הכותרת שהופיעה ב"ידיעות אחרונות" ב־29 בינואר 2014 בישרה על מהפך דרמטי: "שיא במספר הדתיות בצה"ל". "מתברר שלא רק באכ"א לא מתרגשים מהנחיות הרבנים לצעירות הדתיות שלא להתגייס", סיפרה הידיעה, "גם אותן צעירות בוחרות לפעול בניגוד להנחיות". המספרים היו מרשימים. בשנת 2010 התגייסו לצה"ל 935 בנות דתיות, בשנת 2011 עלה המספר ל־1,062, ובשנת 2013 הוא טיפס ל־1,616 - עלייה של 73% בשלוש שנים בלבד.
 
הפרסום המפתיע הזה הביא איתו גל גדול של תגובות. גורמים בציונות הדתית, לפחות חוקר אחד באקדמיה וגם ח"כ אחד פנו למשרד הביטחון וביקשו לקבל עוד פרטים מתוך הנתונים המפתיעים. כשהשאילתה מהכנסת הגיעה לחתומכ"א, חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, התגלתה בעיה קשה. הנתונים שנמסרו כמה שבועות קודם לכן ל"ידיעות אחרונות", הסתבר, היו שגויים. לפי נתוני האמת שהיו בידי חתומכ"א, בשנת 2010 התגייסו 1,519 בנות דתיות ולא 935 כפי שנמסר ל"ידיעות אחרונות", ב־2011 התגייסו 1,510 ולא 1,062 כפי שפורסם. הנתונים הללו לימדו על עלייה קלה בלבד בגיוס, רחוק מאוד ממה שהציג צה"ל אך לפני חודש.
 
הנתון השגוי שפורסם, יש להבין, היה חשוב מאוד לצה"ל. לא סתם חשוב, קריטי. נקודת ההתחלה שלא הייתה ולא נבראה, של 935 מתגייסות בלבד ב־2010, אפשרה לקברניטי הצבא להציג בהמשך את כל מה שבא אחריה, כעלייה מטאורית. כך או כך, סדרת תכתובות שהחלה לרוץ בין הגורמים השונים העוסקים בנושא בתוך צה"ל, ואשר הגיעה לידי "מעריב", מלמדת על ההתלבטות הפנים־צה"לית, מה לעשות בבלגן שנוצר. להודות בטעות או להמשיך עם הבלוף? למעורבים בדבר היה ברור שאם יוציאו עכשיו, לבקשת הכנסת, את נתוני האמת, יתברר שצה"ל מכר לתקשורת נתונים שאין להם ידיים ורגליים, ומהאפשרות הזו איש לא התלהב.
 

כשהיא מודעת לכך, העבירה הקצינה הממונה על התחום את נתוני האמת, עם תוספת משלה. "רצ"ב הנתונים כפי שהופקו על ידינו... אנחנו מבינים שהנתונים בעייתיים להעברה, ולכן מבקשת לדעת מה סוכם לאחר ה'אירוע' שהיה לפני כחודש לקראת הכתבה בעיתון". התשובה לא איחרה לבוא. צה"ל, הוחלט, ימשיך להוציא החוצה את הנתונים השגויים. "זאת החלטת הרח"ט (ראש החטיבה - ק"ל)", נענתה במכתב תשובה. "מכיוון שמיט"ב שלחו בזמנו נתונים לא נכונים שהוצגו החוצה, הוא אינו רוצה לשנות פתאום נתון שכבר הוצג". 

חיילות דתיות. צילום: רויטרס
חיילות דתיות. צילום: רויטרס
 
וכך היה. נתוני האמת שרוכזו על ידי היחידה הושלכו לפח. הנתונים שהוצאו החוצה המשיכו לגבות את המספרים השגויים שיצאו קודם לכן, כאילו לא נתגלתה הטעות מעולם. צה"ל, בהתלהבות מרובה, המשיך לחגוג את הגיוס הגדל בצעדי ענק, גידול שרובו לא היה ולא נברא. זוכרים שהתחלנו ב־2010 עם 935 בנות? לפי הנתונים שמשווק צה"ל, המספר הזה עמד ב־2014 על 1,830. ב־2015 על 2,159, ב־2016 על 2,499 וב־2017 הוא הגיע ל־2,700. במילים אחרות, מספר המתגייסות הדתיות גדל כמעט פי שלושה בתוך שבע שנים. הנתונים הללו, שכאמור צה"ל עצמו יודע שאין בהם ממש, לא מוצגים רק לתקשורת. בפברואר 2017 הציגו אותם נציגי הצבא גם לוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לענייני כוח אדם. 
 
