אם הפעלתם את הרדיו לפני 20 שנה, לא יכולתם להתעלם מהשיר "זה כל הקסם", שהושמע עשרות פעמים ביום, ונכתב על ידי זמר צעיר בשם נמרוד לב – שהיה אז בן 27 - והקליט אותו עם פרודתו הטרייה אורלי פרל. השיר, שזכה בתואר "שיר השנה" בכל המצעדים וזיכה את לב בתואר "תגלית השנה", נחשב על פי נתוני אקו"ם לשיר השלישי המושמע ביותר בעשור הראשון של המילניום, ועד היום הוא מתנגן תדיר במדיות השונות.



"ההצלחה הייתה מיידית, מהירה ועצומה", משחזר לב, "ואני מודה שהייתי צריך זמן לעכל ולגדול לתוך הממדים והתפקידים שנוצרו בעקבות השיר הזה. נוצר משהו עצום שהייתי צריך להתבגר לתוכו, ולהפוך להיות מספיק ראוי להיות, כמו שאחרים ראו אותי בעקבות ההצלחה. הייתי אדם מאוד ביקורתי כלפי עצמי, והייתי צריך לחפש מקומות שיעשו השלמה פנימית שלי עם ההצלחה הזו. מה שנתן לי את השלמות זו העובדה שתמיד רתמתי לטובת היצירה דברים חברתיים עם משמעות. זה מה שהפך אותי, בסופו של דבר, לראוי בעיני עצמי".



בעקבות ההצלחה המסחררת, המשיך לב בפעילות מוזיקלית ענפה, שכללה, בין השאר, שיתופי פעולה עם דיוויד ברוזה, "חיילי הנקמה", אתניקס ועוד, וכן קריירת סולו שהניבה להיטים כ"ימים טובים", "כדורים פורחים" ו"על הכביש" (עם הרכבו RBS). והוא גם אוחז בתואר האמן העצמאי (אינדי) הראשון בישראל, לאחר שהשתחרר מכבלי חברת התקליטים הד ארצי, והפך לאמן בחברת עצמו.



"בזמנו היה מונופול של חברות תקליטים", הוא מגולל את תהליך ההתנתקות. "אני אדם שנורא קשה לו עם עיוותים וחוסר צדק. כשהייתי בתוך המערכת וראיתי שיש בעיה עם רשת האמנים, שיש שיטה שצמצמה והקטינה את הרווח, החלטתי שאני צריך לחתוך כדי להיות שלם עם עצמי. אולי זה כי אני אידיאולוג, ומאמין שהתחרות החופשית והיצירה החופשית, הן ערך יסוד בחברה בריאה".



במסגרת פעילותו למען האמנים העצמאים, ייסד עם אשתו, נועה בנוש, אשת תקשורת ויועצת אסטרטגיה, את הלייבל "הבית", שהוקם כדי לסייע לאמנים עצמאים. "הקמנו את 'הבית' לפני שלוש שנים, כדי להעמיד אפשרויות ייעוץ לשירותים נדרשים והכוונה לאמני האינדי", הוא אומר. "חשבתי שמן הראוי שאעמיד לרשותם את התובנות שאספתי במהלך הדרך, ואנסה להקל עליהם מבחינה תקציבית ואסטרטגית בהישרדות בג'ונגל של תעשיית המוזיקה".



לצד האקטיביזם החברתי שלו, לב עמל בתקופה האחרונה על אלבום הסולו הרביעי שלו, שמתוכו השתחרר לפני כמה חודשים הסינגל "שמש"; ובימים אלה הוציא את הסינגל החדש שלו, "ממטר", שהוקלט בלונדון והופק על ידי יועד נבו. "זה שיר שכתבתי בעקבות סיפור אמיתי של חברה טובה שלי, שהיא בדרך כלל חזקה, אבל מצאה עצמה במערכת יחסים לא בריאה, כשבן זוגה רצה שהיא תשתנה ותהפוך למשהו שהיא לא; והיא הרגישה שהיא נחנקת ואזרה כוחות לצאת לדרך חדשה", הוא מספר. "השיר נכתב כדי לעודד אותה וכדי לסמן את ניצחונה בזוגיות חדשה ומאושרת".



למה לקח לך כל כך הרבה זמן להוציא אלבום?


"האמת היא שאני אני פרפקציוניסט. גנזתי לאורך הקריירה יותר מאלף שירים. אני לא כותב שירים בשביל להוציא אלבום, אלא בעקבות דברים אמיתיים ועמוקים שקרו וקורים לי. אני חוקר את היצירה שלי לעומק, וחייב לייצר אותה ממקום אותנטי. השירים שלי הם החוויות שאני חווה בעולם, ולוקח זמן עד שהכל מתאסף לו".



עד כמה הרדיו משמעותי בעידן האינטרנט?


"אני חושב שהרדיו הוא גושפנקה, והוא מסקר למאזינים תופעות שקורות בשטח. לכן הוא חשוב. אבל היום כל פלטפורמה, גם אינטרנטית, היא חשובה להפצת מוזיקה. עובדה שהיום יש אמנים שצומחים גם בלי רדיו, אבל אני עדיין חושב שרדיו חשוב".



שאלה מתבקשת: לאן נעלמה אורלי פרל?
"אנחנו לא כל כך בקשר. אני רק יודע שהיא אדם מאוד פרטי, ואני לא יודע מה איתה".