למרות סערת המסרונים: שופט בית משפט השלום בתל אביב, עלאא מסארווה, האריך הערב (שני) בשבעה ימים את מעצרם של יועץ התקשורת ניר חפץ ובעל השליטה בחברת בזק שאול אלוביץ' במסגרת פרשה 4,000. כמו כן, השופט מסארווה קיצר ביממה את מעצרו של אלי קמיר שהוארך אתמול, כך שיישאר במעצר ביום רביעי. הארכת המעצר באה לאחר שאתמול נחשף כי השופטת הקודמת בתיק, רונית פוזננסקי-כץ, החליפה מסרונים עם חוקר הרשות לניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט, בהם הם נראו מתאמים את הארכת המעצר של החשודים בפרשה. במהלך שעות הבוקר שוחרר לביתו אור אלוביץ', בנו של שאול אלוביץ', תחת תנאים מגבילים. 



רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


בהחלטתו להאריך את מעצרם של החשודים ציין השופט עלאא מסארווה: "מדובר בפרשה מורכבת וסבוכה בה מעורבים מספר רב של חשודים כאשר עיקרה בחשדות לעבירות אשר בוצעו, על פי החשד על ידי נושאי משרה בכירים בחברת בזק ובמערכת השלטונית. קשה להמעיט מחומרת הפרשה. העיון בחומרי החקירה מלמד על פרשה חמורה בה נאספו ראיות שונות ומגוונות כאשר למיטב שיפוטי , הדרישה הבסיסית לקיומו של חשד סביר התמלאה עוד בטרם גל המעצרים הנוכחי. ניתן לומר בביטחון מלא, כי רמת החשד הסביר לגבי מעורבותם של החשודים שבפני בפרשה כל אחד על פי חלקו, אשר הייתה קיימת כאמור הלכה והתחזקה עם הזמן".

השופט מסארווה התייחס לפרשה המביכה ולבקשת השחרור המשותפת שהגישו באי כח החשודים: "אשר לטענת החשודים להגנה מן הצדק בעקבות אותה חשיפה תקשורתית של ההתכתבות בין השופטת בהליך המעצר אשר נשמעו בקשות המעצר הקודמות לבין נציג היחידה החוקרת, אומר כי גם אם אייחס לנתון זה מלוא המשקל, וגם אם אתעלם מכך שהעניין נתון לבירור ובדיקה במישורים שונים, וגם אם אקח בחשבון את תחושותיהם של החשודים בעקבות החשיפה, עדיין אל מול כל אלה עומד האינטרס הציבורי איתן, לנוכח השילוב בין חומרת הפרשה לבין התשתית הראייתית ההולכת ומתחזקת".




עו"ד ז'אק חן, פרקליטו של אלוביץ', ביקש לשחרר את מרשו בטענה שאי אפשר שהמדינה תטען לשיבוש מהלכי משפט כשהאירוע מאמש מחוויר לעומתו. עו"ד רונית תירוש, מנהלת מחלקה בכירה בפרקליטות המלווה את החקירה מראשיתה, ציינה כי לא ניתן לסמוך על אלוביץ' שלא ישבש מהלכי משפט כפי שהוצג לבית המשפט בדוח סודי. לדבריה, אלוביץ' חשוד בעבירות של מתן שוחד וטובות הנאה בסכום שנאמד בעד מיליארד שקל.

נקודת השיא של הדיון התרחשה כאשר שאול אלוביץ' פנה לשופט מסארווה, ואמר: "כל החקירה הזאת אני מרגיש שמנסים לשבור את רוחי, כדי שאתמוטט ואודה במה שלא עשיתי. הם רוצים לחסל אותי והם יחסלו אותי נפשית ובריאותית. אמרתי לחוקרים שלא אשקר לעולם ולא אודה במה שלא עשיתי". דבריו של אלוביץ' נאמרו לאחר שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשבוע נוסף.



