אתר החדשות הכורדי, רודאו, דיווח הלילה (שני) כי בכיר באוטונומיה הכורדית בעיראק הביע נכונות לשלוח את כוחות הפשמרגה, הכוחות הלוחמים של העדה בעיראק שהשתתפו בלחימה מול דאעש במטרה לבלום את המתקפה הטורקית במחוז עפרין בסוריה, המוחזק על ידי לוחמים כורדים. "מדינות האזור, ובעיקר טורקיה, יודעות על העמידה של הפשמרגה בעיראק", אמר מאלה בחטיאר, בעוד הוא מבקר במשרדי המפלגה הכורדית הסורית והוסיף "אם נוכל, נעזור לעפרין בזה הרגע, אם נורשה נפרוס את כוחותינו", הוא הוסיף. 



אך בכך לא מסתיימות הצרות של טורקיה. ברחבי העולם מתחילים להגיב למה שקורה באזור. צרפת כבר קראה לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם על מנת לדון במשבר. גם באיראן ובעולם הערבי מתנגדים למהלך של טורקיה וטוענים כי מדובר בהפרה של ההסכמות שנקבעו בהפסקת האש בסוריה. בנוסף לכך, טורקיה הודיעה כי שלושה בני אדם נהרגו ועוד עשרות נפגעו מנפילת פצצות מרגמה על העיר איחאניה. בהודעה נאמר כי הפצמ״רים שוגרו מתוך הגבול הסורי, ככל הנראה על ידי יחידות כורדיות. מוקדם יותר הודיעו הכורדים כי לוחמים שלהם פוצצו שני טנקים טורקיים מבין העשרות שעברו את הגבול אל תוך סוריה.



עשרות טנקים טורקים פלשו, שניים נפגעו. צילום: רויטרס
עשרות טנקים טורקים פלשו, שניים נפגעו. צילום: רויטרס



התרסה טורקית כלפי ארה"ב



אתמול פרסמה ארה"ב הודעה שלפיה טורקיה עדכנה אותה מבעוד מועד על מבצע ״ענף הזית״. טורקיה מסתייעת בכוחות המורדים של צבא סוריה החופשי, הפועלים גם הם באזור, במטרה להכניע את הלוחמים הכורדיים ולנסות לדחוק אותם מהאזור שהיה בעבר בשליטת דאעש, וכעת בשליטתם. מבחינה אסטרטגית, הטורקים לא מעוניינים לראות את הכורדים באזור ולא מוכנים לשמוע על קיומה של אוטונומיה במסגרת החלוקה מחדש המתוכננת בסוריה על ידי ארה"ב ושאר הכוחות באזור. יצוין כי דווקא בסוריה עצמה מתנגדים לתוכנית ושואפים להשאיר את המדינה כפי שהייתה לפני מלחמת האזרחים.



המבצע מגיע גם כמעין התרסה טורקית כלפי ארה"ב, התומכת בכוחות הכורדיים, ובעיקר כחלק מהניסיון שלהם לבלום את דאעש ושאר הכוחות באזור. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן זעם על הדרך שבה ארה"ב עוזרת לכוחות, ואף איים בשבוע שעבר כי ינחית על הכוחות האמריקאיים באזור "מכת מוות". על פי סוכנות הידיעות הכורדית, הניסיון של הטורקים להיכנס אל אזור החיץ כשל עד עתה. על פי הדיווחים, הטורקים ניסו להיכנס אל האזור דרך העיירה בילביל, אך לא הצליחו לעשות זאת בעקבות הלחימה הכורדית. הכפרים קיבארי ושרעוואה הופצצו על ידי הכוחות הטורקיים, אך נראה כי ההתנגדות עמידה בינתיים והם לא מצליחים לפרוץ לאזור.



לפי שעה נמשך המבצע של צבא טורקיה נגד מטרות כורדיות בסוריה. הכורדים מצדם מנסים להשיב מלחמה, אך נאבקים לא רק עם הצבא הטורקי אלא גם עם בעלי בריתם מהאופוזיציה הסורית, שישמחו לבלום את ההתנגדות הכורדית. וטורקיה מבחינתה לא מתכוונת לעצור בשלב זה, עד ליצירת אזור חיץ שיהיה בפיקוחה. 




חייל של צבא סוריה החופשית. צילום: רויטרס
חייל של צבא סוריה החופשית. צילום: רויטרס