תזמון, זה שם המשחק עכשיו. התזמון שבו העידה השופטת בדימוס הילה גרסטל על הצעה שקיבלה לכאורה מניר חפץ באמצעות מקורבה אלי קמיר, הוא פרט חשוב בחקירת המשטרה. כי אם הגברת גרסטל העידה על הצעה כלשהי בזמן המתאים - לפני כשנתיים וחצי – אז מבחינתה הכל תקין. ואם המשטרה לא עשתה כלום במידע, לבטח הייתה לכך סיבה, שתתברר בעתיד הקרוב, או שלא. אבל אם הגברת גרסטל מסרה את גרסתה בשלב מאוחר הרבה יותר, זה כבר סיפור אחר, שכולל יותר מדי שאלות, שכל תשובה עליהן מצחינה מניגוד עניינים פסול.



הסיפורים על החשדות שנחשפים בימים האחרונים, כתוצאה מחקירת המשטרה המסתעפת בתיק 4000, אינם מטילים דופי רק במשפחת נתניהו. אומנם הפרטים השערורייתיים מתפרסמים לציבור רק עכשיו, אבל בקהילייה הפוליטית סביב הקואליציה, הם ידועים זמן רב. שום יו”ר של מפלגה שחברה בקואליציה אינו יכול להיתמם, אחרי שחתם על הסכם קואליציוני, שמבטיח בלעדיות לרה”מ בנימין נתניהו בכל הנושאים הקשורים לתקשורת, כולל אחריות מיניסטריאלית על משרד התקשורת.



אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ואיילת שקד עבדו עם נתניהו במטות שונים בתקופות שונות. הם מכירים אותו ואת נטייתו לשלוט בתקשורת. אולי הם נחשפים לפרטי החקירה רק עכשיו (אם כי קשה להאמין), אבל את האג’נדה הם מכירים. השאיפה להיות חלק ממערכת השלטון, גרמה להם לפסוח על כל הסעיפים, ואם משתמשים בציטוט “השוחד יעוור עיני חכמים”, אז השרים לביטחון, משפטים וחינוך אינם צדיקים כלל. גם אריה דרעי, משה כחלון ומשה גפני מכירים ועובדים עם נתניהו שנים רבות, ולכן הצדיקות אינה יאה להם. הם לא יכולים לצאת לציבור ולומר - לא ידענו, אנחנו המומים מעוצמת הראיות שאוספת המשטרה – כי גם המצביעים למפלגותיהם יתקשו להאמין להם.



אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם



הגברת שרה נתניהו לא זרה לאותם ראשי מפלגות בקואליציה. חלק מהשרים גם נודו מסביבתו הקרובה של נתניהו בעקבות מעורבות “הגברת” בניהול ענייני המדינה בכלל ולשכת רה”מ בפרט. אז שוב, התירוץ “לא ידענו” אינו קביל ואף מביך, אם וכאשר ייעשה בו שימוש כתגובה.



אין דבר כזה בפוליטיקה “לא ידענו”. נכון שפוליטיקאים אינם חוקרי משטרה, אבל מגיע אליהם מידע יומיומי על כל דבר ועיקר. האם ליברמן, בנט, שקד, כחלון, דרעי וגפני לא ידעו על מערכת היחסים של בני הזוג נתניהו עם הזוג אלוביץ’? הם לא ראו את הסיקור האוהד והמפרגן באתר "וואלה"? הם לא ראו את מאזני ההכנסות של בזק? הם לא שמעו את מנכ”ל משרד התקשורת מגן על הבלעדיות של בזק בשוק הטלפונים הנייחים? הם לא ידעו על השאיפות של קונצרן התקשורת של שאול אלוביץ’ להקים ערוץ טלוויזיה? יועצי התקשורת/אסטרטגיה של השרים לא מכירים את ניר חפץ? הם לא ידעו שהוא נושא כליו של ראש הממשלה?



הם ידעו הכל. אולי, רק אולי, לא ידעו את הפרטים המביכים שהופכים כעת לראיות, שמדהימות את הציבור. לכן כדאי שדווקא הציבור לא יקבל את גרסת ה”לא ידענו, מדובר בראיות לכאורה, נחכה אם החשדות יבשילו לכתב אישום, ואז נבחן את עמדתנו“, במסגרת המלל הבלתי משכנע שאותם פוליטיקאים מוכרים לציבור. את התגובות האלה, בונים בשבילם יועצים “אסטרטגיים”, שמכירים גם את היועץ “האסטרטגי” ניר חפץ וגם את היועץ אלי קמיר.



לכן חייבים השותפים הקואליציוניים של נתניהו להפסיק מיד עם האמירה המופרכת: “על חשדות לא מדיחים ראש ממשלה מכהן”. כל אחד מהם חייב לדאוג לעתידו המיניסטריאלי והפוליטי ולהתנתק מבנימין נתניהו. כי ראש הממשלה יידרש מטבע הדברים להשקיע את רוב זמנו בהגנה על חפותו. זה בלתי אפשרי לנהל מדינה עם מאגר (שמתעצם כל יום) של חשדות לעבירות חמורות מאוד. גם לראש ממשלה נפלא, לדעת מצביעיו, יש רק 24 שעות ביממה. וכבר נאמר שהכל עניין של תזמון, ובזמן הזה לבנימין נתניהו אין זמן לנהל את מדינת ישראל. ספק רב, אם יש לו מספיק זמן להיחלץ מכמות הראיות שנאספת נגדו ונגד רעייתו.