זה היה צמוד, כל כך צמוד. אני מודה. ככל עם ישראל, גם אני כססתי ציפורניים במתח לאורך כל תכנית הגמר, עד שבריר השנייה האחרון - שום ניצחון לא היה מובטח או ברור לאף אחד מהמתמודדים. למעשה, עוד לפני הכרעת השופטים, כולל אלו שבנקודות השפיטה, והקהל, הדבר הראשון שהכריע את כף המאזניים היה בחירת השיר, שבשלבים המתקדמים ועל אחת כמה וכמה בשלב הגמר, יש להם משקל מאד קריטי.



התכנית החלה בדו קרב בין מרגי שבחר לבצע את "Get Ugly" של ג'ייסון דרולו לבין חן אהרוני שבחר לבצע את "נשימה", דואט גימיקי ונשכח שלו עם אסתי גינזבורג מלפני 8 שנים.



בעוד מרגי, חמוש בסוללת רקדנים, שרף את הבמה בביצוע סוחף, בועט וגדוש בכוראוגרפיה וברייקדאנס מורכב (שבדיעבד, אילו ביצע אותו בשלב הסופי והמכריע - היה יכול להקנות לו את הניצחון) וקבע רף שובר שיאים של 90 אחוז, אהרוני בחר לשיר בלדה מקורית שרק קומץ קטן מהקהל בבית ובאולפן מכיר.



https://images.maariv.co.il/image/upload/f_auto,fl_lossy/t_ArticleControlTransformaionFaceDetect/476461
https://images.maariv.co.il/image/upload/f_auto,fl_lossy/t_ArticleControlTransformaionFaceDetect/476461



לרוב, במעמד כזה של גמר, לקהל אין סבלנות לספוג משהו זר ולא מוכר, יחסית, שהיה די הורדת הילוך עבור אהרוני - באופן אישי, ושל הגמר - באופן כללי, בייחוד אחרי ביצוע קצבי של מרגי.



כאן, בחירת השיר, על אף שאהרוני זמר מצוין ושיר אחר יכל להזניקו לשלישיה המסיימת, היא זו שקלקלה לו את הנסיקה והובילה בסופו של דבר להדחתו במקום הרביעי, שזה די דה ז'ה וו, כי זה בדיוק אותו מקום בו סיים גם ב"כוכב נולד" 5 בשנת 2007.



בחירת השיר היא זו שגם הובילה את נטע ברזילי בדו הקרב שלה מול ריקי להפסדה הראשוני. בעוד ריקי לקחה את איכויות הדיווה שלה וקולה העוצמתי והסקסי וביצעה את "Proud Mary" של טינה ואייק טרנר, שיר מיתולוגי מהסבנטיז, נטע בחרה לבצע גרסה איטית ודי יבשה של "קצת משוגעת" של שרית חדד.



הכוכב הבא ריקי בן ארי
הכוכב הבא ריקי בן ארי



בחירתה של נטע הייתה לטעמי בחירה די חלשה של שיר לגמר, ועל אף שהביצוע היה מיוחד ובלתי שגרתי, הוא נתפס כ"אאוטסיידר" שאינו קשור לתחרות ובטח שלא ממצה את מיטב היכולות של נטע שבגמר צריכה לתת את כולה. בדיעבד, אילו הייתה מבצעת שיר זה בשלב הסופי - ספק אם הייתה מנצחת את התחרות.



לאחר הדחתו של אהרוני וההכרזה הדרמטית על שלישיית הגמר: ריקי בן ארי, נטע ברזילי ויהונתן מרגי, הכריעה שוב בחירת השירים את התוצאות.



בן ארי, שהתגלתה כזמרת מצוינת בתחרות וביצעה ביצוע מרטיט ל- "Total Eclipse Of The Heart"  של בוני טיילר, הוכיחה איזו ווקאליסטית ופרפורמרית עוצמתית ומלהיבה היא.



הכוכב הבא ריקי בן ארי
הכוכב הבא ריקי בן ארי



למרות זאת, קולה הנהדר והסגנון הדי מיושן שלה, בלדות סבנטיז-אייטיז, אינם מתאימים לייצג אותנו באירוויזיון שמחפש את הסאונד החדש, הצעיר, הפראשי והשונה משאר מדינות העולם, ועם כל הכבוד, דיוות כמו ריקי, יש לא מעט במחוזותינו ומחוצה להם. אילו הייתה בוחרת שיר עדכני וחדש ומגישה אותו באינטרפרטציה שלה, ייתכן ויכלה להעפיל למקום השני.



אחריה עלה לבמה מרגי שביצע בפעם המי יודע כמה (מה שהופך אותו לצפוי ולזמר ששר באיזור הנוחיות שלו ולא יוצא מתוכו) שיר של ברונו מארס, הפעם גרסתו ל-"When I Was Your Man" בביצוע די סטטי ופחות מלהיב ומלא תשוקה לביצוע אחרון של תחרות גמר, מה שלדעתי די קלקל לו את הסיכוי לקטוף את המקום הראשון שכבר היה שלו בידיים.



הכוכב הבא יהונתן מרגי
הכוכב הבא יהונתן מרגי



פה, בחירת השיר של נטע הייתה מוצדקת, ראויה ולמעשה זו שהפכה אותה לנציגתנו לאירוויזיון: היא חדלה מהאקספרימנט רב הסיכון שלקחה בתחילת התכנית עם הקאבר ההזוי לשרית חדד והלכה "על בטוח", על הסטייל שהאדיר אותה והפך אותה לפייבוריטית לאורך כל העונה: היא לקחה את הלופר וביצעה מאש אפ מבריק בין "Tik Tok" של קיישה, ל"Gangnam Style" של סיי, בביצוע חצוף, שובב, הומוריסטי ונוטף כריזמה.



לעומת הביצוע של מרגי שהיה די חלש ביחס לביט הפרוע של ברזילי, היתרון עבר שוב לנטע ובהפרש מוצדק של 5 נקודות בלבד, היא לקחה את התחרות ואת הנעליים הכבדות לייצג אותנו באירוויזיון 2018.



הכוכב הבא נטע ברזילי
הכוכב הבא נטע ברזילי



נקודה למחשבה: אילו חן אהרוני היה בוחר לבצע בגמר את "Bang Bang" שביצע בחצי הגמר בצורה מושלמת, ומרגי היה בוחר לבצע בשלב האחרון את "Get Ugly", ואילו נטע הייתה מבצעת בשלב הסופי את "קצת משוגעת" – ייתכן והתוצאות היו שונות לחלוטין.



מה שבטוח, ועל כך אין עוררין, אין יותר ראויה מנטע בשביל לייצג אותנו באירוויזיון מכמה סיבות: הראשונה היא הניסיון שלה, לצד הכישרון המוזיקלי שלה כיוצרת וכמבצעת שהיו על העליונה לאורך כל התחרות וכך גם הפרפורמנס הנהדר שהפגינה לאורך כל הדרך. הסיבה השנייה היא הלופר, מעבר להיותו כלי נגינה חדשני ומודרני, הוא גימיק אדיר שיכול לטמטם את העולם. ולסיכום, היכולת שלה לקחת מוזיקה מורכבת, לעבד אותה בראש ולהוציאה כפשוטה וקליטה היא מתנה משמיים ומוכיחה כי ישראל קטנה עליה וכי היא מיועדת וצריכה להיות מכוונת לאירופה.