גם ניר חפץ, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, דיבר בהתרגשות בדיון, פנה לשופט וטען כי הוא חף מפשע: "זכויותיי נרמסות יום יום. שישה ימים אני במעצר ואני לא מלין על בית המשפט, ואדוני בדק את התנהלות המשטרה. רק מה שאני רוצה להגיד זה שהמשטרה פשוט עבדה על בית המשפט. עד היום לא ידעתי במה אני חשוד אלמלא הייתי למד מכלי התקשורת. לא הטיחו בי דבר. עשרות חוקרים נפגשו איתי כל אחד שונה מקודמו . יש כאן השקעה של מאות שוטרים,  עשרות מיליונים. הלהט שבו המערכת הזאת מפעילה עליי את המכבש זה בלתי נתפס. אני מבקש שבית המשפט ישקול טוב טוב מה לעשות כדי לשמור משהו מהזכויות שלי. אני חף מפשע". 



בנוסף, עורכי דינו של יועץ התקשורת אלי קמיר, שרון קליימן ומיכאל מאור, ביקשו בדיון לבטל את החלטת בית המשפט מאתמול, להאריך את מעצרו עד יום חמישי בעקבות הקשר שנחשף בין השופטת לחוקר. לטענתם, "לא הייתה הצדקה לעילת המעצר". הבקשה מוגשת לבית המשפט השלום לעיון חוזר.



סטלה הנדלר בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
סטלה הנדלר בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



בסיום הדיון הראשוני החליט השופט על יציאה להפסקה בת מספר שעות על מנת לעיין בחומר החקירה לפני שיודיע על החלטתו בנושא. לאחר חידוש הדיון הוסכם לשחרר בהסכמה את איריס אלוביץ', אשתו של שאול אלוביץ', וסטלה הנדלר, מנכ"לית בזק. הנדלר נשלחה למעצר בית בן 19 ימים והורחקה ממשרדי בזק ל-30 יום. עמיקם שורר ישוחרר אף הוא על ידי יאח"ה בתנאים מגבילים בהמשך. 



עוה"ד דרור מתתיהו, בא כוחו של אור אלוביץ', מסר בתגובה לשחרורו ממעצר כי "מרשנו שוחרר הבוקר לביתו, ממעצר שמלכתחילה לא הייתה כל הצדקה בדין שיימצא בו. לאורך כל תקופת מעצרו של מרשנו, דחינו את טענות רשויות החקירה בעניינו וטענו נחרצות, כי אין כל עילת מעצר וכי הראיות אינן מבססות חשד סביר נגדו בפרשה. לצערנו, דברינו נפלו על אוזניים ערלות עד כה, וכעת ברורה לכל הסיבה לכך".



בתוך כך, השופטת רונית פוזננסקי-כץ והחוקר שחם-שביט הובאו בשעות הבוקר לחקירה משמעתית במשרד המשפטים ובפרקליטות, כך ציינה נציגת הפרקליטות שהגיעה באופן חריג לדיון בפני השופט עלאא מסארווה.



לדבריה, בפרקליטות ובמערכת אכיפת החוק רואים בחומרה את האירוע החריג. יחד עם זאת, היא ביקשה להבהיר כי הפרקליטות והיועץ המשפטי בחנו את חומר הראיות בתיק, ויש להפריד בין הפרשה הנחקרת לאירוע החריג. 



פרליקטתה של איריס אלוביץ', אשתו של אחד החשודים המרכזיים בתיק וחשודה בפרשה בעצמה, ביקשה לשחרר את מרשתה בטענה שממילא המשטרה מבקשת לשחררה, ולכן אין מקום לחכות להחלטה בנושא, אלא להורות על שחרורה מיד. לאחר שהפרקליטות התנגדה לשחרור, הודיע השופט מסארווה כי הוא מבקש לעיין בחומר החקירה לפני שיקבל את החלטתו בנושא.



במהלך הדיון בבקשת השחרור של העצורים, אמר עורך דינו של ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "בית המשפט חייב לבחון את הפגמים שנפלו כאן. יש להפריד בין עילת המעצר והחשד הסביר, לבין פגם שנפל בהליך משפטי". הוא הוסיף כי "עורך דינו של חפץ מצטט את ביאליק: אם יש צדק יופיע נא מיד".



