במהלך דברים שנשא היום (שלישי) בכנס ירושלים של העיתון 'בשבע' פנה יו"ר 'המחנה הציוני' אבי גבאי לציבור הדתי לאומי והאשים אותו בכך שהוא שותק בנושאים מרכזיים הנוגעים אליו שעלו בשבועות האחרונים לכותרות. "בשנים האחרונות, בכל נקודת מחלוקת בחברה הישראלית, בולטת נוכחות הרבנים החרד"לים. והיא בולטת, לצערי, בעיקר כשהיא מפלגת, מקצינה, מדירה ומסיתה". 



"כאשר ראש מכינה קדם צבאית, מאשים את הצבא שהוא מגייס בנות והופך אותן ללא יהודיות - אתם שותקים", הוסיף, "כאשר אותו רב משפיל את הקהילה הלהט״בית: כן, הגיע הזמן שתכירו במציאות. להט"בים נמצאים גם אצלכם בקהילות, והם לא פחות טובים מאף אחד אחר - אתם שותקים. כאשר בעידן בו נשים – הבנות שלכם – חובשות את ספסלי בית המדרש, בא רב שמחנך אלפי תלמידים ומדבר על "נחיתותה הרוחנית והאינטלקטואלית של האשה" - גם אז - אתם שותקים. כאשר רב עיר, בעזות מצח, קורא לפיטוריו של הרמטכ״ל על רקע הקמת יחידות מעורבות - אתם שותקים. כאשר אותו רב עיר קורא לציבור שומעיו, שלא להשכיר דירות לערבים – אתם שותקים". 



"בואו נודה על האמת", המשיך ואמר, "זה לא נגמר רק בשתיקה על דברי רבנים. גם כאשר ראש ממשלה ושרים מסיתים נגד מחצית מהעם היהודי ומדביקים להם כינויים של בוגדים ואויבים - אתם שותקים. השתיקה הזו הדהדה בימי אוסלו, והגיעה לשיא לפני רצח רבין. אולי אז, עשיתם את חשבון הנפש הציבורי, אבל זה עבר לכם ברגע שחזרתם לעמדת כוח". 



הרב שמואל אליהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עוד אמר כי "כאשר מיליוני יהודים מהזרמים הקונסרבטיביים והרפורמים מודרים מרחבת הכותל, והופכים בידי ממשלת ישראל ליהודים סוג ב' – אתם לא רק שותקים, אתם לוקחים חלק פעיל בהקצנה הזו, שאין מאחוריה הלכה כלשהיא. הרי גם רב הכותל וגם אביחי מנדלבליט המליצו על המתווה המדובר.כאשר הממשלה מאשרת פעם אחר פעם חוקים, שנועדו לשמר את הקואליציה, גם במחיר של פלגנות, של הרס הדמוקרטיה, של פגיעה באורח החיים של מיליוני ישראלים - אתם שותקים.



"כאשר אישי ציבור מ"הצד הפוליטי הנכון" נחשדים בעבירות חמורות. עבירות של שחיתות אישית, נהנתנות, קבלת טובות הנאה והשחתה של אמות המוסר של השירות הציבורי - גם אז אתם שותקים. ריבונו של עולם, מתי תפסיקו כבר לשתוק? מתי ויתרתם על "כלל ישראל"? אני יודע שהביקורת שאני משמיע כאן היא קשה. אבל אני יודע גם, שיש רבים שנמצאים כאן באולם הזה, ורבים אחרים ששומעים אותנו כעת – שמסכימים עם הביקורת הזו".



גבאי הסביר כי "אלו הם קולות מתונים שנמצאים בתוך המחנה שלכם, אבל הם כמעט אינם נשמעים. לצערי, דווקא רבני הזרם החרד"לי שמשמיעים את העמדות הקיצוניות ביותר – אלה הופכים להיות, ראש חץ מרכזי בהנהגה של המגזר הדתי. ולעומתם, קולות המתינות והפשרה נותרים מאחור. כילד בירושלים, אני זוכר את השכנים שלי, חניכי בני עקיבא. בנים ובנות יחד, יוצאים לפעולות משותפות, לטיולים משותפים. בנים ובנות, לומדים בבתי הספר הממלכתיים דתיים יחד עם כולם – ילדים ממשפחות דתיות, יותר או פחות, מסורתיות ואפילו "רחמנא ליצלן" חילוניות. היום זה לא קיים. המתינות נעלמה".


בעקבות הדברים החריפים שאמר גבאי, הגיב מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי אופיר סופר ואמר כי "מוטב שמר גבאי יתעסק בחברת מפלגתו מרב מיכאלי שתומכת בפירוק המשפחה, בזוהיר בהלול שמסרב לקרוא למי שמנסה להרוג יהודים מחבל ובשאר חברי מפלגתו המשמיעים קולות קיצונים העלולים להביא להרס המדינה בימים בהם מציינים 70 שנה להקמתה. הגיע הזמן שמר גבאי יחדל מלהטיף מוסר לציבור הנאמן למדינה . הציבור הדתי לא יסתום את פיות רבניו ויאבק על זכותם להשמיע דעת תורה".

"נתניהו מעדיף את סמוטריץ' ולא את טראמפ"

בראיון ל-103FM התייחס גבאי להכחשה שהגיע מוושינגטון על דבריו של ראש הממשלה כי הוא דן עם הבית הלבן על סיפוח חלקים ביהודה ובשומרון ואמר כי "העוגן היחידי היציב שיש לנו כיום היא ארצות הברית ונתניהו במו ידיו מעדיף לבחור בסמוטריץ' ולא בטראמפ. איפה שיקול הדעת שלו? גם אני אוכל לענות לטלפון האדום בשתיים בלילה, יש לנו במפלגה מועמדים נהדרים ואמנה את שר הביטחון הטוב ביותר למדינת ישראל".

על האירוע שהתרחש בצפון הארץ ציין אבי גבאי: "נתניהו והמערכת הצבאית אכן פעלה היטב ביום שבת, אך לצד הצעדים הביטחוניים יש להשקיע בבידוד המדיני של האויב שלנו ובלחץ כלכלי כנגדו". בתגובה לשאלה על כך שהציבור סומך לכאורה על נתניהו בנושא הביטחוני אמר גבאי "הדברים משרתים את המסרים שיוצאים מבלפור. למפלגה שלי יש נבחרת נהדרת עם מלאי של שנות ניסיון. בשבת האחרונה רבים מהמפלגה שלי פנו לכלי התקשורת והציגו ידע וניסיון ביטחוני רחב, אני לא חש שחסר לי משהו בנבחרת".



עוד אמר כי "הקבינט הגרוע ביותר שהיה בתולדות המדינה היה במבצע הצבאי האחרון של צוק איתן בפיקודו של נתניהו ובנוכחותו של יאיר לפיד. זה היה קבינט שהושפע מהתקשורת כשאחד הדליף דברים כנגד האחר ועל בסיס ההדלפות קיבלו החלטות. כלקח מהדבר הזה החלטתי לא להתבטא במהרה באירוע כמו זה שחווינו בסוף השבוע".

כשנשאל אם ישנם ניסיונות להדיח אותו מהתפקיד השיב: "המפלגה עובדת מצוין ובשמועות הללו אין שום בסיס. הגעתי להנהגה בתנופה גדולה ועד הבחירות נמשיך ונעלה למעלה. עם ישראל יצטרך לבחור ראש ממשלה ואני מקווה שהוא יבחר בנו".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן