הדברים הנוקבים והחשוכים שאמרו אתמול חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' והרב שמואל אליהו במחאה על המינוי של סגן אלוף ט' למפקדת טייסת תעופה הם רק קדימון למה שיקרה ביום שבו תמונה קצינה לפקד על טייסת מבצעית בחיל האוויר.



כל הסימנים מצביעים על כך שזה כבר יקרה בכהונה הנוכחית של מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין. חצי שנה בלבד הוא מפקד על החיל והמסר שלו ברור. נורקין מעוניין ביותר נשים בכל מערך אפשרי בחיל האוויר, גם בקצונה הבכירה. בחיל האוויר טסות היום בסדיר ובמילואים יותר מ־40 קצינות ולוחמות צוות אוויר, יותר מממחציתן במערכי הקרב השונים.



אבל מפקד חיל האוויר רוצה הרבה יותר. נורקין, שסיים את קורס מגמת הקרב בהצטיינות וטס כבר יותר מ־30 שנה, כנראה לא האזין אתמול לשיעור "המגדרי" שהעביר חבר הכנסת סמוטריץ' ברשת ב': "יש מקצועות ותפקידים לגברים ויש מקצועות ותפקידים לנשים, כך הקב"ה ברא את העולם וכך טוב. אוי ואבוי אם נשים יהפכו לגברים".



האמת שלא ברור מדוע המינוי אתמול גרם לאקדח להישלף כבר במערכה מוקדמת. אולי זה מסע יחסי הציבור המעט מוגזם של צה"ל. די ברור שאם תפקיד מפקדת טייסת תעופה היה זוכה בחיל האוויר בהגדרה המקבילה אצל הירוקים - קמב"ץ או קצין אג"ם, מד הווליום התקשורתי היה נשאר נמוך הרבה יותר.


אין ספק שמדובר במינוי תקדימי ויוקרתי, אבל בהיבטים רבים, דווקא למינוי קודם של קצינה לתפקיד סגן מפקד טייסת ושליחת קצינה אחרת לקורס מפקדי טייסות, משמעות פרקטית גדולה יותר. נראה שגלגלי המטוס כבר עזבו את מסלול ההמראה, ועכשיו זה רק עניין של זמן עד שתמונה מפקדת טייסת מבצעית ראשונה.



"צעירי הציונות הדתית מתגייסים בהמוניהם לצבא", אמר אתמול חבר הכנסת סמוטריץ', והוא ודאי צודק אם התייחס בדבריו גם לבנות הדתיות. תוך שבע שנים עלה מספר המתגייסות מ־935 בשנת 2010 ל־2,500 בסוף שנת 2016. את הבנות הדתיות אפשר למצוא היום כמעט בכל מקום בצבא, כולל בגדודים המעורבים. שיעור היוצאות לקצונה גבוה והן נחשבות כבעלות נתונים גבוהים במיוחד.



סקרים פנימיים של עמותת "אלומה", המסייעת בין השאר לבנות הציונות הדתית להשתלב בשירות בצה"ל, מראים כי הבנות המשרתות אינן חשות כי השירות הצבאי פגע במידת דתיותן, אפילו להפך. הדברים הקשים של הרב שמואל אליהו אולי כוונו לעבר הרמטכ"ל, אבל הלחץ האמיתי הוא ממה שקורה בבית - הצעירות מתגייסות למרות עמדת רוב הרבנים נגד שירות הבנות. את דעתן העצמאית הן מביעות ברגליים, בגיוס לצבא. בשביל רבות מהן, דמותה הנערצת של סרן תמר אריאל ז"ל, נווטת הקרב הדתייה שנהרגה במפולת שלגים בנפאל, מהווה מופת לחיקוי. לא מן הנמנע שרבות יותר אף יגיעו לקורס טיס. דעות חשוכות ואמירות של חבר כנסת או רב לא יעצרו אותן מלחלום גם על תפקיד מפקדת טייסת.