חג שמח. אני מקווה שחגגתם כמו שצריך, שתיתם הרבה ולא נהגתם. לרגל פורים, גם המדור החליט להתחפש למגניב. לא עוד ג'יפונים, ג'יפים, מכוניות משפחתיות ורכבי מנהלים מפנקים. קבלו את הפאן האמיתי: פולריס RZR דיינמיקס. כן, גם אני הייתי סקפטי. מה לאיש משפחה מהוגן ולרכב הזה? כלי שמתמחה בנהיגה בשטח בוצי, טרשי, ועוד ביום שבא אחרי לילה גשום שהעביר בנחלים שבין שמורת פורה לבתרונות רוחמה. מים עכורים בצבע בוץ, וריח, אוי איזה ריח. תנו להישאר בבית.



רק שלרגל החג בחרתי לצאת לשטח. ד.ל.ב. מוטוספורט מקבוצת לובינסקי הציגה את הקולקציה של שנת 2018 מתוצרת חברת פולריס. מדובר ברכבי סייד–ביי–סייד. גם רכב שמותאם למשפחת אקסטרים בעלת ארבע נפשות. גולת הכותרת, שאמורה לחלץ קריאות התפעלות מכל חובב שטח, נמצאת בדגם דיינמיקס, שמחזיק לצד ארבעת הגלגלים מערכת מתלים אקטיבית. זאת אומרת שבשטח מאתגר ומטורף הכלי אמור לקפץ מעליו כמו תיש בהרים. הרי מה פירוש RZR? רייזר באנגלית זה סכין גילוח. המטרה היא לגלח את הקרקע, לעשות אותה חלקה כמו אחרי שסכין של ג'ילט עברה על העור בקפידה.



יצאנו לדרך בשמורת פורה, שנמצאת צפונית לצומת בית קמה, על הדרך לבאר שבע. חתכנו מערבה לתוך השדות ליד חוות פיליפ. מומלץ למי שלא טייל בסביבה בתקופה הזו של השנה לעשות זאת מיד, לא לדחות למחר. אלה החודשים הבודדים שבהם הנגב פורח בשלל של ירוק, צהוב ואדום, הכל בליווי אוויר נקי. לא צריך לנסוע לסלובניה ולקרואטיה כדי להתפעל מהנוף.



רייזר לוקח אתכם לפינות שברגל אין סיכוי שתגיעו אליהן. יש ברשותו יתרונות גדולים. לא צריך בשבילו רישיון מיוחד או קורס נהיגה מתקדם. כל כך קל לתפעול שבא לצחוק. תיבת הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית. במקרה הצורך ניתן בלחיצת כפתור לשלב ל־4X4. קלי קלות.



הבעיה היא שבשביל להגיע לשטח אתם צריכים לגרור אותו בעגלה. זה לא רכב המיועד לכביש. ומה שמסבך עוד יותר את החיים הוא המחיר של התענוג. תחזיקו חזק בכיסא: המחיר של רכב הפנאי–פלוס הזה, עם מערכת המתלים הממש משוכללת, מגיע לגבהים של 200 אלף שקל. כעת, בימי ההשקה, הוא מוצע במחיר מיוחד של 187 אלף. מה זה בשבילכם? פינאטס.



כמו שהבנתם, מדובר בפלח די מצומצם של כלים. בשנה שעברה נמכרו 2,658 יחידות מרכבי הפנאי האלה ודומיהם. מתוכן, בסגמנט הספורטיבי של הרייזר, נמכרו כאלף. מדובר בתחביב לעשירים ומכורים לאדרנלין. שילוב מעניין שלצערי עוד לא ניסיתי.



צילום: בני דויטש



לפני שאתם עולים על הכלי לנהיגת בכורה מומלץ שתעשו צ'ק–ליסט. קסדה, חליפת סערה מלאה ומשקפי אבק. אני נהגתי בחליפה חלקית וכמעט לא הכניסו אותי הביתה בגלל כמויות הבוץ. לסעיף הזה נגיע בהמשך.



הרייזר הוא חתיכת כלי, בטח תתרשמו מכך מהתמונה. הצבעים, המראה האגרסיבי, האופי הקרבי. הוא נראה כמו כלי לגיטימי בסרט מקס הלוחם בדרכים, ותאמינו לי שככה הוא מתנהג.



עיצוב הפנים הוא די ספרטני, פשוט, אף על פי שבמרכז ממוקמת מערכת מולטימדיה שלא מביישת שום רכב שאתם מכירים. יש אפשרות לניווט, חיבור למכשיר נייד ומצלמות, אחורית וקדמית.



רק שבמהלך הנהיגה לא הסתכלתי על שום נתון חוץ מאשר על המסלול שלפני. אולי משום שאני די חדש בתחום, עדיין הססן. באותם רגעים החזקתי חזק את ההגה. העיניים כל הזמן חיפשו את האתגר הבא.



