אחרי שנים של פעילות בברלין, שם עסקה עם בן זוגה, אריאל ניל־לוי, בקשר הישראלי־גרמני, חזרה השחקנית והיוצרת הילה גולן לישראל, ופנתה לטפל בשורשיה. את זה היא עושה בהצגה "ביטון" שכתבה, ובה היא מביימת וגם משחקת. ההצגה תעלה החודש בתיאטרון חיפה, במה שמתואר כ"יצירה אוטוביוגרפית, מפגש של דורות, נשים וזיכרונות".


"נולדתי לשם 'גולן' ושנים חייתי עם הזהות של 'הילה גולן', מנותקת מ'הילה ביטון' שיכולתי להיות", היא מעידה. מתברר שלא במקרה התגלגלה ל"גולן"; אביה, שבגיל 4 עלה לארץ ממרוקו, שינה את שמו מביטון לגולן אחרי שנלחם ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. זאת בטרם התחתן עם אמה של הילה, ילידת הארץ, בת להורים ניצולי שואה.

ההצגה "ביטון" מבוססת על אירועים אמיתיים מחייה האישיים של גולן, ועוסקת בזהות ה"חצי־חצי" שלה, כשלדבריה, "במשפחתו של אבי, משפחת ביטון, תמיד הרגשתי אהובה, אם כי לפעמים זרה, כמי שלא שולטת לגמרי בשפה. לפני שלוש שנים הפכתי לאמא, ומאז אני שומעת יותר את הקול ה'ביטוני' קורא מתוכי - איך אעביר את הזהות הזו לבת שלי", היא מספרת. "אני רוצה לבחון בהצגה את 'השיח העדתי', עם מרקם היחסים בין אשכנזים למזרחים, וכיצד אפשר לגשת לשיח הזה ממקום מפויס".

גולן, שבעבר שיתפה את בני משפחתה בהצגותיה (באחת מהן, שהועלתה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, השתתף אביה) משתפת בהצגה שלוש מדודותיה, בנות משפחת ביטון - טובה קבילו, דבורה מילס וחפצי ממן - לצד השחקניות והיוצרות מירי אלון (כוריאוגרפית ומורה מיתולוגית לריקודי בטן), אורטל אבנעים־פרידמן, נעם שוסטר אליאסי, ענת ארבל וגולן עצמה. לילו, חברת להקת "העורבים", תבצע בהצגה את המוזיקה שיצרה במיוחד לה. 

הצגה ראשונה ב־22 בפברואר, חמישי, 20:30, במה 2, תיאטרון חיפה