הלו, סוף–סוף התעוררתם, שנגיש קפה, פטיפורים, שתתעדכנו בינתיים בחדשות הטריות? שבע שנים אחרי שמיצובישי ASX יצא לשוק ביפן, הוא הגיע גם לארצנו הקטנטונת. אומנם נחת אחרי שעבר מתיחת פנים וקיבל עדכונים כדי לתת פייט, אבל אם ב–2010 היו פה רק חלוצים שייבשו את ביצת הג'יפונים, רכבי הפנאי הקומפקטיים, עכשיו היא מלאה במתחרים. קיה ספורטאז', שברולט טראקס, סיאט אטקה - רשימה חלקית. מדובר בשטח קשה למחיה ובתחרות אגרסיבית.
 
אבל אתם יודעים איך זה, למיצובישי יש מה למכור עוד לפני שנדבר על המחיר. זה הרי בית טוב ומשפחה בעלת ייחוס. נהגים רואים את הסמל הדבוק לפרונט ונותנים את הכבוד הראוי. סמל לאמינות ליכולות מוכחות. 
 
גם המראה יזכיר לכם מישהו מוכר מהמשפחה? ASX די דומה לאחיו לבית מיצובישי, האאוטלנדר הפופולרי וגדול המידות. למעשה הוא נראה כמו אאוטלנדר אחרי ניתוח לקיצור קיבה. 436 ס"מ עם קווים אגרסיביים, שמשדרים לאומה שיש גבר חדש בשכונה.
 

אז קיבלנו מראה מוכר, יש כאלה שיגידו יפה ומושך. אם היה מופיע בראשית גל הג'יפונים, היינו אומרים "תארזו לי אחד כזה לדרך". הבעיה היא שאנחנו מוצפים כבר בפרצופים מוכרים ואלגנטיים או בחלליות עתידיות. לעומת ה–C–HR המיוחד של טויוטה, הרכב הנ"ל קצת נוגע בגבול הבנאליות והשמרנות. גם פנים הרכב הוא לא שיא המודרניות, בלשון המעטה. כבר בפתיחה נתקלים בפלסטיקה שנראית מעט מיושנת. העזרים הטקטיים שמונחים לפני הנהג לא ממש מפילים מהכיסא. בזמן שכל יצרנית מנסה לתת לרוכש איזה קיק חריף שיגרום לו לפזול לכיוונה, ה–ASX די מפגר מאחור.
אבל אתם יודעים איך זה, תמיד יגידו לכם: "אבל מדובר במיצובישי". לכן כדאי לתאר את המעלות של הרכב - ויש לא מעט. תנוחת הישיבה כאן גבוהה, מאוד אפילו, בדיוק כמו שהנהג הישראלי אוהב. הוא הרי בעל הבית של הכביש המהיר. 
 
ASX נבנה על הפלטפורמה של האאוטלנדר, והשניים חולקים את אותו בסיס גלגלים - 267 ס"מ. מושב הנהג היה קצת קשיח מדי, אבל מבחינת מרחב לא יכולתי להתלונן. ומאחור, נראה ששלושה ילדים בהחלט ימצאו את מקומם.



 
אגף תא המטען הוא חשוב מאוד כשמגיעים לג'יפונים, הרי אין כמו סופשבוע משפחתי בחיק הטבע. ג'יפ, ג'יפון, אנחנו הרי לא קטנוניים, כאן יש מקום ל–393 ליטרים. אולי לא הכי גדול, אבל מאורגן יפה. אין בו שקעים ובליטות שיקשו על הטענת הררי הציוד שהכנתם.
 
אבל אני יודע מה יגרום לנהג הישראלי להתעלם מהצרימות הקלות שעלו כאן. אני מכיר את הנקודה, עליתי עליה לא פעם. זה יקרה כשהנהג ישאל מה נפח המנוע והמוכר יאמר מבלי למצמץ: "2,000 סמ"ק, 150 כוחות סוס". בנקודת המפגש הזו הרוכש כנראה החליט שאין דרך חזרה. במחיר התחלתי של 133 אלף שקל מקבלים ג'יפון נאה למראה שמתחת למכסה מחזיק מנוע בנפח שני ליטר. 
 
זה הנהג שכבר לא ממש מקשיב כשפולקסווגן מוציאה מהמנועים שלה כוח שיכול להטיס מטוסי קרב, הוא עדיין זוכר את הסובארו הגדולה עם מנוע 1,300 סמ"ק שאבא שלו החזיק בחניה והייתה שופכת לאגר בעליות לירושלים. פה ישנו הבית של מיצובישי והמנוע בעל הנפח המרשים, שרק מאיץ בו להשלים את העסקה. אז איך הוא נוסע? סביר. אל תצפו ללחוץ על הדוושה ולהרגיש כמו ג'וקי שרוכב על סוס פרא ברודיאו. אומנם מרגישים את העוצמה שמזינה את הגלגלים, אבל לא כזו שמוציאה מכם צרחות הנאה. אין כאן הזרקת אדרנלין ישר לווריד. 
 
