עם אישורו השבוע של חוק המרכולים ניתן בהחלט לקבוע כי המרוויח הגדול מהצבת נושאי דת ומדינה בראש סדר היום הציבורי הוא יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ואם היו מתקיימות כיום בחירות לכנסת, הייתה מפלגתו מקבלת 27 מנדטים, בעוד הליכוד בראשות נתניהו צונחת ל־22 מנדטים. כך עולה מסקר מיוחד שנערך שלשום עבור "מעריב־סופהשבוע" על ידי מכון המחקר "פאנלס פוליטיקס" בהנהלת מנחם לזר.



על פי הסקר, המחנה הציוני בראשות אבי גבאי מקבלת את המקום השלישי עם 14 מנדטים מאכזבים, ואחריה בסדר יורד: הבית היהודי 13, הרשימה המשותפת 11, כולנו בראשות כחלון 9, יהדות התורה 8, מרצ בראשות זהבה גלאון 7, ישראל ביתנו של ליברמן 5. ש"ס, שיזמה את חוק המרכולים, לא מרוויחה ממנו בינתיים, והיא מדשדשת עם 4 מנדטים ועוברת בקושי את אחוז החסימה.






בהמשך בחן הסקר גם את אפקט פרסום ההקלטה המתעדת את ביקורם של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, וחבריו במועדון חשפנות. רוב הציבור, בעיקר בקרב אלה המגדירים עצמם כמצביעי ימין, סבור שההקלטה היא "רכילות פרטית". על השאלה אם ההקלטה של יאיר נתניהו הייתה ראויה או לא ראויה לשידור השיבו 44% מהנשאלים בשלילה, לעומתם 40% השיבו כי היה ראוי לשדרה. ניתוח התשובות מלמד על פער גדול בין מצביעי ימין למצביעי מרכז־שמאל. בעוד ש־58% מהמזוהים עם הימין טענו כי ההקלטה לא הייתה ראויה לשידור, רק 32% מאנשי המרכז־שמאל החזיקו בדעה דומה.



לגבי השאלה אם היה מקום לשדר את ההקלטה 24% בלבד מאנשי הימין אמרו שהיה צריך לשדרה, לעומת 57% בקרב אנשי המרכז־שמאל. ל־16% מהמשיבים לא הייתה דעה בעניין. עוד עולה מהסקר כי רוב גדול בציבור, 53%, סבור כי ההקלטה סיפקה הצצה לרכילות ציבורית לעומת 40% בלבד שהצדיקו את פרסומה בזכות הציבור לדעת.






משתתפי הסקר התבקשו להשיב על השאלה המסקרנת - מה לדעתם היה הדבר הכי חמור שנחשף בשיח בין יאיר נתניהו לחבריו. כאן הרוב, 28%, סבר שהדבר החמור ביותר היה השימוש שנעשה במכונית, בנהג ובמאבטח לצורך בילוי פרטי. רק במקום השני סברו 24% שהדבר החמור ביותר היה החפצת נשים. עוד פחות מכך, 16%, ענו כי דווקא ההקשר של מתווה הגז שעלה בשיחה היה הדבר החמור ביותר. הדבר המתמיה הוא שרק 10% התייחסו לביקור במועדון החשפנות כאל תופעה שיש לראותה בחומרה.



בהקשר הזה, הרוב המכריע של המשיבים, 62%, הביע את דעתו כי הציבור לא צריך לממן את אבטחת ילדי ראש הממשלה, את הנהגים ואת המכוניות שמהם נהנה יאיר נתניהו בבילוייו הליליים. גם כאן נרשמה חלוקה ברורה בין מצביעי הליכוד לבין השאר. בעוד שבקרב מצביעי הליכוד 52% סברו שיש לממן אבטחה כזאת, רק 24% מכלל המשיבים החזיקו בדעה דומה.






באותו עניין: 54% מהציבור סבורים שפרסומים כדוגמת הקלטת יאיר נתניהו מחלישים את רה"מ מבחינה פוליטית, לעומת 10% שטוענים כי לפרסום אין כל השפעה על מעמדו. גם כאן קיים פער ניכר בתשובות בין מצביע הליכוד לבין כלל המשיבים.







הליכודניקים נגד חוק המרכולים



עוד בדק הסקר את עמדות הציבור לגבי חוק המרכולים שאושר השבוע בכנסת ומסמיך את שר הפנים לבטל חוקי עזר עירוניים שיאפשרו פתיחת עסקים בשבת. פה מתברר שרוב גדול של הציבור, 62%, מתנגד להצעת החוק, לעומת 20% בלבד שתומכים בו. פילוח של הסקר לפי רמת הדתיות של המשיבים מגלה פערים עצומים בין חילונים ומסורתיים לבין דתיים וחרדים. בעוד שלחוק מתנגדים 87% מהחילונים ו־64% מהמסורתיים, ההתנגדות פוחתת ככל שרמת הדתיות עולה: רק 27% מהדתיים מתנגדים לחוק, ואילו בקרב החרדים 12% בלבד מתנגדים.



גם התפלגות התמיכה בחוק זהה בהתאמה: 65% מהחרדים תומכים בו, 46% מהדתיים, 21% מהמסורתיים ורק 6% מהחילונים. בחלוקה לפי מפלגות, שיעור התומכים הגבוה ביותר בחוק, 67%, נמצא בקרב מצביעי יהדות התורה. התמיכה בקרב אנשי ש"ס ומצביעי הבית היהודי זהה - 46% כל אחד. 34% בלבד מקרב מצביעי הליכוד תומכים בחוק, לעומת 16% בקרב מצביעי ישראל ביתנו, 10% בקרב בוחרי כחלון וכולנו, 8% בקרב מצביעי המחנה הציוני, 6% בקרב תומכיו של יאיר לפיד ואפס אחוז אצל בוחרי מרצ.








בתוך כך, פנה אתמול ראש הממשלה נתניהו במהלך ישיבת הממשלה לשרת המשפטים איילת שקד וביקש שגורמי החוק יבדקו את ההשלכות המשפטיות של הדלפת ההקלטה של בנו ואם יש אפשרות לעגן זאת בחקיקה. הדברים נאמרו בתגובה לדברים שאמרה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, בישיבה: "לא יכול להיות שנהיה בני ערובה. מאיימים עלינו ועוד מספסרים בזה מול התקשורת. אם זה ככה, אני לא רוצה מאבטחים. לא ייתכן שנהפוך לשקים שבכל רגע נתון חובטים בנו".



זאת ועוד, פרקליט המדינה שי ניצן התייחס אתמול בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לחקירות ראש הממשלה והדף את הטענות על עיכובים מצד המשטרה או הפרקליטות. "זו טענת סרק, ואני מקווה שהמשטרה תגיש את המלצותיה בשבועות הקרובים", אמר ניצן והדגיש: "החקירה תסתיים ברגע שייגמרו כל צרכי המדינה. אם מדמים אתם שחקירת ראש הממשלה היא דבר קל, זהו דמיון שווא. היא לא מוכתבת על ידי שום אינטרס פוליטי ונעשה את מה שיידרש".



יניר קוזין השתתף בהכנת הידיעה