אומנם היה מצוין שהמהירות המותרת היא 40 קמ"ש, אבל חיות הטרף האלו לא מתעוררות לפני שהמחוג ממריא אל על. לחיצה על הדוושה מטיסה את הרייזר קדימה, כדאי שתוודאו שאתם חגורים היטב. תבינו, למשקל של 679 ק"ג משודך מנוע בנפח 925 סמ"ק, מוגדש טורבו, שיכול לספק 168 כוחות סוס. יש פה מומנט אדיר. לחיצה על הדוושה משחררת את סוס הפרא. כל מה שבא לכם זה קצת להרגיע אותו, שלא יברח.



ואכן ההרגעה באה מכיוון בלתי צפוי. גם אם אתם לא הנהגים הכי מדופלמים בשטח, נכנסת לסייע לכם מערכת המתלים האקטיבית ששודכה לכלי לאחרונה. פולריס, בשיתוף עם יצרנית המתלים פוקס, פיתחה בולמים שנמצאים תחת בקרת מחשב. מערכת שמודדת 200 פעם בשנייה את פעולות הבולמים, המהירות, זווית המרכב. היא מסוגלת לכייל את המתלים לפי צורכי הנהיגה. במילים פשוטות, אתם נוסעים לעברו של בור בעומק ג'ורה וממלמלים מתחת לקסדה: ‘איזה מכה התחת עומד לחטוף'. והנה עברתם את המכשול כאילו נהגתם בסבבה בכביש 6.



הרכב לא רועש, לא מתאמץ. נהגתי כמעט בכל הכלים שהגיעו ליום ההדגמה. לשם השוואה, עברתי את מסלול המכשולים גם עם הרייזר 570, הכלי הקטן ביותר שהוצע. 570 סמ"ק, 45 כ"ס, לעומת ה–168 כ"ס של הדיינמיקס. מחירו גם הנמוך בין הכלים. כעת, בזמן ההשקה, תג המחיר הוא 84 אלף שקל. בשבועות הקרובים הוא כבר יגיע ל–95 אלף.





הקטנצ'יק הוא אומנם פאן, פאן, פאן, אבל לעומת הדיינמיקס מרגישים לא רק בהבדל הכוחות אלא גם את העבודה הנדרשת כדי לעבור את הדרך בשלום. מרגישים סיבובים, מהמורות. הגוף כל הזמן דרוך, בזמן שבכלי בעל מתלי הזהב (בגלל המחיר) אתם במקרה הטוב תפהקו.



ברייזר דיינמיקס יש גם אפשרות, כמו ברכב פרטי, לברור בין מצבי הנהיגה. אתם יכולים לנהוג במצב “קומפורט" שיבקש מהמתלים להנעים את זמן הטיול. מצב “ספורט" יעניק אווירה תזזיתית. “פירם" ינתק את פעולת המתלים האקטיבית ויספק אגרסיביות מעורבבת בקופצניות יתר.



עלינו עליות תלולות, נכנסנו לנחל שבקיץ הוא אולי יבש אבל בסוף החורף מילא אותנו בשפריץ של מים בוציים ומסריחים. שוב, אני מזכיר לא לשכוח חליפת סערה. אצלי הג'ינס ספגו את עיקר המכה וכעת הם בטיפול נמרץ.



חזרתי הביתה מלוכלך, מיוזע, אבל סופר מרוצה. לו הייתי רוטשילד, בטח הייתי מחזיק רכב כזה בחניון התת–קרקעי. מסיים שבוע של חקירה בלהב 433, מעלה אותו על עגלה, לוקח לפיז–דה–לוך ושם משחרר למרחבים. תאמינו לי, למקומות שאליהם הרייזר מסוגל להגיע שום חוקר לא יעלה על העקבות.



גלגלים רזרביים


יונדאי חושפת את KONAהחשמלית שתגיע לאירופה בהמשך השנה וטרם הוחלט אם תופיע גם בישראל. מדובר ברכב פנאי–שטח שטווח הנסיעה שלו דומה לזה של רכבים עם מנוע בנזין. הרכב יגיע בשתי גרסאות. לא נפח המנוע קובע אלא גודל הסוללה. בגרסה הבסיסית הרכב יוכל להגיע ל–300 ק"מ. בגרסה הבכירה לטווח רציני של 470 ק"מ.



חברת “א.ד.י מערכות לרכב", יבואנית מערכות הבטיחות MOVON, המתחרה הקוריאנית של מובילאיי, ערכה סקר באמצעות מכון טק אסטרטגיות. מדגם ארצי, 502 מרואיינים מעל גיל 18. 89% מהנשאלים ציינו שמאז שהותקנה אצלם המערכת הם לא היו מעורבים בתאונת דרכים. 73% מבעלי הרכבים מרגישים יותר בטוח לתת אותם לילדיהם.



אאודי מציגה את ה–A5 ספורטבק, עוד מכונית דינמית שמחזיקה מנוע בנפח 1,400 סמ"ק. שיא ההספק שלה הוא 150 כ"ס, והמומנט המרבי 25.5 קג"מ. הרכב מגיע מ–0 ל–100 קמ"ש תוך 8.5 שניות. אאודי מציעה כבר בגרסת הבסיס שלל אמצעי בטיחות, בהם: בלימה אוטומטית, זיהוי סטייה מנתיב עם תיקון של ההגה והתרעה על שטח מת. המחיר: 299 אלף שקל.