סגן נשיא ארה"ב מייק פנס אמר בכנסת "ירושלים" ו"שגרירות ב־2019", ולהקת המעודדים פצחה בחיוכי אושר ומחיאות כפיים. תרגיעו. מעמד ירושלים, כמו גבולות המדינה, לא ייקבע בהצהרות אלא במשולש יחסי הכוחות בין הדמוגרפיה, זכויות האדם הפלסטיני והמוכנות של מדינת ישראל להפעיל כוח. ואיש לא יודע כיצד המשולש הזה יעבוד בעתיד.



לכאורה ביקור פנס היה מחווה של אחווה אמריקאית־ישראלית. למעשה זה ביקור פרטי לחלוטין. הן של נתניהו, שאותת לאזרחיו ולחוקריו תראו כמה אני "מדיני", ובעיקר של פנס שהיוון את הבונוס הירושלמי של בוחריו. התקשורת בישראל קבעה שפנס הוא "ידיד ישראל". לא נכון. פנס הוא ידיד הקואליציה הלאומנית־דתית ואויב מדינת ישראל הליברלית והדמוקרטית. מסעו הוא ניצחון האגף האוונגליסטי שעמו הוא נמנה כנוצרי אדוק. הג'וב שלו כסגן נשיא הוא לגבות מטראמפ את חובותיו (הבטחותיו), כולל הבטחתו להכיר בירושלים ולהעביר אליה את השגרירות. טראמפ כיום הוא תרנגולת שמהלכת על ביצים שהיא עצמה הטילה, והוא זקוק לכל גרם תמיכה. לך דע מה יעולל מחר או מה יהיה גורלו מחר.



ביקור פנס במזה"ת היה גם בדיקת אופציות להמשך דרכו, ואת זה הוא עשה כשהפקיע את מסיבת העיתונאים בבית רה"מ לטובת קהל הבית שלו. הסיבה? אין מצב שפנס קם בבוקר ולא בוחן את מצבו של טראמפ בדרך להדחה בקלון. טראמפ אאוט ופנס אין הוא מתכון להחרפה דרמטית ביחסי ישראל והפלסטינים ולעליית מדרגה ביחסי ארה"ב האוונגליסטית והמתנחלים. אם עד עכשיו היה מדובר בתרומות כסף ובהחלטות ששיאן הכרה בירושלים, מכאן ואילך מדובר ברישיון לכל תעלול. מבנייה פראית ועד סיפוח אזור C.



פנס הוא נדבך בחזית שחוברת לחבורת הון־שלטון כמו האדלסונים והאחים קוק. מדובר בממשל פלוטוקרטי קלפטוקרטי. אם עבור נתניהו זה היה עוד מערכון בהצגה "תראו כמה אני גדול ותעזבו אותי עם הסיגרים", עבור המחנה הדתי־לאומני ביקור פנס היה איתות (אלוקי) מבשר טובות. המשותף האמוני בינם ובין האוונגליסטים גדול משותפות האינטרסים של מחנות שניהם עם נתניהו וטראמפ. שני אלה, לשיטתם, הם סוחרים תאבי בצע פוליטי. פנס הוא הדבר האמיתי.



אומנם לטראמפ יש סנטימנט מובהק לישראל, אבל בסופו של דבר, כשבנו אריק טראמפ נשאל לפני שבועיים אם אביו הוא גזען, הוא אמר אבא שלי לא רואה בעיניים אף צבע חוץ מירוק (דולרים). ככזה, הבין טראמפ את יחסי הכוחות במערכת האיזונים והבלמים של הממשל האמריקאי והסכים לשורה של מינויים מתוך המערכת שתאזן את היומרה לממש את הבטחות הבחירות שלו AS IS. ראש הסגל (הבעייתי) ג'ון קלי, היועץ לביטחון לאומי רוברט מקמאסטר, מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס ומזכיר המדינה רקס טילרסון מכונים "הבייביסיטרס". הם אלו שמנקים אחריו ואפילו חוסמים אותו מבעוד מועד. מקוריאה הצפונית עד המזרח התיכון, כולל יחסי ישראל והפלסטינים, כולל ירושלים.




להבדיל מנתניהו וטראמפ, רואים בפנס כדבר האמיתי
להבדיל מנתניהו וטראמפ, רואים בפנס כדבר האמיתי



האידיוט השימושי



ואכן, לקראת ביקור פנס יצא "ישראל היום" בכותרת ראשית מאתגרת: "הגידול ביו"ש בהקפאה". ובהמשך: "ההקפאה הובילה להאטה... מועצת יש"ע: הממשלה צריכה להתערב". לעומת טראמפ שהוא גם בודד וגם טירון פוליטי, חבורת טד קרוז, פול ראיין, מרקו רוביו ושות' הם שועלים וושינגטוניים שמכירים כל שוחה על הגבעה שדרכה ישחילו כל החלטה מופרעת, ופנס כנשיא יהיה שם כדי לגבות אותם.



