סקר מכון סמית, שנערך עבור "מעריב", בעקבות ההמלצות להעמיד לדין את ראש הממשלה מגלה שמעמדו נחלש. כמחצית מהציבור סבור שעליו לצאת לנבצרות או להתפטר, שיעור דומה חושב שהוא מושחת וכ־60% חוששים שיתקשה להנהיג את המדינה. מבחינה פוליטית מעמדו יציב: הליכוד מקבלת 28 מנדטים והקואליציה שומרת על כוחה.



הקואליציה שורדת את המשבר, אך מעמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נחלש. כך עולה מסקר של מכון סמית שבוצע לאחר פרסום המלצות המשטרה להעמיד לדין את נתניהו בחשד לקבלת שוחד. הסקר מראה כי אם הבחירות היו נערכות כיום, הליכוד הייתה ממשיכה להיות המפלגה הגדולה ביותר עם 28 מנדטים, ירידה של 2 מנדטים לעומת כוחו בכנסת ה־20.



יש עתיד בראשות יאיר לפיד הופכת על פי הסקר למפלגה השנייה בגודלה עם 22 מנדטים. המחנה הציוני בראשות אבי גבאי מקבלת 15 מנדטים. שאר המפלגות: הרשימה המשותפת (12), הבית היהודי (11), כולנו, ישראל ביתנו ויהדות התורה (7 כ”א), מרצ (6) וסוגרת את הרשימה ש”ס עם 5 מנדטים בלבד.



רוב הציבור חושב שכחלון לא צריך לפרוש מהקואליציה
רוב הציבור חושב שכחלון לא צריך לפרוש מהקואליציה



הנתונים מצביעים על כך שהקואליציה הנוכחית בראשות נתניהו שומרת על יציבות ומקבלת 65 מנדטים, קצת פחות ממה שקיבלה בבחירות האחרונות – 67. אלא שבניגוד לתמונת המנדטים, הסקר מצביע על נסיגה גדולה במעמדו של נתניהו בעיני הציבור, בעקבות המלצות המשטרה.



תמיכה בליכוד


בתשובה לשאלה מה צריך נתניהו לעשות בעקבות המלצות המשטרה, 47% מהציבור סבורים כי עליו לצאת לנבצרות (25%) או להתפטר (22%), לעומת 43% הסבורים כי עליו להישאר בתפקידו.



כאן מלמד הסקר כי נתניהו ממשיך ליהנות מתמיכה מסיבית בקרב מצביעי הליכוד, כש־79% מהם סבורים כי עליו להישאר בתפקיד, לעומת 11% בלבד בקרב בוחרי המחנה הציוני. בקרב מצביעי יש עתיד 25% ציינו שנתניהו צריך להישאר בתפקיד, לעומת 34% הסבורים כי עליו להתפטר ו־37% שסבורים כי עליו לצאת לנבצרות.



בנט מוביל


בהקשר זה רוב בציבור, 43%, סבור כי מסקנות המשטרה מחלישות את נתניהו מבחינה פוליטית ומשפיעות לרעה על מעמדו, וזאת לעומת 24% הסבורים כי ההמלצות לא משפיעות על מעמדו ו־13% הסבורים כי מעמדו של ראש הממשלה דווקא התחזק.



נתניהו יתקשה לשאוב עידוד גם מהנתון הבא: לדעת רוב גדול בציבור, 59%, מעורבותו בחקירות פוגעת ביכולתו להנהיג את המדינה ולטפל במשברים חיוניים.



הסקר בדק גם אם בעקבות המלצות המשטרה נתניהו נתפס כמושחת. גם כאן התוצאות הן די עגומות מבחינת ראש הממשלה. 48% מהציבור סבורים שהוא מושחת – מתוכם 28% מחזיקים בדעה שהוא מאוד מושחת ו־20% סבורים כי הוא די מושחת. רק 22% מאמינים כי נתניהו כלל לא מושחת.


ואם נתניהו אכן ייאלץ או יבחר לצאת לנבצרות, המועמד המועדף להחליפו מבין שרי הממשלה הוא נפתלי בנט, 13%, שמקדים את משה כחלון ואביגדור ליברמן (10% כ”א). אחריהם בסדר יורד השרים ישראל כץ, גלעד ארדן ויו”ר הכנסת יולי אדלשטיין.



רוב הציבור חושב שהחקירות מפריעות לתפקוד נתניהו
רוב הציבור חושב שהחקירות מפריעות לתפקוד נתניהו



כבר חודשים מסומן כחלון כאיש המפתח, ונשאלת השאלה מה עליו לעשות לאחר פרסום ההמלצות. כעת, לאחר הפרסום, רוב גדול בציבור, 43%, סבור ששר האוצר לא צריך להתפטר או לפרוש מהקואליציה.



הסקר בדק גם את שאלת היום שאחרי נתניהו בליכוד. לפי הממצאים, אם הוא כבר לא יעמוד בראש המפלגה, המועמד המוביל להחליפו הוא גדעון סער עם 29% תמיכה, הרבה לפני ישראל כץ, 14%, גלעד ארדן, 8%, וצחי הנגבי עם 3% בלבד.



בעקבות פרסום המלצות המשטרה ספג המפכ”ל רוני אלשיך ביקורת נוקבת מצד ראש הממשלה נתניהו ותומכיו. אולם, על פי הסקר, 41% מהציבור סבורים שהתנהלותו של המפכ”ל בנושא הייתה עניינית, לעומת 32% הסבורים כי התנהלותו הייתה פוליטית.



הסקר בוצע ב־14 בפברואר 2018, יום למחרת פרסום המלצות המשטרה בתיקי נתניהו, בקרב 556 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.