בשנתיים האחרונות אני מקפיד לשמור על המשקל שלי, אוכל בצורה מסודרת ואף מתאמן כמה פעמים בשבוע. מהי הכמות המומלצת לשתייה אלכוהול כך שלא תפגע במשקל, והאם שתיית אלכוהול יכולה להועיל לבריאות?



“כמו בכל דבר בחיים, הסוד בשתיית אלכוהול נמצא בכמות שאנחנו צורכים. כשצורכים אלכוהול בכמות קטנה, זוכים ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים, ביכולתו של האלכוהול להפחית את הסיכון למחלות רבות, והוא ידוע כגורם שיכול להפחית את רמת השומנים בדם, לצמצם את הסתיידות העורקים ואפילו לסייע בשיפור הזיכרון. לעומת זאת, כשאנחנו צורכים אלכוהול בכמות גדולה מאוד ולא מאוזנת, האפקט יהיה הפוך. שימוש באלכוהול באופן לא מדוד עלול לגרום לבעיות בתפקוד היומיומי, לפגיעה באיברים הפנימיים ואף לפגיעה במוח שלנו. כמות האלכוהול המומלצת היא עד 40 גרם ליום. זה אומר שמשקאות כמו וודקה, ערק או וויסקי, הנחשבים למשקאות בעלי אחוז אלכוהול גבוה, אפשר לצרוך בכמות של כשני שוטים ליום. לעומת זאת, אם רוצים לשתות יין, אפשר ליהנות מכמות של 2־3 כוסות משום שרמת האלכוהול ביין היא נמוכה ומונה כ־13% לא יותר. מבחינת קלוריות, הכי חשוב להיזהר משתיית ליקרים מתוקים כמו אייריש קרים או לימונצ’לו, משום שבמשקאות אלכוהול המכילים כמות גבוהה של סוכר ישנה גם כמות גבוהה של קלוריות, וכך שוט של ליקר יכול להגיע גם ל־300 קלוריות. מי שנמצאת בתחתית טבלת הקלוריות היא דווקא הבירה. יש שיגידו כי בירה היא משקה האלכוהול הדיאטטי ביותר: ב־100 גרם בירה יש 42 קלוריות.



הבירה עשירה בנוגדי חמצון המפחיתים את הסיכוי להתקפי לב, משפרים זיכרון ומסייעים במניעת סוכרת. היין, אף הוא, עשיר בנוגדי חמצון ובעל יתרונות בריאותיים נפלאים. ב־100 גרם יין אדום יש כ־70־80 קלוריות, שגם זו כמות מצומצמת מבחינת הקלוריות. במשקאות היין התוססים כמו שמפניה או קאווה יש כ־80־90 קלוריות, בעיקר בגלל תוספת הסוכר. כדי לגרום לפירוק האלכוהול ולאפשר ספיגה רצויה של משקאות האלכוהול, המלצתי היא לאכול משהו מעט שומני שיסייע לנו לפרק את משקאות האלכוהול בכבד. המלצה נוספת היא לשתות לאט ומדי פעם לשתות מים כדי לדלל את כמות האלכוהול”.





האם יש הבדל בערכים התזונתיים בין מלפפון קטן למלפפון גדול, ומדוע מדי פעם אני מגלה מלפפונים בעלי טעם לוואי מריר שקשה לאכול?


“בירקות גדולים ישנה כמות מים גדולה יותר, ולכן הוויטמינים בהם פחות מרוכזים. מעבר לזה, אם אני אבדוק את הנתונים, אין כל הבדל. ירקות גדולים הם כאלה שלקח יותר זמן לקטוף אותם, והם המשיכו לצמוח. אין לגודל שלהם השפעה על הערך התזונתי שלהם. מבחינת עניין הטעם שציינת, הגוף שלנו יודע להבחין מה מתאים לנו לאכול ומה לא. גם אני טעמתי מלפפון עם טעם מריר מאוד, ובהמשך התברר כי הטעם קשור להשקיית המלפפונים. יש מקומות שמשקים את הירקות עם מי שפכים, והטעם מן הסתם משפיע על הירקות”.



אני בן 32, ובתקופה האחרונה אני חש רעב בלילה ומוצא את עצמי אוכל מול הטלוויזיה עד שעות מאוחרות. אני מזמין המבורגר או פיצה בשעה 19:00 בערב, וב־23:30 אני רעב שוב. האפקט של התופעה הזו לא איחר להגיע: הרגשתי שעליתי במשקל. איך לדעתך אפשר למגר את התופעה ולמנוע את תחושת הרעב בלילה?


“בתור התחלה הייתי ממליצה לך לבנות את התפריט היומי שלך בצורה אחרת כדי שלא תגיע למצב שבו אתה רעב בלילה. ככל הנראה יש פערים משמעותיים בזמני הארוחות, וזו אחת הסיבות לכך שאתה מאוד רעב בלילה. דבר נוסף הוא להחליף את המזון עצמו במשהו הרבה יותר ביתי בריא, למשל שתי פרוסות לחם מלא, טונה או חצי גביע גבינה לבנה, חביתה או ביצה וסלט ירקות עשיר שיעניק נפח לארוחה. השינוי התזונתי שאתה עומד לעבור הוא לא עונש, ולכן אם מתחשק לך לפעמים לגוון, אתה יכול לאכול טוסט עם פיתה בקמח מלא, ושוב העיקר צריך להיות הסלט שיצמצם את תחושת הרעב. ואז, בשעות הערב מול הטלוויזיה, אתה יכול לאכול כוס בייגלה או 15 שקדים, בננה, יוגורט או שלוש כוסות פופקורן מופחת שומן, וכך לשמור על המשקל”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM


ערכה: עדן בן ארי