שיגור המל"ט האיראני משקף את התעוזה הגוברת של איראן, בניסיונותיה לנצל את מעמדה בסוריה כדי לקדם את פעילותה נגד ישראל מהגזרה הצפונית. המערכה על עיצוב המציאות בסוריה, לקראת סיום מלחמת האזרחים, נמצאת בעיצומה. לאחר שישראל הצליחה עד היום, בגדול, למנוע מאיראן להעביר אמצעי לחימה מתקדמים מאוד לחיזבאללה, להקשות על ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ועל הניסיון האיראני לבנות עבור בעלי בריתה בסיסים להפעלת טרור נגד ישראל בסמוך לגבול, החליטה איראן "להעלות את גובה ההימור". 



היא עושה זאת הן על ידי ניסיון לפעול נגד ישראל בכוחות עצמה מבסיסים מרוחקים מהגבול (זהו המזל"ט) והן על ידי כוונה להקים מפעלים לייצור נשק מתקדם עבור חיזבאללה בלבנון, שם נהוגים כללי משחק העלולים להביא להסלמה בעקבות תקיפה ישראלית. ייתכן שההחלטה האיראנית משקפת גם את הרצון להרתיע את ארה"ב ואירופה מהגברת הלחץ על טהרן סביב האפשרות של שינוי הסכם הגרעין.

תיעוד הפלת המלט האיראני


מכל מקום, באמצעות הסיכול המוצלח והתגובה הנחרצת מול איראן, יחד עם התקיפה הנרחבת על מערך ההגנה האווירית הסורית (למרות הפלת המטוס), ישראל משדרת לטהרן שהיא איננה מתכוונת לאפשר לה לשנות את כללי המשחק במזרח התיכון ולהפוך את סוריה ולבנון לארצות חסות איראניות. הטעימה שהאירוע סיפק באשר למציאות שעלולה לשרור בצפון לו תשלים ישראל עם השאיפות האיראניות, מצדיקה ללא ספק את התגובה החריפה. 



בנוסף, מבהירה ישראל לרוסים שהיא צדקה בטענתה, שלפיה מתן חופש פעולה לאיראן עלול להביא להסלמה בלתי רצויה, מתוך תקווה שמוסקבה תיחלץ להצרת צעדיה של איראן. טענה זו מחדדת שוב בפני המערב את החשיבות של בלימת הסכנה של הגמוניה איראנית באזור. ישראל מוכיחה שהיא היחידה המסוגלת להתמודד עם האתגר האיראני, ובכך היא זוכה, מן הסתם, להערכה ולתמיכה מצד המדינות הערביות הפרגמטיות ועליה למצות את היתרונות הנובעים מכך.



כיצד יתפתחו הדברים מכאן? הכדור במגרש האיראני והרוסי. אם טהרן תכיר בכך שהנחישות והעוצמה הישראלית מונעות ממנה לעצב את המציאות בצפון כרצונה, היא עשויה לוותר על המהלכים המסלימים שבהם היא נוקטת באחרונה. בינתיים, ימשיכו האיראנים לבחון כיצד יוכלו להתגבר על האילוץ הישראלי.



הכותב הוא תא"ל במיל', חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה וראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר.