במערכת הפוליטית לא נותרו אדישים לאישורו בקריאה טרומית של חוק עונש מוות למחבלים היום (רביעי), זאת לאחר ש-52 ח"כים תמכו בו לעומת 49 שהתנגדו. בעוד שסגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד), טענה כי מדובר ב"חוק מוסרי, צודק ונכון", ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הצהירה כי "ביבי משלים את המטמורפוזה והופך לארדואן".



חוטובלי הסבירה כי "הגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה את מה שראוי לאותם אנשים שערך חיי אדם אינו קיים בעיניהם והם רוצחים שפלים". מי שחיזק את דבריה היה יו״ר סיעת ישראל ביתנו ויוזם הצעת חוק עונש מוות למחבלים, ח״כ רוברט אילטוב, שאמר: "הצדק ההיסטורי והמוסרי נעשה. עבור המשפחות השכולות שנכחו היום במליאה אין שום שמחה ושום נחמה ביום שכזה, אבל אני שמח שאת הדבר המינימלי, את החוב המוסרי שהיה לנו כלפיהם וכלפי כל אזרחי מדינת ישראל הצלחנו למלא היום".



מנגד, ח"כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת הכריז כי "מדובר בעוד הצעה פשיסטית מבית מדרשה של ישראל ביתנו. זהו חוק שמתאים יותר לארגון טרור ולא למדינה שמתיימרת להיות מתוקנת. לא רק שעונש מוות אינו צודק ואינו מוסרי, הוא גם לא יעיל במציאות שלנו. כל מי שעיניו בראשו יודע שהחוק לא רק שלא ימנע את הפיגוע הבא, אלא יוסיף עוד שמן לתבערת הסכסוך והדמים באזור".



מיכל בירן. צילום: יח"צ
מיכל בירן. צילום: יח"צ



ח"כ בירן הוסיפה: "עונש מוות במדינת ישראל הוא עונש מוות לערכי היהדות. כנראה אדי השמפנייה טשטשו את הערכים בבלפור, כי בדרך לצאת מהחקירות ארדוביבי יעשה הכל וירמוס את כולנו".



אלוף במילואים (במיל') עמירם לוין, חבר מפלגת העבודה, אמר כי "עונש המוות הוא מוות להגיון". לטענתו, "הח״כים התומכים כנראה לא מכירים את המחבלים. עונש המוות לא ירתיע אותם. אולי אף יעודד. ובכלל לא נכון וראוי ליהודי לדון על גזילת חיי אדם שפל ככל שיהיה. הקואליציה כבר עמוק בתוך בחירות. נתניהו חלש. פוליטיקה קטנה על חשבון הביטחון הלאומי ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון".


שר הביטחון לשעבר, ח״כ עמיר פרץ, אמר, לעומת זאת, כי "ראש הממשלה ושר הביטחון נושאים את שם הביטחון לשווא. ראשי המערכת הביטחונית אינם בעד גזר דין מוות למחבלים. הרי גם היום זה חוקי, אך מעולם לא עשו זאת. לא במקרה. עונש מוות יהפוך מחבל לשהיד ולסמל בעיני העם הפלסטיני ועלול לעודד מעשי טרור נוספים. זה חוק להבטחת הקואליציה ולא לביטחון האזרחים".

בתוך כך, בהתייחס להצהרתו של נתניהו, לפיה הוא "תומך באופן עקרוני" בהחלת החוק על רוצחי משפחת דוואבשה, אמר עו"ד איתמר בן גביר כי "אמירת ראש הממשלה כי הוא יתמוך בעונש מוות גם ליהודים היא אמירה אומללה. עונש מוות נועד להרתיע. במקרה של יהודים אין שום צורך בהרתעה כי אין תופעה כזאת. מעשיהם של בודדים יהודים המכחישים וכופרים במיוחס להם והודו רק בגלל עינויים אינם- גם אם תוכח אשמתם- אינם נחשבים לטרור .הניסיון להשוות בין יהודים לערבים בשם השוויון הוא ניסיון פופוליסטי ויש להצטער שבראש ממשלת ישראל נמצא אדם שלא יודע לעשות הבחנה".