בנימין נתניהו צודק: בנו דיבר דברי הבל. נתניהו צודק: ישראל ממשיכה להוביל בעולם בתחומים רבים. הוא לא מפסיק להתהדר בהישגי מדינת ישראל: הכלכלה, היזמות, הביטחון, הערכים. הישגים מרשימים, חלקם בזכותו. הוא גם לא מחמיץ הזדמנות לדבר על שירותו המשמעותי בסיירת מטכ"ל, על ההקרבה, הדוגמה האישית, ההובלה והערכים המשותפים. גם כאן נתניהו צודק: יש משהו בצה"ל שמחדד את העקרונות החינוכיים, את האני מאמין של כל ילד שמגיע לשרת. וכן, נתניהו צודק: צריך להתמקד בו ולא בילדיו.



אז בואו נדבר על ראש הממשלה. על חשבון הנפש שהוא צריך לעשות, על עמוד הקלון שאליו הצמיד אותו בנו. אותו עמוד קלון שעליו רוקדות בחורות בבגדים מינימליים כדי להרוויח כסף מצרכני תעשיית המין. אחד מהם הוא בנו של ראש הממשלה.



ההקלטה שפרסם השבוע גיא פלג בחדשות 2 היא הצצה כפויה לחייו של ראש הממשלה. היא מאפשרת לנו בעל כורחנו להקשיב לערכים, לחינוך ולדוגמה האישית שהנחיל נתניהו לבנו הבכור. כאבא אני מבין את התסכול, הכאב והכעס. גם על התקשורת, גם על העולם ובעיקר על הבן שלו ואולי גם על עצמו.


נתניהו דיבר על החינוך של בנו ועל כך שאצלם במשפחה חינכו לכיבוד נשים. ההקלטה חושפת מציאות אחרת. "שיח שיכורים", הסבירו מקורביו של ראש הממשלה. קוראים לזה גם שיח חדרי הלבשה. זו השמצה פרועה. מעט מאוד גברים מדברים ככה. אלה שכן, הם דוחים.





הדיווחים שבאו אחרי חשיפת הפרשה העלו כי סיור בין מועדוני חשפנות הוא הבילוי המועדף על חבורת הגברברים הצעירה. לא אחד. לא באופן חד־פעמי. אולי גבר יכול להיקלע למסיבת רווקים או למועדון חשפנות בחו"ל. אולי. אבל סיור מודרך בין כמה מועדונים ברכב ממשלתי בליווי מאבטחים? זו כבר בחירה בטעם רע.



יאיר נתניהו הוא גבר צעיר. אבא שלו דיבר עליו רק לפני כמה חודשים כמי שאולי ירצה לעסוק בפוליטיקה. הוא הרי הבין טוב מאוד שיש משהו צורם, מעוות, מוזר ועקום במאבטח שעומד מחוץ לחדר פרטי במועדון חשפנות ומחכה לך. הכל נעשה מבחירה. האבטחה היא תוצאה של בחירה להיות מוכר, להיות חשוף. יאיר נתניהו הפך בהדרכת אבא שלו למותג. זה מסביר את הציוצים שלו, האמירות שלו והמהלכים שהוא עושה. הוא חלק מהמעגל הכי קרוב שמשפיע על ראש הממשלה. אז זה עובד גם להפך.



יאיר היה חייב לדעת שיש משהו פגום. לא במילים, במעשים. הוא הוביל את המאבטחים שלו למצב מביך ולא מוסרי. ראש הממשלה מדבר לא פעם על חינוך ועל ערכים. יש משהו בשניות שהוא משדר שאולי העבירה את המסר: אם אתה אוכל במסעדות לא כשרות ולא מפסיק לומר "בעזרת השם", ייתכן שאתה מדבר על עזרת השם שלך ולא במובן האמוני. ראש הממשלה עושה את זה כל הזמן.



לפני כחודש הוא שלח ברכה מצולמת לחניכי תנועת עזרא. "חינוך תורני זה דבר עצום", אמר להם, "אני קורא את פרשת השבוע מדי שבת עם בני אבנר, וזה מקור של השראה, של התרוממות רוח ושל רלוונטיות בכל פעם מחדש. אני יודע שאתם מפיצים את דבר התורה וגם את המורשת שלנו בקרב צעירי עמנו". אז בזמן שהוא קורא את הפרשה, הבן השני מייצר לו פרשה אחרת.



