הוא היה בתוך לשכות השלטון. אבל ברור שלא ייתכן שכל שאר המפגינים יודעים. לכן לא ברור מדוע הגיעו. אה, רוצים להוריד את ביבי? בסדר, מותר להם. אבל בשביל מה להפגין? עוד זמן לא רב, שנתיים, יהיו בחירות. ילכו נא ויצביעו.



נכון שכאשר תושבי ישראל ילכו להצביע הם כבר יהיו מסוחררים מרוב הפגנות, השמצות, שמועות וחקירות לא גמורות, ולכן רבים מן הישראלים ילכו להצביע בהרגשה עמומה אבל מציקה שמתנגדי ביבי יודעים משהו שהם לא יודעים. תשדירי הבחירות בוטלו, כך שההזדמנויות של נתניהו לשכנע את הבוחר בהישגיו גם הן פגו. לכן הבוחרים יהיו מבולבלים, ואולי יחששו להצביע נתניהו. נדמה לי שזו המטרה התת־הכרתית של ההפגנות. מארגני ההפגנות יודעים שאת השלטון מחליפים רק בקלפי, וההפגנות לא יצליחו להפיל את השלטון או לכופף מספיק נמוך את מערכת המשפט, אבל בינתיים הם דואגים שהבוחרים יגיעו לקלפי מבולבלים כדבעי ויטילו לקלפי את הפתק "רק לא ביבי".