קו החוף שבין ראש הנקרה לחוף הכרמל כבר חווה הערב (חמישי) כמויות משקעים גדולות וסופות רעמים. בתל אביב המערכת כבר מורגשת אבל מישור החוף המרכזי ומרבית גוש דן יחוו את הגל הראשון של המשקעים בהמשך. שירותי ההצלה וגופי החירום ברחבי הארץ נערכו לקראת הסופה הגדולה ומזג האוויר הסוער והתקווה היא כי הכל יעבור בשלום וללא נפגעים.



בשיחה עם רדיו 103FM סיפר חזאי 'חדשות 10', דני רופ, כי "בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות כל דובר יכול להוציא הודעה לתקשורת. ברגע שהדברים יוצאים החוצה הם מגיעים לכלי התקשורת ולציבור, זה מבהיל ויוצר פאניקה. אני שמח שזה יוצר היסטריה כי כולם מתכוננים לרע מכל וזה אומר שאנחנו מוכנים".



עוד אמר כי "הסערה שתהיה הלילה ומחר תהיה עוצמתית עם רוחות חזקות של 100 קמ"ש עם גלים גבוהים והמון גשם, בחרמון ירד שלג ויהיה אובך. הכל יהיה אצלנו היום ומחר. אני כבר הכנסתי את כל רהיטי הגינה שלי שבעבר כבר עפו מהקומה שלי בבניין ואני קורא למי שיש לו דברים במרפסות להכניס אותם הביתה. 



לרופ יש גם ביקורת על נשיא ארצות הברית. "טראמפ אמר לפני כמה ימים משהו טיפשי, הוא התייחס לגל הקור וזלזל בהתחממות הגלובאלית. מה שהוא לא הבין שככל שכדור הארץ מתחמם מזג האוויר הולך ונהיה קיצוני יותר. לסיום אני מאוד מקווה שלא יהיו נפגעים בנפש וברכוש. בסופו של דבר, לא משנה מה יהיה, כולם יגידו 'זה הכל'?".





 סגן ראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, סיפר כי "אנחנו חיים במדינה בה מנהלים סיכונים, ברור לנו שאי אפשר להתמודד בפני כל גל שיגיע אך ניתן לפגוע בעוצמתו. במדינה הזו ישנם כל כך הרבה ימי בצורת שהמערכות במדינה לא ערוכות לסערות שכזו מבעוד מועד. 



"אנחנו עובדים בשיתוף עם פיקוד העורף והשירות המטרולוגי. נתנו לנו התראה של מספר ימים שמספיקה להיערך לסופה בצורה טובה. השקיעו בשכונות הדרום וביפו במיליוני שקלים בבעיות הביוב ולכן בשנים האחרונות אין כמעט הצפות באזורים אלו. בתל אביב כעת יש למעלה ממחצית מדיירי הרחוב בישראל ואנחנו נפעל להגן עליהם במהלך הסופה. אנחנו ערוכים ומוכנים, כל עובדי העירייה המבצעיים הרלוונטיים מתוגברים בימים אלו כדי לעמוד בעומסים הצפויים".


 


סוללות חול לאורך החוף

בתל אביב כבר הוצבו אתמול סוללות חול לאורך חופי רחצה, מחשש להצפות. התחזית למשבי רוחות של 100 קמ"ש וגלים ענקיים בגובה של עד שמונה מטרים, יצרו חשש מפני הצפות ונזקים לרכוש. במבצע בזק הוצבו באמצעות דחפורים סוללות העפר לאורך חופים בניסיון לבלום את ההצפות.


 


במשטרת מחוז תל אביב נערכים בכוחות מתוגברים בכבישים ובצירים הראשיים. מוקד אגף התנועה יפרסם כל העת הודעות לתקשורת על חסימות כבישים בעקבות הגשמים לפיכך - מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות השוטרים. במשטרה מציינים כי לאור אירועי העבר ניתן לצפות לפגעי טבע - הצפת רחובות, נפילת עצים וכיו"ב שיגרמו לחסימת צירים ועומסים.

סוללות החול שהוקמו בחוף תל אביב. צילום: אבשלום ששוני


בירושלים ייפרסו שוטרים בצירי התנועה העירוניים וכן בכניסות לעיר במטרה לשמור על בטחון הציבור ושגרת החיים בצורה הטובה ביותר. במסגרת היערכות המשטרה, יתוגבר מוקד 100 על מנת לתת מענה מיטבי לפונים. עוד נמסר כי לרשות הציבור עומד מוקד 110, מוקד מידע ארצי של משטרת ישראל אליו ניתן להתקשר ולקבל מידע אודות צירי תנועה עירוניים ובינעירוניים וכן לדווח על אירועים ו/או תקלות.

בחיפה התכנס הבוקר מטה החירום של העירייה לישיבת תאום והיערכות בין גורמי החירום ויחידות העירייה הביצועיות לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי בסוף השבוע. סכנת ההצפות בעיר מתגברת בשל השריפה הגדולה שכילתה בחיפה אלפי דונמים של חורש ועצים ששימשו גורם מייצב ומנעו התדרדרות אבנים וסחף לכבישים. כמו כן מתגבר החשש מפני הצפות לאור העובדה כי במהלך הימים האחרונים ירדו בחיפה עשרות מ"מ גשם והאדמה הרוויה לא תוכל לספוג את כמויות המים הנוספות שצפויות לרדת בפרקי זמן קצרים.

