הכירו את אלין שלמה, המתקשרת שחזתה לפני כארבעה חודשים את עלייתו המטאורית של מטבע הביטקוין. בתחזית שהעניקה אז, צפתה שלמה את עלייתו החדה של הביטקוין שנע אז סביב ה-4000 דולר ל-7000 דולר ומעלה. כיום, כידוע, מחירה של יחידת ביטקוין הינו 14 אלף דולר. לשלמה, העוסקת בייעוץ ומנטורינג זה 15 שנה, זהו לא הפרסום הראשון ליכולות התקשור שלה. כך, בסוף 2016 הביאה שלמה להימצאו בשלום של רועי טגנסקי שנעדר במשך חודשיים באירופה וכל זאת על ידי נגיעה בחפציו האישיים והצבעה במפה על יער בפולין כמקום בו הוא נמצא. רועי אכן אותר ביער והובא בשלום חזרה לארץ.



שלמה, המייעצת למנכ"לים ואנשי עסקים מסבירה כי העולם העסקי הוא דינמי ולא צפוי וכי כל מנכ"ל יודע שלעיתים לא יספיקו לו רק הדו"חות הכספיים והמאזנים לצורך קבלת ההחלטות. "כל מנכ"ל או איש עסקים מבין כי לפעמים עליו ללכת אחרי האינטואיציות ורחשי ליבו ולהתעלם לרגע מהמספרים המוחלטים המופיעים בדו"חות האקסל", היא אומרת.



הדבר נובע מכך שישנם גורמים רבים שאינם צפויים היכולים להשפיע בכל רגע נתון על רווחיותה של החברה – זה יכול להיות שינויים בערך המטבע, אסונות טבע, אירועים מלחמתיים מקומיים או עולמיים, תלונות צרכניות המובילות למשבר תקשורתי או אף כניסתו של שחקן חדש ושובר שוק לענף בו פועלת החברה. במסגרת הייעוץ שלי אני מסייעת ללקוחות בתהליך קבלת החלטות העסקיות תוך שאני בוחנת את השותפים העסקיים עימם הם מתחברים, מועדים אופטימאליים או מסוכנים לביצוע השקעה ותחומים וענפים בהם המזל יאיר להם פנים".



"הגיע אליי איש עסקים ישראלי הפעיל בשוק ההון המקומי והבינלאומי. הוא השקיע במניות של חברות נפט ולאור ירידה במחירי הנפט באותה תקופה הוא הפסיד כסף רב. ייעצתי לו להשקיע באופן זמני בשורט במניות ולאחר מכן לחזור לקנות מניות בדרך הרגילה. הוא עשה כך ואכן בסופו של התהליך מחירי הנפט עלו ב-20 אחוז מהמחיר בו נמצאו בתקופה בה הוא הגיע אליי, והשקעתו עלתה יפה."



"במקרה אחר נפגשתי עם לקוח ששקל לקנות נכס באנגליה. הבניין אותו תיאר היה בן 3 קומות ולא היה ברור מה מספר יחידות הדיור שהרשויות באזור יאשרו להוסיף בו. במקרה זה ייעצתי לו לקדם את העסקה בכל הכוח ולאחר שלושה חודשים, הוא קיבל מכתב בו הודיעו לו כי יש אישור עקרוני להוסיף 19 יחידות דיור על המבנה הקיים. מטבע הדברים הוא הרוויח בעיסקה הזאת כסף רב".


אלין שלמה. צילום: יח"צ



מהם אפיקי ההשקעה עליהם את ממליצה לשנת 2018?
"השוק שבו אני ממליצה להשקיע הוא שוק הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים למיניהם. הסיבה היא אי-היציבות הכלכלית בארה"ב ורוחות המלחמה המנשבות מצפון קוריאה. מטבע הבטקוין ימשיך להיות בכותרות גם ב 2018, אך יסבול מעליות וירידות חדות. ממליצה למי שרוצה להשקיע במטבע, שישקיע לטווח הרחוק ולא יתרגש מהתנודתיות של המטבע. לעניות דעתי יחצה את רף ה-14 אלף דולר. בנוסף אני ממליצה להשקיע במטבע חדש בשם ביטקוין קאש, שהולך לגנוב את ההצגה ב-2018. כרגע הוא עומד על 1800 דולר ועדיין בר השגה. הוא צפוי להגיע ל-2400 דולר ומעלה.



גם מטבע האיתריום הוא מטבע שכדאי להשקיע בו והעלייה שלו מתונה ויציבה. מטבע הניאו, שחקן חדש בשוק העוסק ברווחים טכנולוגים, השקעה מומלצת ביותר. במהלך 2018 נראה אותו עולה ומרקיע שחקים. מטבעות נוספים שיעלו הם מטבע המונרו וה-AION שלגביו אני ממליצה בחום כי הוא יעלה בצורה קיצונית". ממטבע אחד ממליצה אלין להתרחק והוא מטבע הבנקים "ריפל". המטבע אמנם זינק במאות אחוזים בחודשים האחרונים אבל לדברי אלין הוא צפוי להתרסק.



מה יקרה עם הבורסה?


"אני צופה שעקב מצוקה גדולה בקרב התעשיינים, בנק ישראל ומשרד האוצר יעלו את שער החליפין של הדולר, פעולה שתועיל למשק ואף תדחוף את הבורסה לעליות שערים. כמו כן יתכן מהלך של הורדת שיעורי המס למשקיעים בבורסה מהלך חיובי כשלעצמו בבורסה בישראל. בנוגע לבורסות העולם, הן יושפעו מתהליך של עליית ריבית מדודה ויתקשו לקבוע שיאים חדשים."



מה יקרה עם הנדל"ן?


"אני לא צופה ירידה במחירים. הם ישובו לעלות אבל בשיעור מתון, בטח ביחס למה שהורגלנו בשנים האחרונות."



ולבסוף האם אנו צפויים לאסונות טבע או מלחמות בשנת 2018?


"לצערי הרב בסביבות החודשים יוני-יולי 2018 יש אופציה לרעידת אדמה הרסנית בישראל ובסיכון גבוה לרעידה שתגרום הרס רב. בנוסף נראה בעולם המשך של אסונות טבע הרסניים ובעיקר בארה"ב. מבחינת ביטחון, החזית שממנה אני מודאגת היא דווקא חזית צפונית גבול סוריה לבנון. עד חודש מאי יש מצב למערכה שתימשך שבוע ימים על מנת להסיר את האיומים מצפון".



אגב למי שדואג מטלטלה פוליטית בישראל, אלין מבקשת להרגיע ומציינת כי "למרות החקירות המרחפות על ראשו של נתניהו אני צופה שביבי ממשיך את כהונתו לפחות עד בחירות 2019".