בצל משבר חוק הגיוס: חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) קורא לבטל כליל את גיוס החובה לצה"ל ולעבור למודל של צבא מקצועי בשכר ואף הודיע כי יגיש הצעת חוק בנושא. "השבוע אניח הצעת חוק לביטול גיוס החובה", הסביר, "חובת הגיוס פוגעת בערך השוויון, כאשר למעלה משליש מהאוכלוסייה אינה מתגייסת, פוגעת בכלכלה הישראלית וגם בביטחון המדינה".

לדבריו, הניסיון לכפות את הגיוס על אזרחי ישראל שאינם מעוניינים בכך עולה במשאבים כלכליים רבים למדינה, ואין לו שום ערך ביטחוני ממשי עבור צה"ל. "הגיע הזמן להכיר בכך שצה"ל כבר מזמן איננו צבא העם,ולחשוב על עתידו של צה"ל ועתידה של מדינת ישראל", הוסיף.
במכתב ששלח לחברי הכנסת, הוא קורא להם לשנות כיוון ולהצטרף ליוזמתו. "כבר היום קיים עודף ביקוש למרבית היחידות הלוחמות", הוסיף, "גם ביחידות הפחות נחשקות, הביקוש עולה על 95% ביחס ליעדי צה"ל"? הוא אמר כי "יש לשחרר חיילים חסרי מוטיבציה שעובדים בצורה לא יעילה ולא מקצועית ושאינם הכרחיים, ולא לגייס עוד אלפים כאלו בניגוד לרצונם". לטענתו, גיוס החובה כופה מסגרת מגבילה מאוד אשר לא מתאימה לכל אחד ומעכב כניסת צעירים ישראלים לשוק העבודה בשנים שלמות לעומת מקביליהם במערב. 

רז ציין כי "גיוס החובה שהיה בעבר צורך בטחוני, הפך לאתוס עם משמעות סמלית בלבד שמזיק למגוייסים, לכלכלה, למרקם החברתי ובעיקר לביטחון". הוא סיכם: "מסיבה זו, אני מציע לקיים מדיניות גיוס שיוונית והגיונית - יש לאפשר לצה"ל לגייס את המעוניינים בכך, על פי צרכיו והתאמתם לשירות, ולתגמלם בהתאם.
יצויין כי הצעה דומה העלה בעבר ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).