גם בשירותי הכבאות וההצלה נערכים למזג האוויר הקיצוני. כל תחנות הכיבוי תוגברו בכוח אדם נוסף על מנת לתת מענה למספר אירועים במקביל. 
הועמדו בכוננות יחידות היל"מ התחנתיות והיחידה המחוזית לחילוצים ממים. בשירותי הכבאות קראו לציבור לשמור על משנה זהירות, לעגן כל דבר שיכול לעוף ברוח, להימנע מתנורי חימום ומפזרי חום בסמוך לשמיכות. בנוסף, ההכנות כללו בדיקת ציוד לרבות סירות גומי, משאבות, מסורים, גנרטורים וציוד חילוץ והצלה נוסף.
 
דוברות הכבאות והצלה פרסמה הנחיות כיצד להיערך לסופה ולעבור אותה בשלום. "אנו ממליצים להשתמש באמצעי חימום כגון מזגן, או רדיאטור שיותר בטוחים לשימוש. יש להרחיק תנורים בטווח ביטחון, מחומרים דליקים, כמו שמיכות, וילונות, מזרן, שטיחים וכל דבר העלול להידלק. ואין להשאירם פועלים ללא השגחה, או בזמן שינה. בעת שימוש באמצעי חימום עם אש גלויה כגון קמין, יש להקפיד על אוורור והרחקת חומרים דליקים. חשוב להדגיש, כי אמצעי חימום למיניהם עלולים לגרום לשריפה גם ללא מגע ישיר עם חומרים דליקים. בחורף אשתקד נספו 17 בני אדם בשריפות בתוך בתים, מרביתם כתוצאה משימוש בתנור סלילים".
 
"אנו מבקשים תשומת לב מיוחדת  לקשישים המתגוררים בגפם. אין להעמיס מכשירי חשמל רבים על שקעי החשמל, על מנת למנוע התחממות ושריפה. בשל הרוחות העזות הצפויות יש לחזק חפצים כדי למנוע נפילתם ופגיעה בנפש ורכוש. יש להימנע מכניסה למקומות בהם מפלס המים גבוה, או בזרימת מים ושיטפונות".
 
כיצד לשמור על חיות המחמד

לאלו המחזיקים בבעלי חיים הוטרינר ד"ר גיל שביט נותן עצות כיצד גם הם יוכלו לעבור את החתולים וכלבים, כמו יתר בעלי דם חם, חייבים לשמור על טמפרטורת גוף קבועה על מנת להתקיים. בחורף, כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים. 
גורים צעירים ובעלי חיים זקנים וחולים רגישים יותר לקור. עוד בקבוצת הסיכון לקור וגשם: כלבים הקשורים שעות רבות בחוץ, כלבים שאינם מוגנים מגשם, כלבים קטנים בעלי שיער קצר".

עוד מוסיף ד"ר שביט, כי ממש כמו בני האדם, כשטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל- 36 מעלות, נכנסים למצב הנקרא היפותרמיה. הסימנים הקליניים הם: אדישות, רעידות בגוף, חוסר רצון לאכול ולשתות. הסכנות במצב של היפותרמיה: איברים פריפריאליים כמו אוזניים, זנב, כפות הרגליים, מקבלים פחות דם במצב של היפותרמיה. כשהמצב נמשך, איברים אלה עלולים לסבול מנמק ואף לנשור. בנוסף, בכל הגוף יש ירידה חדה בחילוף החומרים, ירידה בפעילות הלב, ירידה באספקת דם (וחמצן) לאיברים חיוניים ובמקרים קיצוניים קריסת מערכות ומוות.

לשמור על בעלי החיים. צילום: אבשלום ששוני

נקודה נוספת שיש להתייחס אליה בשמירה על בריאות חיות המחמד בחורף, הינה המזון "בחורף, צריכת האנרגיה של הכלב עולה, (עליה באנרגיה הדרושה לחימום הגוף), לכן גם צריכת המזון עולה. בנוסף, לא לשכוח לספק לבעלי החיים מים טריים גם בחורף" אומר ד"ר שביט.

ומה ניתן לעשות על מנת להגן על חיות המחמד שלנו מפני הקור? "ככל שנרבה להשאיר אותם בבית החם, כן ייטב! גם להם מגיעה סביבה חמה ומגנה. לכלבים החיים מחוץ לבית, יש לדאוג למלונה אטומה למים המוגבהת מעט מעל לפני הקרקע. רצוי לרפד את מצעם עם מזרון, שמיכה (יבשים) וכו'. גם אותם רצוי להכניס מדי פעם הביתה להתחמם ולהתחזק.

כלבים שפרוותם נרטבה, יש ליבש במגבת ולהכניסם הביתה ובכלל רצוי לא לספר כלבים החל מהסתיו ועד לאביב. בשווקים ובחנויות לבעלי חיים, קיימים מעילים מיוחדים לכלבים, חשוב להגן בעיקר על לכלבים קטנים בעלי שיער קצר. גם חתולים אוהבים למצוא מקלט מהקור, חתולי רחוב מתחבאים לעיתים בתוך מנועי מכוניות אליהם הם חודרים מתחתית הרכב. כדאי לדפוק על מכסה המנוע לפני הכניסה למכונית, על מנת להבריח חתול שכזה לפני הנעת המנוע" אומר ד"ר שביט. הכניסו אותם הביתה, הקצו לכך מקום מיוחד, רפדו אותו, הכינו שם שמיכה ישנה חמה, יבשו את פרוות הכלבים והחתולים ותנו גם להם ליהנות מחורף חם.

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן