"רמת הסיכון כלפי אזרחי ישראל גברה והתחזית היא שאם תפרוץ מלחמה העורך ייפגע בהיקפים שלא ידענו בעבר", כך אמר היום (שלישי) שר החינוך נפתלי בנט בעת תרגיל כוננות גדול של פיקוד העורף, שהתקיים בבית הספר על שם אהוד מנור באור יהודה. התרגיל התרחש במסגרת תרגיל התגוננות ארצי במוסדות חינוך, שמקיים פיקוד העורף.



השר בנט ציין שלנוכח האיום, בהיקפים שלא הכרנו, גם מוטלת אחריות על האזרחים, וזאת לצד עבודת הרשויות. "נעשה הכל כדי לעזור לאוכלוסיה בעת חירום, אבל אין תחליף לאוכלוסיה שעוזרת. כדאי לעשות הכנות בסיסיות".



לדבריו, "ישראל היא המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון וערוכה לכל תרחיש. נעשה הכל כדי למנוע מלחמה אבל זה לא תלוי בנו. אם חלילה תהיה מלחמה, הארץ והבתים עלולים להיפגע בצורה קשה יותר מאשר בעבר".



בנט בתרגיל. צילום: אבשלום ששוני
בנט בתרגיל. צילום: אבשלום ששוני



בתרגיל הנרחב באור יהודה, בו השתתפו מפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי וראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, תורגלו מאות התלמידים בתרחישים העלולים לקרות בעת חירום.



התרגיל דימה נפילת טילים בשטח בית הספר ואירוע רב נפגעים, והחל בצפירות והתלמידים יצאו בסדר מופתי למרחבים המוגנים ולמקלט בית הספר. בהמשך, פיקוד העורף ושירותי הכבאות והחירום ערכו מצגת בחצר בית הספר, אשר כללה דימוי של נפילת טיל, שגורם ללהבה, ופגיעה במבנה עם נפגעים.



תרגיל פיקוד העורף. צילום: אבשלום ששוני
תרגיל פיקוד העורף. צילום: אבשלום ששוני



בזה אחר זה נכנסו כוחות החילוץ וההצלה, פינו את הנפגעים ובהמשך הוכנס רובוט לוודא שאין חומרי נפץ, וכלבי גישוש. התלמידים, ששוחחו עם בנט, נראו מתורגלים. "זה תרגיל הכנה ארצי למקרה חירום. אם יורים טילים צריכים להיכנס למקלטים", השיבה תלמידה בכיתה ה' לשאלתו של בנט על התרגיל.



כששאל אותה מה תעשה במקרה שבו חבריה יהיו בלחץ בעקבות אירוע מסוג זה, השיבה התלמידה: "אני אומרת להם שהכל בסדר ושאנחנו בטוחים כאן, במרחב המוגן". לאחר מכן, ציין בנט שהתרגיל הנרחב מוכיח את העבודה הרבה שנעשית במערכת החינוך בשיתוף פיקוד העורך להיערכות לכל תרחיש.