מחירי הדיור ימשיכו לעלות גם ב־2018 ואפילו בקצב גבוה מזה של 2017, כך מעריך ברנרד רסקין, המנכ"ל והבעלים של חברת התיווך הגדולה רימקס. במסיבת עיתונאים אתמול הוא העריך שמחירי הדיור ב־2017 עלו בכ־4% ועלייה דומה ואולי אף גבוהה תהיה גם ב־2018.



רסקין אומר זאת, בין השאר, על סמך נתוני ענף הבנייה שפורסמו בחודשים האחרונים. הוא גם צופה שמחירי השכירות ימשיכו לעלות. אחד הנתונים נוגע לירידה בקצב התחלות הבנייה שהסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב־33 אלף. "יש כיום מחסור ב־50 אלף יחידות דיור בגלל הירידה בהתחלות הבנייה. כל עוד הוא לא יסופק, המחירים ימשיכו לעלות. אין מה לעשות, אלה חוקי הכלכלה. קבלנים לא בונים בגלל חוסר הוודאות שנוצרה בשוק ויציאת המשקיעים משוק הנדל"ן". ההון הישראלי והמשקיעים ברחו לחו"ל לצורך בנייה להשכרה ודיור למגורים במדינות כמו רומניה ופולין.



נתון נוסף שעליו מבסס מתווך העל את הערכתו הם הנתונים שמגיעים מהשטח. לדבריו, מספר עסקאות התיווך זינק בנובמבר ב־13% לעומת התקופה המקבילה והתמורה בגין עסקאות אלה גדלה ב־16%. מגמה זו נמשכה גם במהלך חודש דצמבר.



ולבסוף מה שיסייע בחזרת משקיעי הנדל"ן לשוק (תופעה שכבר מתחילה להסתמן) היא ההערכה שמס דירה שלישית יבוטל בסופו של דבר. "זה מזכיר את מה שהיה לאחר ביטול תוכנית מע"מ אפס של לפיד שבה הקונים חזרו בבת אחת לשוק", אמר רסקין.



רסקין סבור כי השפעתה של תוכנית מחיר למשתכן הייתה נקודתית ומוגבלת לאזור הפריפריה. למרות הפעלתה, היא לא הצליחה באמת להוריד את מחירי הדיור והציפייה כעת היא לחזרה מדורגת של המשקיעים לשוק. "70% מקוני הדירות במחיר למשתכן אינם תושבי המקום ומגיעים מאזורים גיאוגרפיים אחרים", טען רסקין. מנכ"ל רימקס ציין גם מספר אזורים בארץ שיש בהם פוטנציאל לעליית מחירים כמו שכונת בת גלים בחיפה ששם הפוטנציאל לא ממומש. כמו כן הוא סבור שמחירי הדירות ברמת גן ובגבעתיים ימשיכו לעלות.