הרפובליקנים, על פי מייקל וולף, מחבר הספר "אש וזעם", ראו בטראמפ אידיוט שימושי. הבעיה על פי וולף החלה כאשר הסתבר להם שבכל פעם שהם מתכננים לעשות בו שימוש, הוא מחריב את התכנון ביציאה מופרעת. וולף הסתובב בבית הלבן על בסיס יומי, ואת תובנותיו סיכם בכך שטראמפ לא ראוי להיות נשיא, בקושי אדם בוגר. אומנם מיטש מק'קונל, מנהיג הסיעה בסנאט, אמר ש"טראמפ יחתום על כל דבר שנניח לפניו", אבל נדמה לי שאפילו עור הפיל של הרפובליקנים אינו עבה דיו מול גחמות הגאון מטעם עצמו. לא אתפלא אם הרפובליקנים הוציאו על טראמפ חוזה כדי לדחוק אותו החוצה. בין שזה יהיה בגלל כוכבת פורנו והטרדות ובין שבגלל קשרים עם רוסיה או העלמות מס - יגיע יומו של טראמפ, פנס יהיה האיש.



מדובר בגזען והומופוב מוצהר. כמושל אינדיאנה אישר פנס לאנשי עסקים להחרים לקוחות של הקהילה הגאה ומנע הקמת מחנה פליטים סורים. הוא וחבריו הרפובליקנים תומכים בתוכנית הגירה שבה יגורש גם מי שנולד בארה"ב. האיש יודע רק אנגלית ומכיר רק הוויה אמריקאית, ודווקא הוא נשלח לארצות "חור התחת" בפי טראמפ. בכך מיישר ממשל טראמפ־פנס קו עם הרשעות שלא תיאמן של ממשלת ישראל (בעצם אנחנו כבר מאמינים שהיא מסוגלת לכל עוולה), שגם היא מגרשת מבקשי מקלט למותם או לחיי סבל.



לכאורה פנס הוא שליח טראמפ לסגירת עסקה במזה"ת. למעשה אין לו מושג קלוש בנוגע לזרמים התת־קרקעיים המניעים באזור את הלוחות הטקטוניים. תדרוכים וקריאת מסמך או שניים אינם תחליף להבנת מרכיבי תבשילי היורה הרותחת, ופסוקים מהתנ"ך אינם הנחיות לפעולה ולא אסמכתא חוקית להצדקתה של מדיניות ממשלת ישראל הנוכחית, כולל זכותו של עם ישראל על פני זכויותיהם של הפלסטינים. בפגישותיו בקהיר ובעמאן שמע פנס מא־סיסי ומעבדאללה שארה"ב חייבת להמשיך במאמץ הישראלי־פלסטיני (הפתרון המצרי והירדני הוא שתי מדינות וירושלים המזרחית פלסטינית).



בירדן הוא ביקר במחנה אימונים אמריקאי של המורדים הסורים בקרב שעדיין נמשך בסוריה. ארה"ב, בגלל עליבות מדינית ומבצעית, תקועה כיום בין מחויבות לכורדים בצפון סוריה והבנות עם טורקיה שנלחמת בפועל על אדמת סוריה נגד הקמת מובלעת כורדית בתמיכת ארה"ב. הסיכוי שתקום מובלעת מעין זו הוא קלוש למדי, משום שהאמריקאים עדיין פחות מנוולים ואכזרים מהרוסים. לאלה לא אכפת שערבים, יהודים, סורים, טורקים ומיליציות איראניות יהרגו אלו את אלו. בסוף הם יגבו בכוח את אסד וינחילו לאימפריה האמריקאית הדועכת תבוסה נוספת.



בימים שבהם פנס שוטט במזרח התיכון, מפגינות בארצו מאות אלפי נשים נגד ממשל טראמפ. העולם השלישי, ארצות ה־SHIT HALL, רואה בו אויב. האיחוד האירופי תופס את מקום ארה"ב כמובילה גלובלית של זכויות אדם ושל המאבק הפלסטיני, הסינים בדרכם להיות מובילים כלכליים, השמאל האמריקאי המיינסטרימי מתעב את טראמפ ברמה פתולוגית, מעולם לא היו אחוזי התמיכה של כלל הציבור בנשיא מכהן כה ירודים, ועדיין טראמפ, כנשיא, עדיף עשרות מונים על פנס, איש האגף הנוצרי החשוך. אלוהים, ברך את אמריקה ותן לטראמפ עוד שלוש שנים. רק לא פנס אנד קומפני.