לקחתי את ה–ASX לכביש סודי שאני מחזיק בדרום הארץ. רק אני, שני טרקטורים וקומביין בדרך כלל נוסעים בו. באמצע השבוע, כשאין תנועה שמפירה את הדממה, אפשר להעריך שם את הסאונד, ופה הרעש חדר לתא הנהג אולי אפילו במידה מוגזמת. מי שאוהב שהנהיגה שלו אוורירית ומרגיעה, לא ימצא אותה כאן.
 
גם בתחושת ההיגוי היה לי קצת פחות נעים. לא ממש נהניתי כשניסינו להיכנס למוד של מהירות ועצבנות. הרכב הרגיש הרבה יותר טוב בנסיעה בכבישי העיר, ואתם יודעים מה? שם הוא גם ישוטט רוב חייו. כמה ג'יפונים אתם מכירים שמחפשים מדי יום כביש צדדי כדי להתחרע עליו? אחד לאלף.

ההתמודדות עם הבורות בעיר הייתה טובה. המתלים ב–ASX מכוונים על הצד הנוח, יודעים לגהץ את הכביש, עושים בהחלט את עבודתם כראוי. ברחובות האורבניים ה–ASX ייתן פייט לחבריו הרבים. ואתם יודעים איפה עוד ניתן לנסות אותו בהצלחה? בשטח. לא שטח–שטח, אל תתלהבו יותר מדי, בדרך עפר שבה אתם מסרבים לטרטר את המכונית הפרטית שלכם. 
 
ל–ASX יש אומנם הנעה קדמית בלבד, לא כפולה, אבל מרווח הגחון שלו הוא 21.5 ס"מ, מה שיכול להבטיח עבירות טובה, בטח לעומת כמה חברים בקטגוריה. אבל לצד היתרון מצאנו עוד נקודה רגישה - צריכת הדלק. סיימנו את היום המשותף בליטר בנזין על כל 10.6 ק"מ. פגשנו יריבים עם מספרים הרבה יותר מרשימים. גם בזיהום האוויר אין ל–ASX הרבה במה להתגאות: דרגה 13, אי־שם במורד הטבלה.
אבל שוב, לצד חיסרון מיצובישי מיד מציגה יתרון משמעותי. כבר ברמת הגימור הנמוכה מקבלים את אבזור הבטיחות הגבוה והמקורי ולא רק סיוע מצד מובילאיי, כמו אצל לא מעט יצרניות. ASX זוכה לציון 6 ברמת האבזור, שכוללת בלימה אוטונומית במקרה הצורך, זיהוי הולכי רגל, התרעה על סטייה מנתיב ושבע כריות אוויר. לרכב הוענקו חמישה כוכבים במבחני הריסוק. 
 
בכל רמות הגימור מותקנת מערכת המולטימדיה קונקטד קאר המצוינת של כלמוביל. היא ממוקמת במסך 7 אינץ' ומאוד ידידותית למשתמש. בנוסף לפנגו ולווייז היא מאפשרת גלישה ברשת.
 
נהגתי בגרסת הפרימיום של ASX. אהבתי את הסאן–רוף היפה, את המושבים המרופדים בהידור והמחוממים לשעת חורף קרה. אבל תוספת המחיר לעומת גרסת הבסיס - 10,000 שקל - רק מגבירה את התהייה אם העסקה משתלמת מול המתחרים.
 
אז איך היה? לצד יתרונות, אפשר היה למצוא ב–ASX גם חסרונות. מי שרעש מנוע מטריד אותו עשוי להרגיש לא בנוח. לעומת זאת, מי שרוצה לטייל ימצא פה פרטנר ראוי ממשפחת שטח מוכרת והגונה.
 
הבעיה היא שהקטגוריה כל כך עמוסה במתחרים ראויים ואטרקטיביים. לכו תבחרו בבן זוג לשנים הקרובות. כבר כדאי לשקול את שיטת הסבתא העתיקה - אן–דן–דינו.

 
גלגלים רזרביים

 
קבוצת סמל"ת השיקה השבוע את סובארו XV החדשה. מנוע בוקסר, תיבת הילוכים רציפה ומערכת הנעה כפולה קבועה. בהיצע יהיו דגמים שבהם הותקנה מערכת הבטיחות המקורית אייסייט. הרכב יצויד במנוע 1,600 סמ"ק שמפיק 114 כ"ס או במנוע בנפח 2,000 סמ"ק המפיק 156 כ"ס. מחירי ההשקה הם החל מ–135 אלף שקל.
בתחילת השנה הקרובה תביא ארצה קבוצת לובינסקי, יבואנית פיג'ו, מכוניות מרוץ. הראשונות שיגיעו יהיו ה–208 רייסינג קאפ שנבנו על שלדת הפיג'ו 208. יש בהן כל מה שצריך כדי לעלות על המסלול: כלוב בטיחות, מתלים מתוחכמים ובלמים איתנים. הכוונה היא שהמכוניות האלו ישתתפו בליגת מרוצים שתתקיים בארץ.
קיה מתפארת בשלושה פרסים במסגרת תחרות העיצוב הטוב בקטגוריית תחבורה שהוענקו לה במוזיאון לאדריכלות ועיצוב בשיקגו. שלושת הרכבים שזכו הם הריו קומפקט האצ'בק, הנירו ההיברידי והסטינגר סדאן המרהיב, שעוד לא הגיע אלינו.