כבר יותר מחצי שנה שהדס אפרתי יושבת בבית. מאז התלוננה במשטרה כי מטפל במרכז היום השיקומי ("שיקומון") של ארגון יד שרה, שאותו נהגה לפקוד, אנס אותה - היא מנועה מלשוב לפעילות במקום. זאת על פי הנחיה מפורשת של הנהלת הארגון. המטפל הושעה על ידי הארגון ואינו עובד שם עד היום, אולם הדס, שלוקה בטרשת נפוצה, נותרה ללא מסגרת. בינתיים, בפרקליטות סגרו את התיק נגד המטפל בשל קשיים להשיג ראיות. "למה צריך להעניש את הדס?" שואלת אמה בכעס.



הדס בת 33. בגיל 15 וחצי אובחנה כלוקה במחלה הכרונית, שפוגעת במערכת העצבים. "היא מתקשה ללכת ונעזרת בהליכון", מתארת אמה, חגית אפרתי. "עד המקרה, היא נהגה לצאת מהבית לשיקומון כשלוש פעמים בשבוע. מאז אותו יום היא בבית, אין לה עיסוקים, רוב היום היא ישנה". המקרה אירע בחודש מאי האחרון, כשהדס בילתה בשיקומון בראשון לציון. "באחד הימים הדס חזרה הביתה ואחרי שנחה סיפרה לי שהפיזיותרפיסט לקח אותה בנפרד מהקבוצה לאולם בקומה השנייה, ושם עשה בה מעשים מיניים. לאחר מכן הם ירדו בחזרה לקבוצה, כאילו לא קרה דבר".



"לקח אותה לקומה השנייה ועשה בה מעשים מיניים". הדס אפרתי
"לקח אותה לקומה השנייה ועשה בה מעשים מיניים". הדס אפרתי



"היא לא יכלה להתנגד"



"הוא אמר לי שאם לא אעשה מה שהוא אומר – הוא יעשה זאת בכוח", מצטרפת הדס לשיחה. "הוא שבר את כל האתיקה. אסור לו להתנהג ככה. במיוחד לא במקום כזה, שאמור לסייע בשיקום. מקום שאני אמורה להרגיש בו הכי בטוחה שיש". "בתי לא אדם בריא, והוא ניצל את החולשה שלה", טוענת האם. "היא חסרת אונים ולא יכלה להתנגד. גם אנשים בריאים שמותקפים מינית מתקשים להתנגד – על אחת כמה וכמה הבת שלי".



מיד אחרי ששמעה את הסיפור מבתה, לקחה אותה לתחנת המשטרה להגיש תלונה. במקביל, עדכנה האם את מנהלת השיקומון. "מישהי התקשרה מיד שרה ואמרה שהדס לא תגיע בינתיים לשיקומון", משחזרת חגית. ביולי, חודשיים אחרי הגשת התלונה, כתבה האם למנהלת הודעה בוואטסאפ. "היי. האם לא הגיע הזמן להחזיר את הדס לפעילות? מדוע צריך להעניש את הדס? אשמח אם תשנו את דעתכם".



המנהלת השיבה לאם: "ההנחיות של ההנהלה הראשית הן לא לאפשר להדס לחזור לשיקומון. חוץ מזה הנתונים שרשמת לי אינם לגמרי נכונים, אנחנו שוחחנו עם המשטרה ואנחנו יודעים כיצד התיק נסגר". אך האם ובתה עדיין לא ידעו באותה תקופה שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד המטפל בשל היעדר ראיות. על דבר סגירת התיק נודע להן בספטמבר. "אני לא מבינה למה צריך להעניש את הדס", אומרת האם. "היא עדיין מקווה שביד שרה ישנו את דעתם".



מיד שרה נמסר בתגובה: "מיד כשהמידע הועבר אלינו השעינו את העובד. הארגון שיתף פעולה באופן מלא עם המשטרה ככל שנדרש. המטופלת לא חזרה לפעילות אחרי הפרות רבות של כללי התנהגות, שלא תאמו את נהלי השיקומון".



מהפרקליטות נמסר: "לאחר בחינת התיק לעומקו הוחלט כי קיים קושי ראייתי משמעותי ולא קיים סיכוי סביר להרשעת החשוד. משכך נסגר התיק בהיעדר ראיות".