צבא מצרים הודיע היום (שישי) כי פתח במבצע גדול נגד "טרוריסטים וארגוני פשיעה ברחבי חצי האי סיני. "כוחות אכיפת החוק החלו הבוקר לפעול נגד גורמי הטרור והארגונים הפליליים בצפון סיני ובמרכזו", אמר דובר הצבא בהצהרה בטלוויזיה הממלכתית. הדובר ציין כי המבצע כולל גם חלקים אחרים של מצרים כגון דלתא והמדבר המערבי.



"הניו יורק טיימס" חשף בשבוע שעבר כי במשך יותר משנתיים ביצעו מטוסים ומסוקים של חיל האוויר הישראלי יותר מ-100 תקיפות אוויריות במצרים, לעתים מספר פעמים בשבוע, נגד כוחות דאעש, וזאת באישורו של הנשיא המצרי עבד א-פתאח א-סיסי. לפי הדיווח, קהיר התקשתה להתמודד עם המתקפות של כוחות דאעש ובצפון סיני, שבהן נהרגו מאות חיילים ושוטרים מצרים



בעקבות כך, מסתמן, התפתח שיתוף פעולה יוצא דופן בין הצבא הישראלי למצרי, והמדינות הפכו לבנות ברית חשאיות מול האויב המשותף, בדמות ארגון המדינה האסלאמית בסיני. 



עמדה של צבא מצרים בסיני. צילום: רויטרס



עבור א-סיסי, ההתערבות הישראלית סייעה לצבאו לייצב את המצב בסיני, בעוד שמבחינת ישראל, כך לפי הדיווח, התקיפות חיזקו את ביטחונה באזור הגבול. גורמים אמריקאים מסרו לעיתון כי המערכה האווירית של ישראל מילאה תפקיד מכריע בהתמודדות עם ארגון הטרור. 



כזכור, בסוף חודש נובמבר האחרון, פחות משבוע אחרי הפיגוע הרצחני בחצי האי סיני בו נהרגו כ-300 בני אדם, לאחר שמחבלים הניחו מטען חבלה סמוך למסגד א-דורה ולאחר מכן פתחו באש לעבר המתפללים, הורה נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי לצבאו להשתלט על חצי האי ולייצב את המצב בו תוך שלושה חודשים. "זאת אחריותכם לייצב את חצי האי סיני ולהביא לביטחון באזור", אמר אז הנשיא לרמטכ"ל החדש מוחמד פאריד חג'אזי, ואף אישר לו "להשתמש בכוח ברוטלי".



במהלך האירוע המדובר נכנסו עשרות מחבלים לעיירה א-דורה בחצי האי סיני, פוצצו לבנת חבלה סמוך למסגד המקומי ולאחר מכן פתחו באש לעבר המתפללים במקום.



הגורמים הרשמיים במדינה דיווחו אז על למעלה מ-300 הרוגים ומאות בני אדם שנפצעו באירוע. בעקבות ההתרחשויות פתחו הכוחות המצרים במבצע רחב חסר היקף באזור צפון חצי האי באותה עת.