מייל שכותרתו "מהצלחת לנייד" נחת בתיבת הדואר שלי לפני מספר שבועות והצליח לעורר את סקרנותי. הייתה בו הזמנה לסדנה חדשה שבה במפגש אחד נלמד כיצד לצלם נכון את האוכל שלנו בעזרת הטלפון הנייד. המזמינה הייתה חגית גורן, צלמת המתמחה בצילומי אוכל לחברות, מסעדות ועיתונים, שאף צילמה את ספרי האחרון "נדוניה". הסדנה הזו מתאימה לתקופה הנוכחית, שבה הטלפונים הניידים נשלפים במסעדות לא כדי לענות לשיחה נכנסת אלא כדי לצלם את המנה שהגיעה לשולחן.



כשאני חושבת על כך, אני לא יכולה שלא להיזכר בצילומים שערכנו לפני למעלה מ־30 שנה לספרי הראשון "מטעמי צפון אפריקה". בתקופה זו נדרשת לצלם מומחה שינציח את המנות. המנות הונחו על שולחנות שנוצרו משני חמורי עץ שעליהם הונחה פלטת עץ, והצילום הראשון, הניסיוני, נעשה בפולארויד ולאחריו היה הצלם משנה את הקומפוזיציה או את התאורה עד שהפריים היה במיטבו.



כך יום עבודה שלם הניב אולי חמישה צילומים. עם הזמן את הפולארויד החליף המחשב הנייד שסונכרן עם המצלמה המקצועית ובכך אפשר לערוך שינויים או תיקונים בפריים במהירות. עם שגשוגן של הרשתות החברתיות ועליית הבלוגים המרהיבים ואתרי המזון, חלו שינויים מבורכים בכל הקשור בצילום אוכל, והכל הפך ליפה, נגיש, מושך ומעורר תיאבון.



ויש עוד שינוי: בעבר השף או הבשלן היו מסדרים את המנה על הצלחת כפי שהבינו וראו לנכון ורק אז הצלם התאים לה את התאורה הנדרשת ועשה שינויים מינוריים לפני הצילום, וכיום נוספה לצילומי האוכל עוד דמות: הסטייליסט. הוא אמון על הקומפוזיציה, הצבעים, הכלים וכלל אביזרי האווירה.



החלטתי להיענות להזמנתה של חגית גורן ולו רק כדי לנסות להבין לעומק את השינויים שחלו בתחום. למפגש הגיעה גם סטייליסטית המזון בלה רודניק, אישה מוכשרת וחדת עין שאמונה על עיצוב מזון לספרי בישול ולמגזינים ועל עיצוב אריזות מזון לחברות מהמובילות בארץ. היה זה מפגש של שלוש נשים העוסקות בתחום האוכל משלוש זוויות שונות: הראשונה שמכינה את המנות, השנייה שמעצבת אותן על סט הצילומים והשלישית שמצלמת אותן.



פסקל פרץ רובין והצלמת חגית גורן. צילום: בלה רודניק



לדברי רודניק, השימוש בטלפון הנייד מאפשר לספר סיפור רגשי על סגנון אישי. בניגוד לעבר, אז הקפידו על קומפוזיציה וצבעים ועל שימוש יתר בתאורה, כיום אנחנו תופסים בעזרת המצלמה את הרגע, וזה הופך את התמונה למעניינת יותר. אם אני חושבת על כך לעומק, יש בזה משהו: אם פעם הצלמים ביקשו והתעקשו שהמנה תהיה יציבה וששום פירור סורר לא ייכנס לפריים, אז כיום מקבלים בברכה פירורים או רוטב שנוזל, ונעשה שימוש בתאורה טבעית ורכה, והדבר נחשב יפה ומושך ובעיקר מעורר תיאבון.