השבוע פרסם אריאל פינקלשטיין, דוקטורנט במחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר־אילן, פוסט ארוך בפייסבוק ובו פירק אחת לאחת את כל ההטיות בנתונים שמוציא צה"ל ביחס לגיוס בנות דתיות. פינקלשטיין עוקב אחרי הנושא הזה כבר שנים. זה לא הפרסום הראשון שלו בסוגיה הזו. בעבר עשה את זה כששימש כחוקר בתנועת נאמני תורה ועבודה. "אני לא נמנה עם הנאבקים בגיוס בנות דתיות לצה"ל", כתב לפני כמה ימים, "אני לא חושב שצריך להפסיק להתגייס או לפטר את הרמטכ"ל כמו ששמענו השבוע, אבל נראה לי שקצת ביקורתיות, גם על צה"ל ה'קדוש', לא תזיק לאף אחד". 
 
באופן אישי, אני מגיע לנושא מאותו מקום בדיוק. אני לא נמנה עם האגף החרד"לי במגזר. גם לי אין בעיה עם מי שמבקשת להתגייס לצה"ל. מי שיכולה לתרום בשירות הלאומי, תבורך. מי שחושבת שהיא יכולה לתרום יותר בשירות הצבאי, תבורך לא פחות. אלא שבלי קשר לתפיסות העולם הללו, עם דבר אחד אי אפשר להסכים. עם מניפולציות או שקרים של צבא ההגנה לישראל. 
 
# # #
בחזרה לנתונים. בשנת 2007 פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) מסמך שעסק בגיוס בנות דתיות. הנתונים שהוצגו במסמך לימדו שבשנת 2000 התגייסו 1,694 בנות דתיות, בשנת 2005 שירתו 1,581, ובסך הכל נשמר ממוצע של כ־1,600 בנות לשנה. פינקלשטיין, שביקש בעבר נתונים מצה"ל, קיבל מספרים המעידים על ירידה שהגיעה בהמשך עד לכ־1,300 מתגייסות בשנים 2006־2008 וכ־1,450 מתגייסות ב־2009־2011. צה"ל, כאמור, מקפיד לספר בשנים האחרונות שבשנת 2010 התגייסו רק 935 בנות, מספר שמאפשר לו לצייר עלייה ענקית, אבל פינקלשטיין הבין שהמספרים שמוסר צה"ל היום והמספרים שהוא עצמו קיבל מצה"ל בעבר, על אותן שנים בדיוק, אפילו לא מתקרבים זה לזה. 
 
במאי האחרון חיבר הממ"מ, לבקשת ח"כ אלעזר שטרן, מסמך מעדכן בסוגיה. בממ"מ קראו את הנתונים שמפרסם צה"ל באחרונה, השוו אותם למחקר שפרסם פינקלשטיין בזמנו ולא הבינו מה קורה פה. כמה בנות התגייסו ב־2010? 935 או 1,450? יש עלייה בגיוס או אין עלייה בגיוס? פנייה של הכנסת לצה"ל לא סייעה. בצה"ל המשיכו להתחכם ומסרו נתונים רק על 2012־2015, תוך דילוג אלגנטי על 2010־2011, השנתיים שבהן הוציאו החוצה את הנתונים השגויים. אם לא די בכך, עכשיו התברר שגם הנתונים שמפרסם היום צה"ל על המתגייסות ב־2013 גדלו פתאום, ארבע שנים אחרי, והם גבוהים יותר ממה שצה"ל עצמו פרסם בעבר.
 
בכנסת פנו לבקש הסברים מצה"ל, וזה מצדו השיב: שינינו את שיטת הספירה. אם עד עכשיו בת נחשבה דתייה רק אם למדה במוסד חינוכי שמשתייך לחמ"ד (החינוך הממלכתי־דתי), מעכשיו גם בנות שלמדו בבית ספר חילוני, אבל מציגות לפני השירות הצבאי או במהלכו פתק מרב שמוכן להעיד על כך שהן מקיימות אורח חיים דתי, נספרות כבנות דתיות. ייתכן שזו גישה נכונה. ייתכן שלא. דבר אחד ברור: מהרגע שבו שיטת הספירה השתנתה, אין עוד שום ערך להשוואות לשנים עברו, ואין עוד שום יכולת להצביע על עוצמת העלייה, אם ישנה כזו, במספר המתגייסות. 
 
עוד רגע נשוב לעניין הזה, אבל קודם לכן תראו איך צה"ל מסובב גם את הכנסת ומנסה לבלבל אותה. בכנסת, כאמור, התעקשו להבין מה קרה לנתוני 2010־2011 ואיך הנתונים שנמסרו בעבר לפינקלשטיין רחוקים מאוד מהנתונים שצה"ל מספר עליהם כל הזמן. "בתשובת אכ"א לא צוינו נתוני הגיוס של שנים אלו, ולא הובהר אלו מהנתונים שהוצגו בעבר מדויקים יותר", נכתב בדוח. 
 
