התקרית החמורה בה נהרג אתמול מבריח בדואי-ישראלי, ככל הנראה מאש שותפיו להברחת הסמים בצד המצרי, בוצעה על רקע פלילי, אבל היא משליכה גם על המצב הביטחוני בגזרה שבה הקו בין פלילי לחבלני דק ביותר. התמונות שהוציאה דוברות מג"ב ממחישות היטב עד כמה המבריחים נערכים לביצוע הברחת הסמים כמבצע צבאי לכל דבר: קבוצה של כשלושים מבריחים מגיעים לאזור הגדר בצד המצרי כשהם מצוידים בסולמות גבוהים, אותם הם משעינים על הגדר, בעוד שבמרחק כמה עשרות מטרים מהגדר בנקודות שולטות מוצבים תצפיתנים וחמושים שתפקידם לאבטח את המבריחים.



על הגדר עצמה, כדי לפעול במהירות האפשרית, עובדים בין שישה לשמונה מבריחים על כל סולם שהושען עליה, כאשר הטכניקה פשוטה מאוד: המבריחים מעבירים את השקים מאחד לשני על הסולם וזורקים אותם לצד השני, שם כבר ממתינים המבריחים הקולטים בצד הישראלי ומעמיסים במהירות את השקים לרכבי השטח שנמצאים ממש ליד הגדר. הפעולה הזו בדרך כלל כל כך מהירה, כך שגם כאשר התצפיות של צה"ל מזהות את ההברחה, ומזעיקות כוח לנקודה עד שהוא מגיע, רכבי השטח כבר הסתלקו מהנקודה.



הברחה מהסוג הזה, עד כמה שהיא נראית חריגה, מתרחשת בהערכה גסה לפחות שלוש פעמים בשבוע לאורך הגבול המערבי בין ישראל ומצרים. השוני במקרה הזה קשור להימצאות כוח מיוחד של מג"ב שהמתין במארב לסכל את ההברחה.



הברחת הסמים בגבול, שהסתיימה בהרוג. צילום: דוברות המשטרה
הברחת הסמים בגבול, שהסתיימה בהרוג. צילום: דוברות המשטרה



המבריחים מצדם, נחושים להילחם על קו ההברחה המשגשג ולא היססו לרגע לפתוח באש לעבר כוח מג"ב גם במחיר ניהול קרב בצד המצרי עם השוטרים המקומיים, שהגיעו גם הם לנקודה.



הגדר הגבוהה והמכשול שבנתה ישראל לאורך הגבול צמצמו גם את היקפי הברחות הסמים מסיני בשנים האחרונות, אבל מהצד השני המבריחים הכבדים משבטי הבדואים בסיני לא ממהרים לוותר על מקור הפרנסה שהפך אותם לאנשים עשירים מאוד, כמו גם את השותפים בצד הישראלי - מי שמתרגל לכסף הקל לא ימהר לוותר עליו בתמורה לחיים הקשים שמציע המדבר.



יש להסביר כי קבוצות המבריחים הפכו בשנים האחרונות למתוחכמות ואלימות הרבה יותר, וברגע שהברחה מסתבכת כפי שראינו ולא בפעם הראשונה הם לא מהססים לפתוח באש.



במציאות כזו בפיקוד הדרום לוקחים כל הזמן בחשבון שבחסות הברחה מהסוג הזה יחברו מחבלים לאותן קבוצות מבריחים, וינסו לבצע פיגוע איכותי כנגד כוחות צה"ל. במקרה כזה, לצד התמונות שראינו אתמול עשויים המחבלים להשתמש גם במעטפת של ירי מרגמות ושימוש ברחפנים, ואולי גם ברכב תופת בניסיון לפרוץ את הגדר.



מבחינת צה"ל, האירוע אתמול אולי היה פלילי ובאחריות מג"ב, אבל יותר מהברחת סמים הוא גם ממחיש את האיומים הביטחוניים בגזרה, ועד כמה השקט היחסי בה מאוד מתעתע.