עוד הוסיפה רודניק שבעבר הצלמים שמרו את כל הסודות קרוב אליהם ולא נתנו טיפים ורעיונות לאחרים איך לצלם טוב יותר. כיום, כאשר הכל אוחזים בניידים שלופים ורוכשים מצלמות מקצועיות, לא נותרה להם ברירה והם מפזרים את הידע שלהם בכל מקום ופותחים סדנאות צילום ברוח התקופה.



רק אם אתה מצליח לשלב נכון בין אוכל טוב, קומפוזיציה מעניינת, צבע, תאורה טובה וצילום נכון, אתה מגיע לתוצאות נפלאות.


במשך ארבע שעות גורן ורודניק הסבירו והדריכו איך משלבים נכון את התאורה, זוויות הצילום והגוונים, איך בוחרים את הרקע והסטיילינג הנכונים למנה. הן הבהירו מה האלמנטים שמחדדים את התמונה ומתי מקפידים על גובה או תקריב. בהדרכתן צילמתי מספר מנות בזוויות שונות להמחשה, והן כאן לפניכם, כולל המתכונים להכנתן.



לחם מחמצת



את הצילום הראשון, שנקרא לו "היופי בפשטות", ערכנו למנה המורכבת מפרוסות מלחם מחמצת, שעליהן הונחו מספר פרוסות של גבינה צפתית עם קצח, דבש, עלי תימין ותאנים. אתם מוזמנים לבחור כל עיטור אחר, לפי טעמכם.



החומרים (לכיכר אחת גדולה או שתיים קטנות):


• 1 כוס מחמצת מוכנה


• ½1 כוסות מים


• ¼4 כוסות קמח מנופה


• ½ כפות מלח


לקימוח הבצק ומשטח העבודה:


• ¼ כוס קמח תירס + מעט קמח רגיל


אופן ההכנה:


מניחים את המחמצת בקערת מערבל חשמלי ומוסיפים את המים. מערבלים באטיות בעזרת וו לישה כשתי דקות ומוסיפים את הקמח תוך ערבול.


מערבלים כ–3 דקות ומוסיפים את המלח. ממשיכים לערבל במשך כ–10–8 דקות. מקמחים קערה רחבה ומניחים את הבצק להתפחה. מכסים בניילון נצמד ומתפיחים כשעה–שעה וחצי.


לשים היטב את הבצק ומוציאים ממנו את האוויר. מעצבים את הבצק לכיכר אחת (או שתיים) ומניחים להתפחה נוספת בסלסילה מרופדת בבד כותנה ומקומחת קלות בקמח ובקמח תירס. מתפיחים במשך כ–6–5 שעות.


מרפדים תבנית בנייר אפייה ובוזקים מעט קמח תירס. הופכים עליה את הבצק שהכפיל את נפחו. יוצרים על פני הבצק 4–3 חתכים בעזרת סכין חדה. זו החותמת שלכם על הבצק. נוטלים מעט קמח ובוזקים קלות על פני הכיכר.


מכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה (250 מעלות) ואופים במשך 15 דקות. מנמיכים את הטמפרטורה ל–220 מעלות וממשיכים לאפות עוד כ–40–30 דקות, או עד שכאשר מקישים על תחתית כיכר הלחם היא משמיעה קול חלול.



לחם מחמצת. צילום: חגית גורן, סטיילינג בלה רודניק
לחם מחמצת. צילום: חגית גורן, סטיילינג בלה רודניק



שלל ירקות חתוכים גס


לצילום השני של ירקות בשלל גוונים כמעט לא נדרשת הכנה, ובכל זאת נדרשת הקפדה. כמו למשל לשלב נכון את הגוונים ולהקפיד על האופן שבו הירקות מונחים על הצלחת. הכל מינימלי ובכל זאת מודגש, כדי לתת לכל ירק את הנוכחות שלו.


החומרים (ל־4 מנות):


• 4–3 גזרים בצבעים שונים


• 2 לפתות בצבעי אדום־לבן


• נבטי צנונית וחמניות


• מעט שמן זית


• מלח גס


אופן ההכנה:


מנקים ומקרצפים היטב את הירקות, חותכים אותם לחצאים או לרבעים בהתאם לעיצוב שבו בחרתם. מסדרים על תבנית אפייה, יוצקים שמן ומפזרים מלח ואופים כשעה עד לריכוך הירק.