אגב, מההקלטות עולה שהבילוי מתרחש ביום שישי. העובדה הזו מעלה עוד שאלה של מוסר וצביעות: השותפות החרדיות של ראש הממשלה הכריחו אותו השבוע לסגור עסקים בשבת, אבל לא פצו פה סביב השימוש ברכב ממשלתי ביום שישי לבילוי שהוא לא בדיוק תוצר מובהק של חינוך תורני.



על כסף ונשים


נתניהו דיבר על כבוד לנשים. יכול להיות. בלי לספור כמה נשים עבדו בסביבתו הקרובה, צריך לומר שאין אישה שרוצה לעבוד איתו ולא עוברת סוג של "אישור" על ידי רעייתו. כך מספרים כמה אישים שעבדו עם נתניהו ב־20 השנים האחרונות. אולי זה קשור לעובדה שנתניהו רץ אז בשנות ה־90 לטלוויזיה לספר שיש קלטת שמראה שהוא בגד באשתו שרה עם אישה אחרת.



ומה נגיד על העובדה שנתניהו לא מצמץ כששלח ברכה מצולמת לכבוד יום הולדתו ה־70 של נתן אשל? לא ברכה אישית, מצולמת. כדי שכולם יראו שהוא חבר. יש משהו מקסים בשמירה על ערכי החברות, אבל זה אותו חבר שהודה ביצירת תנאי עבודה בעייתיים לאישה שעבדה איתו, שכללו צילומים מתחת לחצאית. גם זה חינוך. לא פחות ממילים.



עוד ערך אחד שעבר במשפחה כנראה הוא ערך הכסף. באופן אישי שמעתי לא פעם את ראש הממשלה מודד את האנשים סביבו על פי המשכורת שהם היו יכולים לקבל בשוק הפרטי. אני מבין את זה. כולנו מודדים כך ערך. ערך השוק. אבל זה שוק. ערך הוא עוד כמה דברים. אם זה המסר, לא פלא שרוב השיחה עסקה בזלזול בנשים ובכסף. הרבה כסף.



השיחה הזכירה את הוויכוח בין נתניהו למשה כחלון על מהות החינוך ועל הפערים בין המרכז לפריפריה. בישיבת ממשלה לפני כשנה וחצי, במהלך העימות עם שר האוצר אמר ראש הממשלה: "למרות שממשלת רבין השקיעה הרבה בחינוך, ההישגים ירדו. זה לא רק חינוך, זה חינוך וכלכלה. תדאג לכלכלה צומחת". על כך השיב שר האוצר: "אני דואג לכלכלה, וזה לא סותר את נושא החינוך".



משה כחלון. צילום: מרק ישראל סלם



"אני לא מסכים עם הקו שלכם", אמר נתניהו בתגובה. "לא הסכמתי עם גדעון סער ועם שי פירון (שכיהנו כשרי חינוך - א"ס). יזמות עסקית תביא את השיפור הכלכלי למקומות הללו. תראה כמה השקיעה ברית המועצות בחינוך, אבל הם כשלו כי לא הייתה שם יזמות עסקית. ברוסיה כולם היו מהנדסים, ובסוף הכלכלה קרסה". על הטענה הזאת ענה כחלון: "לא יכול להיות שהפריפריה היא ברית המועצות וצפון תל אביב ורמת השרון הם ארצות הברית". ברית המועצות באמת קרסה, אבל שם עדיין קוראים ספרים ברכבת התחתית. לא הכל רק כסף וכוח, יש גם ערך בהשכלה ובחינוך.



והנה עוד ערך חינוכי: אחרי כל הפרשה הזאת, ביום ראשון יטוס ראש הממשלה להודו ואליו יצטרף ככל הנראה הבן יאיר. זה בסדר לבלות זמן איכות עם המשפחה. גם מותר וסביר להשתמש במשאבי המדינה כדי לפנק את הבן. ראש ממשלה בישראל צריך להרגיש מוגן, עטוף ורגוע. הבעיה היא עם המסר החינוכי. יאיר לא יוכל להגיע לבית המשפט בגלל הנסיעה, והוא מבטיח בנקיטת הצעד הזה שהתקשורת בארץ ובעולם תעסוק בו ובפרשה. ראש הממשלה מבין בדיוק מה ההשלכות של החלטתו ומה הערך שלה. גם הערך החינוכי.