דוח של ה-CIA, שראה אור בשנת 2010, ופורסם היום (שלישי) מעיד על קשר עמוק בין מנהיג פתח לשעבר יאסר ערפאת לבין איראן, בימיה הראשונים של הרפובליקה האסלאמית, לאחר המהפכה ב-1979. במסמך, שפורסם בוושינגטון פוסט, תואר ראש הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) אז כ"אחד מבעלי הברית הקרובים ביותר של טהרן", בעוד שעל האייתוללה חומייני נכתב כי הוא היה אחד מ"תומכיו הראשונים של ערפאת".



הדוח אישר כתבה שפורסמה ב-19 בפבואר 1979 בעיתון האמריקאי, בה נטען כי עראפת היה המנהיג הזר הראשון שביקר בטהרן לאחר המהפכה האסלאמית באותה שנה.



על פי דיווחים בתקשורת באיראן, המדינה החליטה לשים סוף ליחסיה הדיפלומטיים עם ישראל שעות ספורות לאחר הפגישה בינו לבין הבכירים בטהרן. "ערפאת נפגש במשך יומיים עם מנהיגי המהפכה, וטען כי הפלת משטר השאה מציעה עתיד חדש למאבק במזרח התיכון", נכתב בווינגטון פוסט.



מטה ה-CIA. צילום: רויטרס
מטה ה-CIA. צילום: רויטרס



מהמסמך עולה עוד כי הנוכחות הצבאית של אש"ף באיראן, בימים שאחרי המהפכה, שיקפה את תפקידו הכללי של הארגון במדינה. הארגון החל להתחזק בטהרן, אך בסופו של דבר נחלש כאשר ערפאת החליט לתמוך בסדאם חוסיין, שלו היו יחסים עוינים עם משטר האייתוללות.



ראש הממשלה האחרון טרם המהפכה, שאפור בחתיאר, מצוטט במסמך כאומר כי למעלה מ-20 אלף יועצים פלסטינים ביקרו באיראן, תחת שלטון חומייני, החל מ-1980. "מיד לאחר המהפכה", כך עולה מהמסמך, חומייני אף העניק לאש"ף בניין משרדים בטהרן, ששימש בעבר את המשלחת הדיפלומטית הפלסטינית למדינה.