ארגון ויצ"ו מפרסם הבוקר דוח מיוחד לרגל יום האישה הבינלאומי שיצוין מחר ברחבי העולם, וממנו עולה כי נשים עדיין מרוויחות 35% בממוצע פחות מגברים שעובדים באותה משרה, גם ברמות הניהול הבכירות ביותר. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו אתמול עולה כי ההכנסה החודשית הממוצעת של אישה שכירה בישראל עמדה אשתקד על 7,653 שקל, בעוד ההכנסה החודשית הממוצעת של גבר שכיר הייתה גבוהה בהרבה – 11,664 שקל.
 
דוח ויצ"ו, שפורסם השנה תחת הכותרת "מדד תקרת  הזכוכית", מרכז נתונים הנוגעים למידת השוויון בין נשים לגברים במקומות העבודה, באקדמיה, בצבא ובחברה. על פי הדוח, נכון לשנת 2017 34.5% מהמנהלים הבכירים במשק הן נשים, ורק 15.5% מכלל המנכ"לים במשק הן נשים. נתון מדאיג נוסף שמתייחס לשנים 2015־2016 הוא שהנשים מהוות 30% בלבד מהסגל האקדמי בישראל, ו־17% בלבד מהפרופסורים באקדמיה. זאת ועוד, בתשע האוניברסיטאות בישראל מכהנת נשיאה אחת בלבד.
 
השפל הבולט ביותר בייצוג הנשי הוא בשלטון המקומי. מתוך 257 ראשי רשויות המכהנים בישראל, רק שש הן נשים, שיעור של כ־2% בלבד. שיעור נמוך של נשים נשמר גם בשאר התפקידים הבכירים בשלטון המקומי - נשים מהוות רק 13% מכלל חברי המועצה בישראל. ב־98 יישובים ברחבי הארץ אין כיום כל ייצוג לנשים.

מפגינות בעד שילוב נשים בצמתי קבלת החלטות בנושאים מדיניים וביטחוניים. צילום: נשים עושות שלום
מפגינות בעד שילוב נשים בצמתי קבלת החלטות בנושאים מדיניים וביטחוניים. צילום: נשים עושות שלום
 

בדוח נסקר גם מצב הנשים בצבא. נמצא כי הנשים מהוות 33% מכלל חיילי צה"ל ו־36% בלבד מבעלי דרגות הקצונה הנמוכות. אף שצה"ל הכריז על פתיחתם של 85% ממקצועותיו לנשים, כמאה תפקידים מקצועיים בצבא עדיין סגורים לנשים. זאת ועוד: רק 8% מכלל החיילות בצה"ל משרתות בתפקידי לחימה. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, בסוף שנת 2016 חיו בישראל 3.16 מיליון נשים בנות 15 ומעלה. שיעור הנשים בנות 65 ומעלה מכלל אוכלוסיית הנשים עמד על 12.5%, לעומת 10.1% בלבד בקרב הגברים. בלמ"ס ציינו כי הנתון נובע מתוחלת החיים הגבוהה יותר של נשים. בשנים האחרונות חל זינוק בשיעור הנשים הרווקות בגיל 45־49 - 9.7% מכלל האוכלוסייה, בעוד לפני עשור היה שיעורן 6.4% בלבד. 
 
פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, אומרת בעקבות הנתונים: "למרות הישגים חשובים בעשורים האחרונים, פערים בין המינים בשוק העבודה ובהבניות החברתיות עדיין נפוצים. יש להם ביטויים בשכר, בשיעור הנשים במשרות בכירות, בשילוב חיילות בצה"ל ובהדרתן, בהטרדות ובאלימות נגד נשים – וזה חייב להשתנות. המאבק לשוויון אינו עניין של נשים בלבד, הוא מאבק על דמותה של החברה הנוגע לכל אחד ואחת מאיתנו".
 

במרכז קמפיין ויצ"ו להעלאת המודעות לשוויון מגדרי לרגל יום האישה הבינלאומי הוצב בשדרות רוטשילד בתל אביב מיצג "תקרת הזכוכית". המיצג מחייב את הבאים בשדרה לכופף את ראשם כדי לחוש את הקושי בניפוץ החסמים השונים המונעים עלייה בסולם הדרגות המקצועי והחברתי. בזמן ההליכה השפופה יוכלו ההולכים לקרוא על גבי רצפת המיצג נתונים המשקפים את הפערים המגדריים בישראל 2018.