הרב רזיאל שבח מחוות גלעד, שנרצח אמש לאחר שנורה מרכב חולף בשומרון, הובא היום (רביעי) למנוחות במקום ביישוב בו התגורר. "רזיאל ביקש שאם יקרה לו משהו, שהוא ייקבר בחוות גלעד", אמרה אלמנתו, יעל. "החלטנו יחד עם המשפחה לקבור את רזיאל, בעלי היקר והאהוב, ביישוב חוות גלעד שבו פעל. אנחנו מכבדים את בקשתו ונקבור אותו ביישוב שהוא כל כך אהב ופעל בו. זו הייתה צוואתו". לקראת ההלוויה הוכנה חלקת קרקע שתשמש כבית העלמין והרב שבח יהיה הראשון להיקבר במקום.



צעקות 'נקמה' במהלך נאום בנט בהלוויית הרב רזיאל שבח. צילום הלל מאיר/ TPS

בלוויה נכחו שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שר החקלאות אורי אריאל, הרב הראשי דוד לאו והרב הראשי לשעבר ורבה של ירושלים בהווה, שלמה עמאר. במהלך הספדו של בנט קראו לעברו הנוכחים במקום 'נקמה, נקמה'. בתגובה ענה להם כי "אנחנו לא אוחזים בנשק פרטי. יש פה מדינה. המענה האמיתי הוא רק על ידי צה"ל".



ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שהגיע אף הוא, ספד לחברו. "הרב רזיאל אחינו היקר הקדוש והאוהב, איש החסד מלא אהבת חינם. רק בחנוכה עמדנו כולנו ביחד בבית העם בחוות גלעד בחידון שארגנת לילדים. כמה אור ושמחה נבעו ממך. שמחת איתם בפרסים שקיבלו. איש תורה ענו. כמה חיים הצלת כמתנדב במד"א כאן בשומרון. מעביר שיעורים מלמד נערים וילדים". 


הלווייתו של הרב רזיאל שבח. צילום: הלל מאיר/TPS


הלווייתו של הרב רזיאל שבח. צילום: הלל מאיר/TPS


דגן הוסיף: "אתה שהצלת כל כך הרבה חיים איך הגיעו אתמול השפלים וגזלו מאתנו נשמה ענקית. הרב רזיאל לא מת מסרטן הוא לא נפטר משפעת. הוא נרצח כי הוא יהודי בארץ ישראל. אנחנו מיישרים אליך מבט ומבטיחים למרצחים שעם ישראל לא יישבר לעולם אתם קדשתם את המוות ואנחנו את החיים. אתם קדשתם את הרוע ואנחנו את התורה ואת ארץ ישראל ועם ישראל. אנחנו ננצח אתכם חבורת ברברים נאלחים".

ראש המועצה האזורית שומרון קרא לממשלה להגיב על הפיגוע. "אני קורא מכאן לחברי הממשלה: יש לנו את הצבא הטוב בעולם, אנחנו דורשים שהצבא יביא על המרצחים יום נקם ושלם", אמר. "אנחנו רוצים להשיב את הכבוד הלאומי. אדוני ראש הממשלה אנחנו דורשים ממך להודיע היום על הכרה מלאה בחוות גלעד כיישוב במדינת ישראל. אדוני שר הביטחון אנחנו דורשים ממך לאשר 1000 יחידות דיור באדמות שגאל משה זר כאן בחוות גלעד. זה מה שיעצור את המוטיבציה של הטרור. אין מחיר לשישה יתומים". 
הרב רזיאל שבח. צילום: ישיבת רועה ישראל
 
השר אורי אריאל פנה בדבריו לראש הממשלה: "בידינו הדבר להחיש את הפעולות האלה, אנחנו מבקשים לעשות את זה עוד היום! לא היינו צריכים להגיע לרגע הזה אך הוא הגיע ומחייב את כולנו ואותך ראש הממשלה כמוביל את מדינת ישראל״.

