אף על פי שבספטמבר חגגנו את תחילת השנה החדשה, התחושה באוויר היא ששוב אנו מתחילים מחדש, ומשום כך כולם מחפשים סיבה לחגוג גם את תחילת השנה האזרחית החדשה. לכבודה בחרתי להציע לכם מספר מנות שיכולות בקלות להשתלב בכל ארוחה חגיגית, שתיערך לכבוד סוף השבוע הראשון של השנה האזרחית החדשה.



המנות שאותן בחרתי הן כלליות ולא מובנות כארוחה. אתם מוזמנים לקחת את המתכונים המתאימים לכם בהתאם לארוחה שאותה אתם מכינים או שאליה אתם מוזמנים.



תמצאו כאן מתכון נהדר לכיסנים במלית תרד וגבינה. אלו כיסונים קלים להכנה שמתפצחים בפה בכל נגיסה. לכל אוהבי הממולאים בחרתי מתכון נפלא מהמטבח הטריפוליטני: קישואים ובצלים ממולאים, השוחים ברוטב משגע ופיקנטי. אפשר להגישם על מצע של אורז או קוסקוס.



בנוסף, לא יכולתי לוותר על חלה. לכן בחרתי להציע לכם שהפעם תכינו את החלה בצורה אחרת: כמו פרח של לחמניות שמחוברות ונתלשות. את החלה מכינים בתבנית עגולה ורחבה, ומעטרים כל לחמנייה בתיבול ובתוספת אחרת. אתם יכולים להכין את החלה מלחמניות גדולות או קטנות, לפי טעמכם. ואי אפשר כמובן בלי משהו מתוק. הפור נפל על עוגת גבינה קצת אחרת, המשלבת את פירות ההדר, שעכשיו הם בשיאם.



אז מה היה לנו? כיסנים, לחמניות פרח מתובלות, ירקות ממולאים ועוגה מתוקה בניחוח הדרים. כל אלו באים לרמוז על כל הטוב שעתיד לבוא עלינו. מי ייתן וזו תהיה שנה אזרחית מלאת הפתעות וטעמים, מתובלת וריחנית כמו שרק דברים חדשים באים לספר.



כיסונים במלית תרד וגבינה החומרים (ל־20־22 כיסנים):


500 גרם קמח לבן מנופה



¾ כוס שמן



1 כפית מלח



1–¾ כוס מים, לפי הצורך ומידת היספגות הקמח



למלית:



1 בצל חתוך לרצועות ומטוגן



1 תפוח אדמה גדול, מבושל, קלוף וחתוך לקוביות קטנות



1 צרור עלי תרד או מנגולד קצוצים דק



1 כף זעתר



3 כפות שמן זית



1 כוס גבינה צהובה, מגוררת. אפשר לשלב עם גבינה בולגרית



מלח ופלפל שחור לפי הטעם



להברשה:


1 חלמון ביצה, טרוף היטב עם כף מים



לבזיקה:



1–2 כפות שומשום



1 כפית קצח



אופן ההכנה:


מניחים את הקמח בקערה רחבה. מוסיפים את השמן והמלח ויוצקים מים תוך כדי לישה, עד שמתקבל בצק אחיד וחלק הניתק מדופנות הקערה. משהים כמה דקות למנוחה.



מכינים את המלית: מניחים בקערה את הבצל המטוגן, קוביות תפוחי האדמה ואת עלי התרד או המנגולד הקצוצים. מוסיפים את הזעתר, שמן הזית והגבינה. מערבבים ומתבלים במלח ופלפל.



מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעלה דק בעובי ½ ס"מ. קורצים עיגולים בכוס שקוטרה 10 ס"מ. שמים במרכז כל עיגול ½ כף מהמלית. סוגרים כל עיגול לחצי סהר. בדרך זו מכינים את כל הבצק. אפשר לעצב את כיסוני הבצק על ידי הידוק הבצק בעזרת מזלג או על ידי צביטות קלות סביב הסהרון.



