יממה לאחר שהמשטרה החליטה להגיד המלצות להעמיד לדין את מרשו בגין העברת שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, טען הבוקר בגל"צ (רביעי) בועז צור, עורך דינו של איש העסקים ארנון מילצ'ן, כי ההודעה בנושא הגיעה עבורו ועבור מילצ'ן כ"הפתעה". מלבד זאת, הוא ציין כי להערכתו "המלצת המשטרה לא תתקבל על ידי גורמים משפטיים".



"קיבלתי טלפון לקוני מראש יאח"ה שמסר את השורה התחתונה מבחינתו", שחזר בן צור את אירועי אמש, וקבע: "זה הגיע כהפתעה, לא חשבנו שיש יסוד להמליץ על כתב אישום בגין שוחד נגד מילצ'ן, ולכן יש הפתעה מסוימת. לפי הניתוח שלי, אין לכך יסוד".



לדבריו, "מילצ'ן נקרא למסור עדות לפני כשנה ומסר עדות בתום לב מוחלט. הוא אפילו לא התייעץ עם עורכי דין לפני שעשה זאת. מעולם לא ניתנה בקשה לאיזושהי חסינות, וגם לא הייתה רמיזה בנושא. לפעמים אנשים מגיעים ונותנים עדות אמת ולא רומזים להם דבר".



לפיד. צילום: אבשלום ששוני
לפיד. צילום: אבשלום ששוני



בתוך כך, בהתייחס לסכומי המתנות שהועברו לנתניהו, על פי המסמך של המשטרה, הוא אמר: "אני מניח שהמספרים שפורסמו תואמים. יש קשר חברי ויש דפוס שמתגבש. השאלה אם הוא ראוי או לא זו שאלה לגיטימית, אך מה שחשוב פה זה האם יש עילה לשוחד. בהודעת המשטרה נאמר שהייתה מערכת יחסים שוחדית על דפוס של אינטרסים, אך זה לא היה ולא נברא. הדפוס שהיה קיים כאן לא עונה על הגדרת השוחד".



מלבד זאת, הוא טען כי חוק מילצ'ן, שעליו אמר ח"כ יאיר לפיד בעדותו כי הוא סירב להעבירו, הסביר העו"ד כי "החוק שנקרא חוק מילצ'ן חוקק עוד לפני שמילצ'ן חשב על החוק הזה. זה חוק כללי ולא פרסונלי. הוצע לו להצטרף לתנאים שמעמידים החוק, אך החוק לא נתפר למידותיו. חוקק חוק שקבע שיש אפשרות לאנשים מסוימים ליהנות מהקלות מסים מסוימות. הוא כוון לשורה ארוכה של יהודים עשירים בעלי זיקה לישראל. החוק חוקק ב-2007 על ידי הכנסת. מילצ'ן לא היה צריך לדבר עם אף אחד בנושא הזה".



נושא נוסף אליו התייחס בן צור הוא טענת המשטרה, לפיה על פי החשד נתניהו פעל על מנת לקדם את כניסתו של מילצ'ן כבעל מניות בערוץ 2 "המאוחד", השקעה שמילצ'ן חפץ בה כלכלית, תוך שעסק, לכאורה, בנושא אל מול גורמי משרד התקשורת בעודו מכהן כשר התקשורת. לטענתו, "זו איזושהי מחשבה ראשונית שעלתה על הפרק שמצריכה, אם היא תתגלגל לכלל סיכום, ארבע שנים רגולטוריות. צריך רצון של כל הצדדים המעורבים כדי לעשות איזשהו הסדר. הבחינה הראשונית היא בחינה פסולה? ברור שלא. הייתה בחינה ראשונית שנעשתה עם מנכ"ל משרד התקשורת. המחשבה גוועה מאליה תוך זמן קצר. לא הפעילו פה שום כוח שלטוני פסול".



טאטא. צילום: חן גלילי
טאטא. צילום: חן גלילי



סוגיה נוספת שצוינה במסמך ההמלצות של המשטרה היא "מיזם טאטא". במסגרת זו נטען כי רה"מ פעל לטובת מיזם מסחרי שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו כחלק משותפות שלו עם איש העסקים ההודי, כאשר על פי החשד נתניהו פעל וניסה לקדם את הנושא לבקשת מילצ'ן אל מול גורמים במשרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, אשר הביעו את התנגדותם לקידום הפרויקט. "הוא נחשב לאדם מאוד אמיד בהודו והוא מפתח מכוניות בהודו", הסביר פרקליטו של מילצ'ן. יש לו חזון לפיו ב-2009 ישראל וירדן יקימו אזור סחר חופשי והוא יתרום למיזם שכזה, ובמקום יועסקו פועלים פלסטינים שייוצרו למרחב הערבי. מתחילים לבדוק את הנושא, שבסופו של דבר גווע בגלל ה'אביב הערבי'. המחשבה שיש פה בחינה לטובת איזשהו אינטרס עסקי של מילצ'ן היא מחשבת שווא. יש כאן מחשבה על מיזם פילנתרופי, אך מפה להסיק שרה"מ פעל כדי להיטיב עם מילצ'ן, כחלק ממערכת יחסים שוחדית, היא מיותרת".



בן צור סיכם את דבריו באמירה כי "אנחנו צריכים לשמור על איפוק. יש לפעמים, וזה קורה בעולמנו, תיאוריות גישות וניתוח לא נכון של עובדות. דרך אגב, בשיטה החוקתית של מדינת ישראל הדברים האלה קורים. אני מאמין שהמלצת המשטרה לא תתקבל".