יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, מותח ביקורת חריפה על משרד החוץ, בשל התנגדותו לתוכנית הממשל האמריקאי להפסיק את הסיוע לארגון אונר"א אם הפלסטינים לא ישובו לשולחן המשא ומתן. "אונר"א הוא ארגון תומך טרור. עצם קיומו מנציח את מצבם העגום של תושבי רצועת עזה הנאנקים תחת משטר חמאס. סיוע לתושבי עזה לא צריך להיות שונה מסיוע לתושבי סוריה הסובלים תחת משטר הטרור, או מכל קבוצת צאצאי ‏פליטים אחרת בעולם". 


"החלטת הנשיא טראמפ והשגרירה היילי לבטל את הסיוע האמריקאי היא המעשה הנכון. אני מצפה מכל גורמי הממשלה בישראל, ובכללם משרד החוץ, לתמוך בהחלטה לקצץ בתקציב ארגון שמעסיק מחבלי חמאס ובבתי הספר שלו מסתירים רקטות".

אמש דווח ב"החדשות", כי הגורמים המקצועיים במשרד מתנגדים למהלך של טראמפ וזאת מחשש להשלכותיו על המצב ההומניטרי בעזה, שעלול להסתיים באסון הומניטרי ואולי אף החמרה במצב הביטחוני בין ישראל לפלסטינים. במסמך פנימי שהוכן במשרד נכתב כי מהלך זה "עלול להחמיר את המצב ההומניטרי ולהוביל לקטסטרופה, במיוחד בעזה שגם ככה על 'כרעי תרנגולת'", והוסיפו כי הדבר "לא יועיל, אלא להפך - יתגלגל לפתחה של ישראל". בנוסף לכך ציינו הגורמים כי "גורמים בצה"ל סבורים גם הם שהפסקת התקצוב לא תועיל בלשון המעטה". 

בעקבות ההערכה, דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים מגעים עם הבית הלבן כדי לבטל את המהלך, תוך שמירה על העמדה העקרונית נגד הפלסטינים. במשרד החוץ סרבו להגיב לידיעה.

השר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן, הגיב לידיעה בחשבון הטוויטר שלו והביע פליאה על עמדת משרד החוץ. "אני מתקשה להאמין שמשרד החוץ של מדינת ישראל מתנגד לקיצוץ באונר״א. אותו גוף שמנציח את בעיית הפליטים במקום לפתור אותה ושמסייע לטרור בכל מיני דרכים שהוכחו? על הגוף הזה משרד החוץ יגן מפני קיצוץ? מקווה מאד שזה לא נכון. את אונר״א צריך לפרק וכמה שיותר מהר", כתב השר.

כזכור, ביום שלישי אמרה היילי כי כי הנשיא דונלד טראמפ אמר שהוא לא רוצה להוסיף או להוריד את הסיוע, אבל אם הרשות הפלסטינית לא תשוב למו"מ הוא לא ימשיך לממן את סוכנות הסיוע לפלסטינים". וטראמפ עצמו הוסף בסדרת ציוצים כי "אלה לא רק הפקיסטנים שאנו מממנים במיליארדי דולרים ללא תמורה", פתח טראמפ את ציוצו תוך שהוא מתייחס להצהרתו כי ברצונו לקצץ את הסיוע שמעבירה ארה"ב לאיסלמבאד, והמשיך "יש עוד ארצות רבות וארגונים אחרים. לדוגמה, אנחנו משלמים לרשות הפלסטינית מאות מיליוני דולרים לשנה ולא מקבלים שום הערכה או כבוד". 



הנשיא הוסיף כי הפלסטינים "אפילו לא מוכנים לקיים משא ומתן להסכם שלום עם ישראל, שכבר היה צריך להגיע. הסרנו את ירושלים, המכשול העיקרי במשא ומתן מהשולחן, אך ישראל הייתה אמורה לשלם בתמורה לכך. אבל בהתחשב בכך שהפלסטינים לא מוכנים לדבר יותר על שלום, למה שנעביר את הסכומים הענקיים האלה אליהם בעתיד?".