הרב שבח נורה ונפגע בפלג גופו העליון, ועל פי ההערכות הירי בוצע על ידי רכב שהגיע ממולו. כתוצאה מהירי הוא נפגע בין היתר בצווארו. הוא הובהל לבית החולים מאיר, באמבולנס צבאי, כשמצבו היה אנוש ושם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. מהעדויות עלה כי הפצוע הספיק להתקשר לכוחות ההצלה ולדווח להם: "ירו בי".



ששון טרבלסי, ששבח היה המוהל של ששת ילדיו, סיפר הבוקר בגלי צה"ל שהוא הספיק לספר לאשתו יעל בטלפון על שאירע, ואף להיפרד ממנה במשפט: "אני אוהב אותך". לדברי טרבלסי, "רזיאל היה אבא לשישה, כשהקטן מהם הוא בן שישה חודשים. הם לא מודעים עדיין לטרגדיה. הוא היה יהודי שמח, שאהב את כל הארץ ושאף להגיע רחוק. הוא אהב את חוות גלעד".

על ההתרחשות בזירה לאחר הירי, סיפר כי "הרב צעק בקשר לאחר האירוע 'ירו בי', והספיק להתקשר לאשתו ולהגיד לה 'ירו בי, אני אוהב אותך'. למרות שהיה נשוי ומתנדב, הוא הוסמך לרבנות והתחיל ללמוד לדיינות. הרצון שלו להתקדם תורנית היה גדול. הוא היה יהודי גדול בכל הלב והנשמה".

יעל, רעייתו של הרב רזיאל שבח, בלוויה. צילום: מרק ישראל סלם


"בשבת האחרונה הרב התארח אצלנו בכפר סבא, ועשה שתי בריתות תוך שהוא צועד במשך שעה לכל כיוון", הוסיף חברו הקרוב של שבח ז"ל. לטענתו, הוא "היה נגיש לכל אדם ושמח לסייע ולעזור. אתמול דיברנו בטלפון וביקשנו ממנו סיוע להיום במשהו. זו הייתה השיחה האחרונה שלנו. אני תמיד שומע את החדשות, וכשזה קרוב אליך אתה אומר 'זה לא יכול להיות'". 

הוא הוסיף כי "כשהודיעו לי הלב שלי אמר לי שמפנים אותו לכפר סבא הבנתי שהמצב חמור. שמעתי בתקשורת ש-22 קליעים נורו לעברו. חסר סיכוי. באו לשמשה הקדמית, אין שום סיכוי. אני מבין שצריכים לקבל את הגזירה, אבל זה בלתי נתפס".

נפתלי בנט בהלוויית הרב רזיאל שבח. צילום: מרק ישראל סלם
 
ראש המועצה האזורית דגן חשף בגל"צ כי "אני הייתי שם, ואני מכיר את המשפחה היקרה הזו. יעל הייתה רכזת הקהילה המיתולוגית של היישוב. הייתי בזירה וליוויתי אותה לבית החולים. היא התפללה וקראה תהילים, ואני השתדלתי לחזק אותה, ואז קיבלתי את ההודעה מהקב"ט. החלטתי לקחתי לה בעדינות את הטלפון עד שהיא גילתה". 

"הוא היה מאיר פנים", סיפר עוד, "האדם הזה, שהתנדב במד"א הרבה זמן, הציל חיים רבים והיה רוח חיה ביישוב חוות גלעד. רק לא מזמן הייתי בפעילות שהוא ארגן. מאור הפנים קרן ממנו. הוא היה רב שלמד דיינות, ובעל משפחה שמחה, מאמינה ושורשית. כשאני עומד ברגעים כאלה, ולא בפעם הראשונה, אני רוצה להגיד לרוצחים הפחדנים שיורים ורוצחים יהודי כי אתם לא תשברו אותנו, עם ישראל חי. המזימה שלכם זדונית ושקופה, והיא לרצוח אותנו, ואתם לא תצליחו. אנחנו מקדשים את החיים, אתם את המוות".