לא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אלא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא שנתון במצוקה בעקבות כתבי האישום שהוגשו נגד 13 רוסים ושלושה ארגונים רוסיים באשמת התערבות פעילה וממושכת בקמפיין הבחירות לנשיאות 2016.



פוטין מיהר לפרסם הודעה שהגדירה את האשמות "מגוחכות". בציוץ בטוויטר הגיב טראמפ: "קמפיין טראמפ לא עשה שום דבר רע. לא היה תיאום". ייתכן שטראמפ צודק, אבל פרסום כתבי האישום, שהם ההתפתחות המשמעותית ביותר בחקירות על בחישת רוסיה בבחירות לנשיאות, יצרה שעת מבחן רצינית לנשיא ארה"ב.



התגובות בטוויטר לא יספיקו ולא יספקו. היחסים בין ארה"ב לרוסיה מעורערים ובין שתי המעצמות כמעט קיים נתק דיפלומטי. אבל הדיווח על כתבי האישום החושפים לראשונה באופן רשמי מעורבות רוסית פעילה וגורפת בקמפיין הבחירות בארה"ב הופך את הנתק ביחסים בין שתי המעצמות למשבר חריף המזכיר את תקופת המלחמה הקרה.



"כתבי האישום מוכיחים עד כמה האיום על הבחירות בארה"ב הוא אמיתי, אם הבית הלבן יכיר בכך", כתב אתמול ה"ניו יורק טיימס" במאמר ראשי. פרשן בערוץ ציבורי שאל: "האם ארה"ב תנתק רשמית את יחסיה עם רוסיה? האם ארה"ב תחזיר את שגרירה במוסקבה?".



הנשיא טראמפ לא יוכל להסתפק בציוץ בטוויטר שיוקיע את הנשיא פוטין. טראמפ יהיה חייב לפעול באופן מעשי ומיידי. קרוב לוודאי שארה"ב תדרוש מהקרמלין להסגיר את 13 הנאשמים הרוסים במטרה להעמידם למשפט. הערכה שנשמעה אתמול מצד פרשנים היא שפוטין ידחה על הסף תביעה להסגרתם.



היחסים עם פוטין הם עבור דונלד טראמפ מעמסה ובעיה מעיקה. הנשיא האמריקאי איננו אוהב את נשיא רוסיה, וזאת בלשון המעטה. "מה שמרגיז במיוחד את טראמפ הוא שנשיא רוסיה הוא ראש המדינה היחיד שטראמפ פוחד ממנו", הסביר שגריר של מדינה מערבית בשיחה עם עיתונאים. "טראמפ נזהר עד היום מביקורת ישירה נגד נשיא רוסיה. בפגישות שהיו לשניהם בכינוסים עולמיים הוא השתדל מאוד להיות נחמד, אבל בעקבות כתבי האישום הנשיא טראמפ לא יוכל יותר לשתוק ולהימנע מתגובה מפורשת וישירה".



טראמפ יתנחם בכך שלפי דבריו של סגן שר המשפטים במסיבת העיתונאים ביום שישי, כתבי האישום אינם כוללים האשמות או אפילו רמזים לכך שמעורבותם של הגורמים הרוסיים במערכת הבחירות אכן השפיעו על תוצאות הבחירות. אולם לדברי פרשנים שהתבטאו אתמול באמצעי התקשורת, הקביעה הזאת אינה מפריכה לגמרי את ההערכות שהמעורבות של הגורמים הרוסיים אכן קידמה את סיכוייו של טראמפ וסייעה להיווצרות הלכי רוח בקרב הבוחרים נגד הילרי קלינטון. גם בלי כתבי האישום רובץ כתם שחור על תוצאות הבחירות לנשיאות. בלי מהלך דרסטי של טראמפ נגד רוסיה הכתם הזה יגדל ויתפשט.