השופט מסארווה. צילום: אבשלום ששוני
השופט מסארווה. צילום: אבשלום ששוני



עורכת הדין של יועץ התקשורת אלי קמיר הוסיפה כי "קשה לתאר, אני מצטרפת לטיעונים של חברי, אנו נמצאים בתקופה מאוד קשה, מדובר במשחק מכור". עו"ד נתי שמחוני פרקליטה של סטלה הנדלר ציין כי "מדובר בפגיעה אנושה בקודש הקודשים פגיעה בבית המשפט".



פרקליטו של שאול אלוביץ', עורך הדין ז'אק חן ביקש אף הוא לשחרר את מרשו מעצר: "מעולם לא ראיתי בכל שנות עבודתיי מעשה כפי שנעשה. הבקשה שלנו נסמכת על מעשה שיבוש, שכל מעשה שיבוש אחר יחוויר לעומתו".



"אני בטוח שהלקוח שלי יילך הביתה הבוקר", הצהיר פרקליטו של בנו הבכור של אלוביץ' מוקדם יותר, ואכן כך קרה בסופו של דבר. "הם יודעים שמרשי ישב עשרה ימים במעצר רק בגלל שם משפחתו. הם לא עשו לו הנחות למרות שאין עילת מעצר".



כזכור, במסרונים, שנחשפו אמש בערוץ 10, תיאמו מראש השופטת והחוקר את משך הזמן שבו יוחזקו החשודים במעצר עוד לפני תחילת הדיון בעניינם. המסרונים מתייחסים לאיריס ולאור אלוביץ', רעייתו ובנו של שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, לסטלה הנדלר, מנכ"לית החברה, ולעמיקם שורר, מהמנהלים הבכירים בחברה.
 
במסרונים כתב נציג הרשות לני"ע לשופטת: "סבבה, לפחות הבשורות הנחמדות שאור ועמיקם ישוחררו מחר בתנאים. תיראי מופתעת". השופטת השיבה: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת". החוקר כתב: "סטלה ואיריס - נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו שלושה, את בהחלט, אבל בהחלט, יכולה לתת יומיים". השופטת: "אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני אאלץ להיראות ממש ממש מופתעת. אז המתווה שחשבנו עליו אינו כה רחוק מהמציאות". החוקר: "זה עלה לי בדם, כמעט הרביצו לי או עצרו אותי בלהב".



התגובות לדיווח המרתיח לא איחרו להגיע ופרקליטיהם של החשודים בפרשה, שכאמור אמורים להגיע הבוקר לדיון בהארכת מעצרם, כבר דורשים לשחררם לאלתר. "המעצר של החשודים אינו חוקי", טוען עו"ד ירון קוסטליץ', פרקליטו של יועצו של נתניהו, ניר חפץ, "נפל כאן פגם חמור".

עו"ד ז'ק חן, בא כוחו של שאול אלוביץ', אמר: "קשה לתאר את עוצמת הזעזוע שמן הסתם שותף לו כל אדם הגון שנחשף להתנהלות הסתרים בין מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך לבין השופטת שעצרה וחזרה ועצרה את מרשי. כעת נחשף לאור השמש כי מדובר במעצר בלתי חוקי בעליל. בכוונתנו לפנות עוד הערב לבית המשפט בבקשה שיורה על שחרורו לאלתר. בהמשך נשקול את צעדינו הנוספים".
 
תגובה מהירה הגיעה גם ממשרד המשפטים, מהיועץ המשפטי לממשלה ומפרקליט המדינה. בהודעתם אמש נאמר: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את אירוע ההתכתבות בין עובד הרשות לני"ע לבין השופטת שדנה בהליכי המעצר בפרשה 4000. האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית. מדובר באירוע חריג ומצער. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו, בתיאום עם ראש הרשות לני"ע, על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עובד הרשות לני"ע. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סיכמו עם יו"ר הרשות לני"ע כי עובד זה (עו"ד שחם־שביט) לא יטפל עוד בפרשה 4000. העובד הודיע כי הוא יוצא לחופשה באופן מיידי עד לסיום הבירור בעניינו. את החקירה יוביל עורך דין אחר ממחלקת חקירות".