מסדרים את כיסוני הבצק בתבנית אפייה ברווחים. מברישים בחלמון ביצה ובוזקים מעט גרגירי שומשום וקצח. אופים כ–20 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ומצננים.



חלת לחמניות מחוברות. צילום: פסקל פרץ-רובין
חלת לחמניות מחוברות. צילום: פסקל פרץ-רובין



 חלת לחמניות מחוברות החומרים (ל־1־2 חלות, בהתאם לגודל הלחמניות שתכינו):


1 ק"ג קמח מנופה



3 כפות שמן



1 ביצה



50 גרם מרגרינה



1 כפית מלח



50 גרם שמרים טריים



5 כפות סוכר



2–½2 כוסות מים



להברשה:



1 ביצה טרופה עם 2 כפיות מים ומעט סוכר



לבזיקה:


¼ כוס שומשום



¼ כוס פרג



¼ כוס זרעי פשתן



¼ כוס גרעיני חמניות



¼ כוס גרעיני דלעת



¼ כוס זרעוני קימל שלמים



¼ כוס קצח



אופן ההכנה:


מניחים קמח בקערת מערבל. יוצרים גומה במרכז, יוצקים לתוכה את השמן ומניחים בה את הביצה, המרגרינה והמלח. מפזרים מסביב השמרים והסוכר.


מערבלים בוו לישה במהירות בינונית ומוסיפים בהדרגה מים, תוך הגברת המהירות. מפסיקים כשמתקבל בצק רך וגמיש הניתק מדופנות הקערה.


מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים במקום חמים כשעה וחצי או עד הכפלת הנפח.



מעבדים מעט את הבצק כדי להוציא את האוויר ומחלקים למספר כדורים, בהתאם לגודל החלה המחוברת שתבחרו להכין. לחלה בינונית אתם צריכים 7 לחמניות.



מעצבים לחלה עגולה ומחוברת: מניחים לחמנייה עגולה במרכז התבנית ומסדרים את שאר הלחמניות מסביבה. מברישים בביצה טרופה ונותנים להן שוב לתפוח במשך כ–20 דקות.



מברישים בביצה הטרופה שוב את הלחמניות ובוזקים מעל לכל לחמנייה תוספת אחרת. אופים 30–25 דקות בתנור שחומם מראש ל–180 מעלות, עד השחמה יפה. מוציאים ומצננים על רשת.



קישואים ובצלים ממולאים / בְּסָל וּקַרעָה מוּחְשִי


החומרים (ל־6־8 מנות):



300 גרם בשר בקר טחון



1 בצל גדול, קלוף וקצוץ דק



10 גבעולי פטרוזיליה קצוצים דק



½ כפית קינמון טחון



½ כפית מלח



½ כפית פלפלת אדומה מתוקה



½ כפית כמון טחון



¼ כפית פלפל שחור



1 ביצה



4 קישואים בינוניים, חתוכים לשניים או לשלושה חלקים, מרוקנים ומוכנים למילוי (שומרים את "בשר" הקישואים בצד)



2 בצלים גדולים, קלופים ומפורקים לגלדים באופן המאפשר מילוי 


קישואים ובצלים ממולאים. צילום: פסקל פרץ-רובין
קישואים ובצלים ממולאים. צילום: פסקל פרץ-רובין


לרוטב
:

4 כפות שמן

1 בצל גדול, קלוף וקצוץ גס

4 שיני שום קלופות וכתושות

2 כפות רסק עגבניות

¼ כפית פלפל שחור

¼ כפית קינמון טחון

1 כפית מלח

4–3 כוסות מים

3 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לרבעים

אופן ההכנה:

שמים את הבשר בקערה ומוסיפים אליו את הבצל, הפטרוזיליה, התבלינים והביצה. לשים לעיסה אחידה. ממלאים את הקישואים ואת גלדי הבצל במלית הבשר ומניחים על מגש. קוצצים דק את בשר הקישואים שנשמר בצד.

