מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) אחר חצות, בקריאה ראשונה, הצעת חוק של ח"כ אורן חזן המחייבת את הצבת דגל המדינה בכל אירוע ציבורי שבו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר או חבר כנסת. הקנס על מפר ההוראה יהיה בסכום כולל של 14,400 שקל. הצעת החוק נולדה בעקבות כנס של עיתון "הארץ" בניו יורק שבו דגל מדינת ישראל הוסר מבימת האירוע נוכח בקשת אחד המשתתפים בכנס.

לדברי ח"כ חזן, "מטרתה של הצעת החוק היא למנוע מצב שבו משתתף נציג רשמי של המדינה באירוע שבו לא מוצב דגל המדינה. הצעת החוק קובעת חובה להציב את דגל המדינה באירועים ציבוריים כהגדרתם בהצעה".  "זהו אחד מחוקים בסדרת חינוך , זו הדרך שלנו לומר למדינה תודה. הדגל הזה לא פוגע באף אחד והגיע הזמן שנכבד אותו", אמר יוזם החוק.

באופוזיציה התנגדו להצעת החוק. ח"כ נחמן שי (מחנ"צ) אמר כי "מי שמנסה לחנך את הציבור הערבי, זה לא מכבד אותו אלא מוריד מכבודו. החוק מיותר". ח"כ לאה פדידה (מחנ"צ) אמרה כי "אם היו לדגל אוזניים הוא היה סותם אותם. לעשות בו שימוש לחנך אוכלוסייה? זו לא הדרך. אסור להשתמש בדגל להתריס".

ח"כ חזן מתעמת עם משפחות מחבלים. צילום: פרטי
ח"כ חזן מתעמת עם משפחות מחבלים. צילום: פרטי


ח"כ יוסי יונה (מחנ"צ) הוסיף כי "באירועים רשמיים הדגל מתנוסס בהדר ובחוק אין צורך. לא צריך את החוק אנחנו בטוחים בזהות שלנו המעיד על היעדר ביטחון עצמי". גם ח"כ איל בן ראובן (מחנ"צ) הצטרף לביקורת ואמר: "אני לא צריך להסביר את חשיבות הדגל עליו נלחמנו. זהו חוק מיותר ואין לו שום משמעות. החוק מבייש את עוצמתו של הדגל שאיננו צריך הרתעה".
לדברי ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), "במצב שיש אוכלוסייה שמרגישה ניכור באזרחות שלה בגלל היחס של הממשלות אליה ומרגישה את הניכור מהסמלים שלא מיצגים אותה. חלק מהזכות של כל אזרח היא להביע את עמדתו על הסמלים". חברה לסיעה ח"כ יוסף ג'בארין הסביר את התנגדותו בכך ש"בדמוקרטיה הסמלים של המדינה והדגל אמורים לשקף את כלל האזרחים. כשהסמלים התקבלו ידעו ש-20% מהאזרחים לא יוכלו להזדהות עם סמלים אלו. יש חברות שרוצות לכבד את קבוצות המיעוט, כך למשל החברה הקנדית בחרה לשנות את הדגל וההמנון כדי שישקף גם את דוברי הצרפתית".
ח"כ סתיו שפיר (מחנ"צ) טענה כי "במקום לדאוג לנכים שוב עוסקת הכנסת בטקסים. סמלי המדינה חשובים ומרגשים, הממשלה שוחטת את הסמלים. כשאתם זונחים את הנכים אתם יורקים על הדגל". בסופו של הדיון אושרה הצעת החוק בתמיכה של  25 חברי כנסת, ו 11 חברי כנסת התנגדו. הצעת החוק תעבור לוועדת החוקה חוק ומשפט להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.