פרשת אלכס גלעדי, והעיתונאיות נרי לבנה ואושרת קוטלר חזרה בסוף השבוע למרכז הבמה, לאחר שהתברר כי נשיא "קשת" המושעה הגיש תביעת דיבה כנגד השתיים, בסך מיליוני שקלים. מגישת ערוץ 10 עלתה היום (ראשון) לראיון אצל קרן נויבך ב"כאן" ב', וסיפרה על הקשיים הגדולים איתם היא מתמודדת מאז שחשפה את הפרשה, ויותר מכך, תקפה בצורה חזיתית את גלעדי על תביעת לשון הרע אותה הגיש נגדן.


קוטלר פתחה וסיפרה בתחילה איך מתקבל הרושם כלפי חוץ: "כל העניין הזה של עיתונות מאוד לא מוכר לקהל הישראלי, וצריך לזכור שזאת לא איזו גחמה. בזמן האחרון אני מריצה הרצאות על עיתונות. לאור הקמפיין השערורייתי שאנחנו מאוד שקרנים, אנשים מופתעים לדעת שיש כללים. כשאני עולה לשידור, יש לי אחריות להגיד את האמת. לציבור הרחב זה בכלל לא ברור. הם לא יודעים לדוגמה שיש כללי הצלבה, שיש אתיקה, שיש מצב שבו אנחנו נתבע וניאלץ להוכיח אמת דיברתי. לכן אין שום סיבה שאשקר. הרי גם אלכס גלעדי יודע שאלה החוקים והכללים, ואני יודעת שאם הייתי טובה במשך 25 שנה בתפקיד, ו-14 שנה מתוכן עבור הערוץ שהוא היה לבושתנו, אחד ממנהליו. אם הייתי מספיק אמינה אז, אין סיבה שאתחיל לשקר עכשיו. התביעה הזאת לא מכוונת אליי ואל נרי, שלא יהיה איש ספק. הוא אישר את דבריה של נרי. הוא אמר שזה אירוע פרטי, ומה שאדם עושה בביתו הפרטי זה לא עניין, בסדר.

"התביעה הזאת מיועדת לשלוש נשים, שלא יצאו בגלוי נגדו כי הן טוענות שהוא אנס אותן. הנשים האלה מאיימות עליו מאוד. לפני חודש וחצי הוא הגיש איום בתביעה נגד חדשות 10 ועיתון הארץ, ובו הוא דורש לחשוף את שמות הנשים שאומרות דברי בלע בכלל. ואז שלחו אותו לחפש את החברים שלו, שני גופי התקשורת. אני יודעת שהוא מחפש אחריהן, שהן מאיימות עליו. מתקשרות אליי נשים דומות. הן מטילות עליו אימה, ובגלל זה הוא משיב מלחמה על שני מיליון ש"ח, אבל אלה הסחות דעת. גם זה הוא יודע - אנחנו מוגנות על ידי הגופים שלנו. נפתחה תיבת פנדורה, ומה שאני שומעת בימים האחרונים, תיצלנה האוזניים, לא היה לי מושג. באמת שלא היה לי מושג.

מגיעות אליך מאז ההודעה על התביעה נשים ומספרות דברים נוספים?
"אני לא רוצה להתייחס לזה. אני מאוד מקווה שנשים כאלה יאזרו אומץ. הגיע הזמן, די. מספיק. זה מרגיז אותי, זה מרתיח אותי. עמדת השררה שבו אתה מאיים על נשים לשתוק? מספיק, תאזרו אומץ, הייתי שם לפני חודשיים. זה לא קל. המסע הדה לגיטימציה הזה זה לא פשוט, זאת לא הליכה בפארק".

כל פעם שאני מחזקת נשים, אני רואה את התגובות של אחרים כלפי זה
"זה בעיקר בפייסבוק, אבל בעולם זה לא ככה. זה בדיוק ההפך. אין לך מושג כמה הודעות תמיכה, גם בפייסבוק, אני מקבלת. המון תמיכה. אנשים מציעים לממן את ההגנה המשפטית שלי. כן, כשאת יוצאת ומתלוננת, התגובות האלה זה כאילו את לא מבינה מאיפה האנשים האלה הגיעו".
תיבת פנדורה. אלכס גלעדי. צילום: יוסי אלוני


קוטלר סיפרה איך עלתה לשידור וחשפה את הפרשה למרות שלא ממש רצתה: "ראש הדסק שלי דיבר איתי וביקש שנדבר על קמפיין METOO, כי הוא יודע שלא הייתי שבעת רצון ממנו בהתחלה, ולא רציתי לבוא לירושלים, ולא היה לי כוח, והנושא הזה היה נראה לי שחוק. ובסוף הוא ביקש, והחלטתי לבוא ולחשוף. ובעודי חושבת מה יכולתי לחדש במשהו שאין משהו חדש תחת לשמש, פתאום נזכרתי באירוע הזה. זה תמיד היה בצד. זאת לא היתה טראומה גדולה. הייתי בחורה נורא צעירה, ואמרתי 'לא יכול להיות שזה קרה'. סיפרתי למקורביי והמשכתי, כי בשידורי "קשת" לא עבדתי. עד לפני חודשיים הייתי באה בטרוניה כלפי הנשים האלה, על דברים שאני לא מספרת כבר הרבה שנים. הייתי אמיצה בגיל 26".

"הייתי תמיד נחמדה, אבל עד כאן, וזה עבד. זה משהו שאני מנסה להגיד לבנות שלי ולנשים כל החיים. תגידו לא, תדפדפו אותם, זה אפשרי. רוב הגברים הם בסדר, יש כאלה שצריך לנפנף אותם. אני מודה שאחרי הסיטואציה הזאת, הבנתי פתאום למה נשים כל כך חוששות ומסתתרות. פעם לא הבנתי. היום אני מבינה ואומרת 'די'. מעכשיו מספיק להסתתר. מעכשיו מלחמה, או הו, הוא יקבל מלחמה. הרבה אנשים יודעים ושותקים ושתקו כל השנים. רצית לגרור אותי לבית משפט, סבבה, אני שם - ולא רק אני".

"יש נשים שבטוחות שהוא מחפש אחריהן, שעוקבים אחריהן. יש גם את הדבר הזה של 'אואני אשמה'? הן מתביישות לצאת החוצה, והן לא אשמות. תפסיקו להתבייש, זאת לא אשמתכן. הייתן צעירות, רציתן להתקדם, והלכתן אחרי האיש הגדול. סבבה, אבל שם זה נעצר".