מחר בבוקר צפוי להגיע שר הרווחה והעבודה, חיים כץ, אל ועדת העבודה והרווחה של הכנסת להציג בפני הח"כים את הצעת החוק הממשלתית שהוא מעוניין להביא בפני הכנסת, עדיין ללא ההסכמה. לאחר שכבר הושגה בין משרדי הרווחה והאוצר הסכמה לפיה שתיים מתוך ארבע פעימות להעלאת קצבת הנכות יכונסו לתוך השנה הנוכחית, 2018, ויאפשרו את העלאת הקצבה ב-500 ש"ח בתקציב כולל של 2 מיליארד שקלים, דורש כעת שר הרווחה להכניס אל החוק את ההתחייבות המלאה של הממשלה על 2 מיליארד ש"ח נוספים כדי להביא את הקצבה המקסימלית לגובה ממוצע של 4,000 ש"ח עד שנת 2021 וכן את ההתחייבות להצמיד עד אז את הקצבאות אל השכר הממוצע במשק כדי למנוע את שחיקתן כפי שהיה בשני העשורים האחרונים.



בימים מתוחים אלה בין משרד הרווחה למשרד האוצר מתנהל שיח בין הגורמים הבכירים בשני המשרדים בניסיון לשכנע את האוצר להיענות לדרישת השר חיים כץ, אבל גורמים במשרד הרווחה מאשימים בשיחה עם מעריב: "ביום חמישי האחרון בלילה עזב שר הרווחה את ישיבת הממשלה לאחר שהגיע לסיכום עקרוני בנושא עם האוצר והודיע כי הוא תומך בתקציב 2019 שאושר בבוקר שלמחרת, אבל בהיעדרו של השר, האוצר ביצע מחטף והעביר הצעת מחליטים לפיה רק בשנת 2020 יידונו התוספות הבאות לקצבת הנכות ומנגנון הצמדתה. הבוקר יציג השר את הצעת החוק שכוללת בתוכה את ההתחייבות המלאה ולא יסכים לניסיון הנואל של האוצר למסמס את ההתחייבות לנכים".



חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



עם זאת, גם בהצעת החוק של שר הרווחה, שלה התנגד עד כה הדרג המקצועי באוצר, אין התחייבות לא למועדים המדוייקים שבהם ישולמו הפעימות השלישית והרביעית לקצבאות הנכים וחשוב מכך, גם לא למועד שבו יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע. גם על יוזמתו לאפשר לנכים עובדים להשתכר עד 4,000 ש"ח מבלי שקצבתם תקוצץ נאלץ שר הרווחה להתפשר לדרישת האוצר ולהפעילה כתכנית ניסיונות שהיקפיה עדיין לא ברורים.



פעילים במאבק הנכים: "כל יום שעובר בלי שהחוק המלא מובא לאישור הכנסת – הוא פגיעה אנושה בנכים"


על דבר אחד מסכימים פעילים בכל ארגוני הנכים, בהם גם ניצים במאבק שאומרים: "המשמעות כפולה – תחילה, כל יום שעובר בו האוצר מנסה למסמס את התחייבות הממשלה לנכים מעכב אפילו את מחצית הסכום שהאוצר הסכים לשחרר לקצבאות עוד השנה כשאנחנו כבר עמוק בתוך ינואר והפעימה הראשונה הייתה אמורה להיות משולמת בתחילת החודש.



"בנוסף לכך, אם הממשלה לא תעגן בחוק, דבר שלא נראה כרגע באופק, את המועד בו יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע (מי שהצמיד אותן למדד והביא לשחיקתן בשני העשורים האחרונים היה לא אחר משר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו), גם הקצבה המעודכנת תמשיך להישחק ובעוד מספר שנים לא תהיה רלוונטית ליוקר המחיה עבור הנכים שאינם מסוגלים לעבוד".



לצד הניסיונות של האוצר ניתן למנות בין היתר גם את היוזמה בחוק ההסדרים שמעוררת זעם רב בקרב ארגוני שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות וחברי כנסת, שעיקרה דחייה של שלוש שנים תמימות במחויבות של הממשלה עצמה להנגיש לנכים את כל שלוחותיה בישראל על פי חוק. יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, אומר: "שר האוצר פועל להלבנת המחדל לפיו עד סוף השנה רק 30% ממבני הציבור ישלימו את ההנגשה לנכים. הצעה זו יש בה כדי לפגוע באופן אנוש בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בישראל המהווים 18% מהאוכלוסייה וב 11% הקשישים תושבי המדינה. לא יתכן שפגיעה שכזו תקודם ע"י שר המניף דגל חברתי". ארגונים במאבק הנכים תולים תקוות רבות בשר הרווחה כץ שהבטיח: "ההתחייבות המלאה לנכים תעוגן בחוק".