הסיפור ידוע: אמן בעל רוח חופשית הסתובב בהפגנה האחרונה בתל אביב, עם מה שנראה לי כקוטם סיגרים ענק, וגרר גינויים מקיר לקיר בגין הסתה. הייתי שם. כמעשן סיגרים זה יותר מ־40 שנה, אני סופר את רצף התגובות שלי למראה הקוטם, וזה קרה בשלבים כאילו בלתי נמנעים: התגובה הראשונה הייתה שמדובר בקוטם סיגרים. השנייה הייתה שזו הגיליוטינה של מארי אנטואנט ולואי ה־16, רודפי תענוגות אטומים לסביבתם, שסיימו את הקריירה המלוכנית שלהם בכיכר קונקורד. השלישית הדהדה את הזוג נתניהו, והרביעית - שאפו על היצירתיות. ומיד אחר כך נפל האסימון: המכונה הימנית תמנף את הגיליוטינה לאיום ברצח, ואיך תשפיע תגובת הימין על הציבור הספציפי שההפגנה מנסה לסחוף אותו נגד השחיתות של הזוג נתניהו?



רוב הנוכחים בהפגנה קיבלו את הבחור עם הגיליוטינה כמוני: באגביות גמורה (להוציא הגעגועים לסיגר טוב ולאיזה מילצ'ן), כחלק מהמיצגים שהביעו את דעת מציגיהם על השחיתות. התגובה מימין בהמשך הייתה פבלובית וצפויה: הקוטם הושווה לארון הקבורה בכיכר ציון, לרצח רבין ולהסתה לרצח נתניהו. אז תרגיעו ותלכו לשב"כ, ושם תשמעו שמאגרי הקנאות והפנאטיות מצד ימין מסוכנים יותר לראש ממשלה שיוותר על שטחי ארץ ישראל מאשר ה"פנאטיות" מצד שמאל.



כאילו, מה? האם יש איזה סיכוי קלוש שהאנרגיה המהפכנית של נאספי הכיכר (חלקם הגדול נינוח למדי) תזלוג לאיזה יגאל עמיר או יונה אברושמי? מסופקני, כמו שאמרו הוותיקים. חוץ מזה, שנתניהו כיום הוא הנכס העיקרי של האופוזיציה.  הבעיה של ההפגנה היא שדובריה סחפו את הקהל נגד נתניהו האיש ולא נגד השחיתות כאישיו. זו טעות פוליטית קשה שעשויה לחסל את המשאב היקר ביותר של ההפגנות הנוכחיות, והוא האנרגיה המהפכנית.



לרקוד על הדם של נתניהו במשחק פולחני בכיכר הוא עניין מלהיב למדי, אבל מפספס את העיקר, שהוא ללכת על ראש הנחש - ממשלה מושחתת וקואליציה שמחפה על ראש ממשלה מושחת. זו ממשלה שחטאי מפא"י כשלג ילבינו מול חטאיה. נתניהו כיום הוא גווייה פוליטית, שככל שתישאר במקומה, כך ידבק הריח בכל שותפיה. מי שהבין את זה הוא יועז הנדל, שארגן הפגנה פוליטית ימנית נגד נתניהו, מחשש שכתם השחיתות ידבק בימין כולו.



גם לרב חיים דרוקמן יש חשבון ימני פוליטי, והוא יצא בפומבי נגד ההפגנה בירושלים: "כולנו זוכרים את המהלך המסוכן שהביא בשנת 1992 להפלת ממשלת הימין ולהסכם אוסלו המסוכן, שהביא ליותר מאלף הרוגים. אין זו העת למהלכים מסוכנים שעלולים להביא להפלת הממשלה ולהחלפת השלטון, שחלילה יעמיד בסכנה גדולה את עולם התורה ואת ארץ ישראל".



העימות בין הנדל ודרוקמן הוא על התעלול הפוליטי שישמר את מפעלי ההתנחלויות וההדתה. שחיתות? זה המשחק של החילונים.