חותם הוא ארגון שמתנגד לגיוס בנות דתיות לצה"ל, מתוך תפיסה הגורסת שהשירות הלאומי הוא המסגרת הנכונה, שגם מאפשרת לבת הדתייה לתרום באופן משמעותי למדינה וגם מתאימה לעולם הרוחני שלה. בחותם מודים שאכן נרשם גידול בגיוס בנות דתיות בשנים האחרונות, אבל כפי שכבר ראינו כאן - גידול קטן בהרבה מזה שמציג צה"ל. נתונים שהצליחו בחותם לשים עליהם את היד לימדו עד כמה שינוי שיטת הספירה שהנהיג צה"ל מאפשר לו לשחק עם המספרים. 
 
כאמור, בצה"ל החליטו לפני כמה שנים שגם מתגייסות שלמדו בבית ספר חילוניים יוכלו להיספר כדתיות, אם יביאו אישור מרב על אורח חייהן הדתי. כמה זה הביא לקפיצה במספרים? שימו לב. אם עד שנת 2010 הובאו בחשבון בספירה רק בנות שסיימו את אחד מ־196 מוסדות החינוך של החמ"ד, בשנת 2016 כבר הוכנסו לספירה הזו בוגרות שהגיעו מ־436 מוסדות חינוך, כשרובם המוחלט של בתי הספר החדשים שנוספו לרשימה הם בתי ספר חילוניים שבעבר בוגרותיהם לא נספרו. במילים אחרות, אם בעבר צעירה הייתה צריכה ללמוד באולפנה או בתיכון דתי כדי להיספר על ידי צה"ל כדתייה כשהיא מתגייסת, עכשיו נכנסו לרשימה הזו תלמידות מאורט ימי באשדוד, מביה"ס המקיף על שם רבין בבאר שבע, מביה"ס החקלאי בבן שמן, מביה"ס האזורי בקיבוץ גבעת ברנר, מביה"ס המקיף ביהוד ומהתיכון הטכנולוגי של נעמת בתל אביב. מאות בנות שבעבר לא נספרו כדתיות, הוכנסו לרשימה בשיטת הספירה החדשה - מה שאפשר לצה"ל לנפח עוד ועוד את הנתונים ולשווק לתקשורת "פייק מידע" בדבר קפיצות ענק בגיוס.
 
עוד שיטה של צה"ל לשחק עם הנתונים מתאפשרת נוכח ההקפדה לשחרר מספרים מוחלטים בלבד ולא אחוזי גיוס. מדובר בגישה מגוחכת, שהרי מטבע הדברים מדי שנה יש במגזר הדתי־לאומי יותר ויותר בנות, ואם אתה לא יודע בכמה גדל מספרן, לא תוכל לעולם לדעת איך לחשב את הגיוס הגובר שלהן. בחותם ערכו בהקשר הזה טבלה מעניינת. בארגון לקחו את הנתונים הרשמיים של החמ"ד על מספרי הבוגרות מדי שנה, בדקו במקביל את נתוני המתגייסות מקרב החמ"ד והגיעו לממצאים מרתקים. בשנת 2000 התגייסו כ־25% מבנות החמ"ד. בשנת 2015 עמד הנתון על פחות מכך, רק 23.2%, ואם מוסיפים לו את בתי הספר החילוניים, שבעבר לא נספרו - על 27.8%. 

# # #
אז עם מה יצאנו מהסיפור הזה? עם כמה תובנות חשובות. האחת, אכן יש ככל הנראה גידול במספר הבנות המתגייסות לצה"ל, אם כי הוא קטן בהרבה ממה שצה"ל מנסה לספר לנו. השנייה, שצה"ל - שמנהל קמפיין לטובת גיוס בנות דתיות - שינה את שיטת חישוב המתגייסות באופן שמנפח את המספרים, אבל לא טורח להדגיש את זה בפרסומים שלו. השלישית, שמהרגע שצה"ל התחיל לשחק בנתונים ולשנות את שיטות הספירה ואת ההגדרות לשאלה מיהי בת דתייה, אין יותר ערך לנתונים שלו, משום שלא ניתן עוד לערוך ביניהם השוואה. והרביעית, והחשובה מכולן: צה"ל לא אומר את האמת. זאת יש לדעת - בכל קמפיין שלצה"ל יש בו עניין, הוא הפך לגוף שאי אפשר לסמוך על המילה שלו. וזה צריך להדאיג מאוד את כולנו. את אלה שמתנגדים לגיוס בנות ואת אלה שתומכים בגיוס הזה בכל לבם.