האם רופאים ישראלים לא נזהרים מפני מתן יתר של מנות דם? כך לפחות עולה ממחקר ישראלי שפורסם לאחרונה ומצא שרמת הידע של רופאים ישראלים לגבי הצורך להגביל את עירויי הדם עומד על פחות ממחצית מהידע הדרוש במדדים שנבדקו. בתחום עירויי דם משתרשת בשנים האחרונות גישה שמרנית, שגורסת כי יש לתת עירוי אם רמת ההמוגלובין נמוכה משבעה גרם. זאת, לעומת גישה ליברלית שרווחה עד לפני כמה שנים ולפיה ניתן לתת עירוי דם ובלבד שרמת ההמוגלובין נמוכה מעשרה גרם. לצד היעדר ידע מספק בנושא, המחקר מצא שניתן להפחית את כמות העירויים ב־40% ובכך למנוע סיבוכים.



המחקר, שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת לחקר מדיניות רפואית (IJHPR), הוא תולדה של עבודת גמר של סטודנטית בפקולטה לרפואה בבר אילן לפני שנים ספורות - היום ד"ר רוני רהב־קורן מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה. זאת, על רקע שיח גובר בעולם הרפואי על אודות הנזק שיכול להיגרם כתוצאה ממתן יתר של דם (המחקר התמקד בכדוריות דם אדומות, שמהוות את עיקר מוצרי הדם).



"מתן יתר של עירויים יכול לגרום לעומס יתר במערכת הקרדיו־נשימתית ומשם לסיבוכים נשימתיים ולבביים ועוד תגובות שאי אפשר לצפות, כחום ופריחה", מסבירה ד"ר רהב־קורן.



ד"ר אנדרי בראשטר, מנהל המכון ההמטולוגי במרכז הרפואי לגליל, אשר הנחה את המחקר, מבהיר כי "קיימת שורה של סיבוכים רציניים במתן דם, אף עד מוות לעתים". לדבריו, "דם אפשר לתת רק כשבאמת צריך". 


ד"ר רהב-קורן. צילום: טל קורן
ד"ר רהב-קורן. צילום: טל קורן


אלא שלמתן יתר של דם יש גם השלכות כלכליות על מערכת הבריאות. המחקר מצא לצורך העניין שהחיסכון הפוטנציאלי ב־40% בעירויי דם יכול לחסוך לבית החולים קרוב למיליון שקל בשנה. יצוין כי בשנת 2017 שירותי הדם של מד"א סיפקו לכל בתי החולים ולצה"ל 411,000 מנות ומרכיבי דם, כמחציתם מנות של כדוריות דם אדומות, בעלות של כ־250 שקל למנה (לשם כיסוי ההוצאות של מד"א).

במשרד הבריאות מכירים בצורך לצמצם עירויים שלא צורך, ולפני כחמש שנים אף החלו להנהיג בבתי החולים בארץ תוכנית לאומית למטרה זו. בארבע השנים האחרונות דווח על ירידה של כ־22% במספר העירויים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "החל מתחילת 2013 הונהגה בבתי החולים תוכנית בינלאומית שעיקריה צמצום מתן עירויים של מנות ומרכיבי דם, תוך התאמת הטיפול למדדים שונים אצל המטופלים והתחשבות במצבם הקליני. כל מנהלי בנקי הדם בארץ מכירים את התוכנית ועוסקים בהטמעתה ובפיקוח צמוד על ההזמנות המתקבלות מהרופאים במחלקות השונות. כתוצאה מהטמעת התוכנית ירדה כמות מנות ומרכיבי הדם שמסופקים ע"י שירותי הדם של מד"א לכלל בתי החולים בארץ באופן משמעותי".