הכנת הרוטב: מחממים את השמן בסיר רחב ושטוח. מוסיפים אליו את הבצל, השום ו"בשר" הקישואים הקצוץ ומאדים כמה דקות. מוסיפים את רסק העגבניות, את התבלינים ו–2 כוסות מים. בוחשים ומביאים לרתיחה. מוסיפים את רבעי תפוחי האדמה, מכסים את הסיר ומבשלים כ–10 דקות עד לרתיחה.
מסדרים את הירקות הממולאים בחפיפה זה לצד זה בתוך הרוטב. יוצקים לסיר את יתרת המים עד כיסוי הירקות הממולאים ב–1 ס"מ. במידת הצורך אפשר להוסיף עוד מים. מכסים את הסיר וממשיכים לבשל כ–40 דקות על להבה נמוכה. מגישים חם, עם אורז או עם קוסקוס.

עוגת גבינה ופירורים בניחוח תפוז

עוגת גבינה מפתיעה. הבצק הפריך שונה מהרגיל, רך וגבוה יותר, ושמנת חמוצה ומתוקה מחליפה את הגבינה. חשוב לאחסן את העוגה במקרר כשלוש–ארבע שעות לפני ההגשה.

החומרים (לתבנית קפיצית בקוטר 26 ס"מ, משומנת ומקומחת או מרופדת בנייר אפייה):

לבצק:

½2 כוסות קמח תופח מנופה

150 גרם חמאה חתוכה

2 ביצים

1 כפית תמצית וניל

¾ כוס סוכר

¼ כוס מיץ תפוזים

1 כף קליפת תפוז מגוררת

למלית:

1 מכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה להקצפה

½1 כוסות סוכר

200 גרם חמאה רכה

1 כפית תמצית וניל

1 ביצה או שתי כפות אבקת אינסטנט פודינג וניל

1 כפית קליפת תפוז מגוררת

1 גביע (250 גרם) גבינה לבנה 5% שומן

4 גביעי שמנת חמוצה

עוגת גבינה ופירורים בניחוח תפוז. צילום: פסקל פרץ-רובין
עוגת גבינה ופירורים בניחוח תפוז. צילום: פסקל פרץ-רובין


אופן ההכנה:

הכנת הבצק: שמים את כל חומרי הבצק בקערת מערבל חשמלי ומערבלים לבצק אחיד. מעבירים כ–¾–½ מן הבצק לתבנית ומשטחים, כך שיכסה את התחתית ומעט מן הדפנות. מחוררים קלות באמצעות מזלג. אופים בתנור חם שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ–30 דקות עד להזהבה של הבצק, ומצננים היטב.

את הבצק שנותר משטחים על נייר אפייה ומניחים בתבנית נוספת. אופים בחום בינוני כ–30 דקות או עד להזהבה. מצננים ומפוררים את הבצק האפוי לפירורים.

הכנת המלית: מקציפים בקערת מערבל חשמלי את השמנת המתוקה תוך הוספת חצי מכמות הסוכר בהדרגה. ממשיכים להקציף עד לקבלת קצפת יציבה. מעבירים לקערה.

שמים בקערת המערבל את החמאה, מערבלים ומוסיפים בהדרגה את הסוכר הנותר, תמצית הווניל, הביצה וקליפת התפוז. מערבלים במהירות גבוהה עד לקבלת תערובת בהירה ואוורירית. מוסיפים לקערת המערבל בהדרגה את הגבינה ואת גביעי השמנת החמוצה ומערבלים עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה.

מקפלים את קצפת השמנת המתוקה אל תערובת הגבינה ומבליעים עד לקבלת בלילה אחידה. יוצקים את הבלילה על הבצק הקר ומאחסנים במקרר כ–4–3 שעות. לאחר שהעוגה התייצבה מפזרים עליה את פירורי הבצק. 

טיפסקל

לקבלת עוגה שדופנותיה חלקות כמו בקונדיטוריה קונים בחנויות המתמחות רצועות שקף, שאותן מצמידים אל דופנות התבנית ואז יוצקים את מלית הגבינה. לפני ההגשה משחררים מהתבנית את העוגה ומסירים את השקף.