אני בת 70. לפני חצי שנה, לאחר מות בעלי, התחלתי לסבול מעלייה בלחץ הדם כתוצאה מתחושת לחץ. בלוטת המגן שלי נבדקה וגם הכליות. בדיקת הולטר של לחץ הדם נמצאה תקינה, ונטען בפניי שאני סובלת מתסמונת החלוק הלבן. התחלתי לקבל טיפול בכדורי ורפרס 240, ולאחרונה נוספו לי קנדור 16 וקרדילוק. מה עלי לעשות במידה שעולה לחץ הדם במהרה?

"תסמונת החלוק הלבן היא מונח בתחום הרפואה והפסיכולוגיה, המתייחס למצב שבו לחץ הדם עולה באופן זמני בסביבה קלינית ובנוכחות אנשי מקצוע מתחום הבריאות. מדובר בתופעה שכיחה, ואפשר למצוא אותה בקרב 10%־20% מהאוכלוסייה. התרופה ורפרס 240 תועיל לך בטיפול בבעיית לחץ הדם, וגם תקל על מיגרנה אם את סובלת ממנה. קרדילוק היא תרופה המורידה את קצב הלב ומרגיעה מעט את מערכת העצבים. להערכתי, עלייך לבקש מהרופא שלך שייתן לך כדורים שרלוונטיים רק לרגע העלייה בלחץ הדם. ייתכן שהרופא ימליץ לך לקחת קרדילוק נוסף, אך אם את מאוזנת עם ורפרס, אין לך מה לדאוג. אם את סובלת ממתח שמוביל לעלייה בלחץ הדם, אני ממליץ לך ליטול כדור הרגעה מסוג לוריוון או ואבן. אלו כדורים שיש להם השפעה מרגיעה לתקופה קצרה יותר מכדורים אחרים, ויוכלו לסייע לך. נסי ליטול אותם כדי שיקלו על תחושת הסטרס לפני שאת נוטלת כדורים נוספים להורדת לחץ הדם.  בדקי את הנושא עם הרופא שלך והישארי במעקב".



אני בת 72. לפני כשנה התחלתי לחוש בעייפות מוגברת, וערכי ההמוגלובין שלי צנחו ל־7. הרופאים הופתעו שאני עוד חיה. לאחר בירור מקיף שכלל קולונסקופיה וגסטרו, נמצא שהכל תקין מלבד העובדה שהמעי הדק שלי מתנהל לאט. נטלתי כדור פולקס לתקופה קצרה, וההמוגלובין שב להיות תקין (13) בתוך שמונה ימים, ורמת הברזל בגופי היא 40. האם יש לי סיבה לדאגה?


"אינני יודע איזה בירור ביצעת, אך אני ממליץ לך גם ליטול תרופות לחיזוק הברזל בגופך מכיוון שאת ניצבת כיום על הרף הנמוך של המדד. בנוסף, עלייך לבדוק את רמת ויטמין ה־B12 בגופך, מכיוון שגם הוא יכול להשפיע על תופעת העייפות. שימי לב שאם את גרה באזור שבו ישנם מים מותפלים, ייתכן שאת גם סובלת מחוסר במגנזיום, מכיוון שמים מותפלים אינם מכילים את אותה כמות מגנזיום כמו שיש במים הרגילים ששתינו בעבר. בדקי זאת גם כן כדי לשמור על איזון. מוזר לי שאחרי שבוע מצב ההמוגלובין שלך השתפר במהרה לאחר נטילת כדור פולקס המכיל חומצה פולית, אך עם עובדות לא מתווכחים. אם נשללה מחלה גידולית או ממאירה, אני מציע לך להמשיך ליטול פולקס. אם מצבך הבריאותי נשאר יציב, להערכתי אין לך מקום לדאגה. עצם העובדה שסבלת מעייפות מעידה על כך שגופך לא איבד המוגלובין במכה אחת, אלא שמדובר בירידה הדרגתית שהגוף הסתגל אליה. אילו הייתה צניחה מהירה בהמוגלובין, היית סובלת מתסמינים אחרים. אני ממליץ לך גם לנסות לחזק את התפריט התזונתי שלך ולאכול מאכלים שמכילים חומצה פולית, ברזל ו־B12 גם יחד, בסיוע של נטילת מולטי־ויטמין. אני ממליץ לאנשים לא ליטול את אותו מולטי־ויטמין מאותה חברה, ומדי פעם גם להחליף את המותג, כי הרכב הוויטמינים שונה מחברה לחברה. לסיום, הקפידי לחזור על הבדיקות בכל תקופה זמן קצרה, שתוכלי לעקוב אחר מצבך".



אני בן 43, שומר בדרך כלל על שגרת חיים ספורטיבית אך סובל מתופעה מוזרה: לאחר יציאות, הבטן התחתונה שלי מתנפחת. ביצעתי קולונסקופיה והוציאו לי פוליפים. הומלץ לי לשתות חלב דל־לקטוז, אך אני לא מצליח להבין את התופעה שממנה אני סובל. מה עלי לעשות?


"אתה סובל מתחושת בטן מלאה, וייתכן שהיא נובעת מגזים המעידים על הפרעה מסוימת במערכת העיכול. לעתים, כאשר אנחנו מנפחים את החזה כשאנו מדברים או נושמים עמוק, חלק מהאוויר נכנס לקיבה. לעתים התופעה מתרחשת גם כשמתאמצים, אז בולעים אוויר תוך כדי נשימה בחוזקה דרך הפה. זהו דבר שיכול לגרום לתחושת נפיחות בבטן. גזים תלויים גם בסוג המזון שאתה אוכל, ייתכן שאתה צורך מזון מסוים שגורם לנפיחות ולגזים. אני ממליץ לך לנסות דיאטות מסוימות שיסייעו לך לאתר את המזון שמתאים במיוחד לגופך ולהימנע מקטניות כמו שעועית.



מלבד זאת, אם מצאו פוליפים בגופך, אתה חייב לחזור על בדיקת הקולונוסקופיה פעם נוספת אחרי שלוש שנים. עצם העובדה שנמצאו אצלך פוליפים מעידה על כך שכנראה נותרו בגופך פוליפים נוספים. פוליפים במעיים הם גידולים שפירים שעלולים להיפך עם הזמן לגידולים סרטניים. במידה שמאתרים פוליפים, אנחנו הרופאים קוראים לנבדקים להגיע לבדיקה נוספת בתדירות גבוהה יותר. אני ממליץ לך גם לנסות לשלול את מחלת הצליאק ולבצע בדיקת רגישות למזון. נסה להתייעץ עם תזונאית לגבי דיאטת אלימינציה, ולאחר מכן תסיק מסקנות".



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM

ערך: איתמר זיגלמן