שלל ירקות חתוכים גס. צילום: חגית גורן, סטיילינג: בלה רודניק
שלל ירקות חתוכים גס. צילום: חגית גורן, סטיילינג: בלה רודניק



מאפה בריוש תפוחי עץ



בצילום הזה, של עוגה קטנה, נדרשת הקפדה על קומפוזיציה נכונה בין העוגה לאביזרים ולצבעים על מנת לקבל תמונה שלמה אשר מספרת סיפור מעניין.


החומרים (ל־4 עוגות בקוטר 12 ס"מ):


לבצק:


• 75 מ"ל (⅓ כוס) חלב


• 100 גרם (½ כוס) סוכר


• 15 גרם (2 כפיות) שמרים יבשים


• 600 גרם (3 כוסות) קמח מנופה


• 1 כף מלח דק


• 6 ביצים


• 300 גרם חמאה חתוכה לקוביות


למלית:


• 10 תפוחי עץ מזן גרני סמית חתוכים לפלחים


• 150 גרם סוכר


• 100 גרם חמאה


• ½ כפית קינמון


• 50 גרם צימוקים


להברשה ובזיקה:


• 1 ביצה טרופה


• ½ כוס אבקת סוכר



אופן ההכנה:


הכנת הבצק: מערבבים בקערה את החלב, הסוכר והשמרים. בקערת מערבל חשמלי עם וו לישה מערבבים את הקמח והמלח. מוסיפים למערבל את תערובת החלב והשמרים ומתחילים בלישה במהירות בינונית.



מוסיפים בהדרגה ותוך כדי לישה את הביצים ומעבדים עד לקבלת בצק אחיד. מכניסים למקרר לחצי שעה.


מערבלים את הבצק במהירות בינונית תוך כדי הוספת קוביות החמאה. לשים עד שהחמאה מתחברת עם יתר החומרים והבצק אחיד, אם כי מאוד רך.


מחלצים את הבצק מהמערבל, עוטפים בניילון נצמד ומקררים במקרר לפחות שלוש שעות.



הכנת מלית התפוחים: מסדרים את התפוחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. מברישים אותם בחמאה, מפזרים עליהם את הסוכר ומתבלים בקינמון. מכניסים לתנור שחומם מראש ל–200 מעלות ואופים כ–20 דקות, עד שהתפוחים מקורמלים. מוסיפים את הצימוקים ומערבבים.


הרכבת העוגה: מחלקים את הבצק ל–4 חלקים שווים ומרדדים כל חלק על משטח מקומח. מרפדים תבנית משומנת בבצק ומניחים לבצק לגלוש אל מעבר לשולי התבנית. בדרך זו מכינים את יתר חלקי הבצק.



נוטלים את המלית המוכנה ומחלקים אותה לארבעה חלקים. ממלאים את הבצק הנתון בתבנית בחלק אחד של המלית ומקפלים מעליה את שולי הבצק. סוגרים כמעט כמעטפת. בדרך זו מכינים את יתר העוגות. מניחים במקום חמים להתפחה במשך שעה וחצי.


מברישים קלות בביצה טרופה ואופים במשך כ–35 דקות בתנור שחומם מראש ל–150 מעלות, עד שהבצק מקבל גוני חום בהיר בוהק. מצננים כרבע שעה ובוזקים מעט אבקת סוכר מעל.



מאפה בריוש תפוחי עץ. צילום: חגית גורן, סטיילינג: בלה רודניק
מאפה בריוש תפוחי עץ. צילום: חגית גורן, סטיילינג: בלה רודניק



גם אתם רוצים ללמוד כיצד לצלם נכון בטלפון הנייד? לפרטים על אודות הסדנה: 054-443-6270