נשיא ארה”ב דונלד טראמפ איננו הדמות הכי אהודה במרכז האו”ם בניו יורק, בלשון המעטה. ובכל זאת, המתקפה הבוטה של יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כלפיו הדהימה דיפלומטים ותיקים באו”ם.



“ככה לא מדברים בפומבי נגד נשיא ארה”ב”, אמר אתמול שגריר ממדינה אסייתית. “לא מגדפים ראש מדינה גם אם מדיניותו עוינת”. בקרב ותיקי מרכז האו”ם ידוע הכלל, שמה שלא יהיה, לא מתקוטטים עם אמריקה בגלוי. משום שגם גם אם אתה צודק, בסופו של יום תפסיד.



מה שחמור יותר בדברי אבו מאזן זה שהוא מחריב את מעוז האהדה לפלסטינים באו”ם וחותר תחת בסיס ההתנגדות למה שמוגדר בקרב שגרירים ודיפלומטים בהסכמה כללית כ”הכיבוש הישראלי”.




אבו מאזן וטראמפ, בימים טובים יותר. צילום: AFP
אבו מאזן וטראמפ, בימים טובים יותר. צילום: AFP



אין מוסד בינלאומי שהפלסטינים נהנים בו מהכרה בשאיפות ובאינטרסים שלהם כמו מרכז האו”ם. גם שגרירי מדינות הנחשבות לאוהדות ישראל מגלים אהדה לבעיה הפלסטינית ומטילים על ישראל את האחריות לקיפאון המתמשך בתהליך השלום.




מעידה אסטרטגית




לכן, התבטאויות אבו מאזן התפרשו במרכז האו”ם כמפגן של גסות רוח ואטימות. “הוא לא רק ערער את מעמדו כמנהיג הפלסטינים, אלא גם פגע אנושות בכל סיכוי ותקווה לקידום העניין הפלסטיני בארגון העולמי”, אמר דיפלומט מערבי ותיק. “הוא הרי שואף להשיג מעמד של מדינה־חברה באו”ם, אבל אחרי התנפלות כזאת על ארה”ב והפגנת זלזול בהסכם אוסלו הזוכה לתמיכה כללית, הסיכוי של הרשות להתקבל כחברה לאו”ם שואף לאפס”.



התנהלות אבו מאזן היא מעידה אסטרטגית שפגעה בנכס המדיני החשוב לפלסטינים בזירת האו”ם - החולשה. הרי הפלסטינים זוכים לאהדה באו”ם קודם כל בגלל חולשתם ונחיתותם המדינית. “אבל במקום להשתמש בחולשה כדי לקדם את האינטרסים של הפלסטינים, אבו מאזן מבקש להוכיח שהוא גיבור ומתריס מול ארה”ב”, אמר דיפלומט מערבי, “אבל מהר מאוד הוא ילמד שטעה, ובגדול”.