ניסיון חיסול ראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, ומפקד כוחות הביטחון של הרש"פ, מאג'ד פארג', שאירע הבוקר (שלישי) סמוך למעבר ארז ברצועת עזה, הכניס את הזירה הפלסטינית לסחרור פנימי. האצבע המאשימה הופנתה לגורמים שונים, ברצועה, ברשות הפלסטינית ואף בישראל, וזאת שבשלב זה לא ברור מי עומד אחרי ניסיון ההתנקשות ואף ארגון לא נטל אחריות לאירוע באופן רשמי.

האצבע הראשונה שהופנתה ברשות הפלסטינית, כוונה לעבר ארגון חמאס השולט ברצועה. יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן פרסם הודעה כי "חמאס נושא באחריות מלאה על התקיפה הבוגדנית נגד שיירת ראש הממשלה וראש המודיעין". דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודינה, הוסיף כי "המתקפה נגד הממשלה ההסכמה הלאומית היא מתקפה נגד האחדות של העם הפלסטיני".

רכבו של חמדאללה אחרי ניסיון ההתנקשות. צילום: התקשורת הערבית
רכבו של חמדאללה אחרי ניסיון ההתנקשות. צילום: התקשורת הערבית




גם מפקד כוחות הביטחון פארג', האשים את חמאס ואמר כי "האחריות היא על החמאס ששולט בשטח". אם חמאס אכן הוא האחראי לניסיון החיסול, דבר זה ככל הנראה יהווה סוף לתהליך הפיוס וייתכן שיוביל לפעילות משמעותית של הרשות הפלסטינית מול החמאס ביהודה ושומרון, ואולי אף לשחזור מלחמת האזרחים שאירעה ברצועת עזה ב-2007, שאחריה עלה החמאס לשלטון ברצועה.
 
אפשרות נוספת, מגיעה מכיוונם של ארגונים סלפיים ברצועה, שלא נשמעים למרות חמאס. השר לשעבר לענייני אסירים ברשות, אשרף אל עג'רמי, טען בראיון לגלי צה"ל כי הוא לא מאמין שחמאס יפעל באופן כזה במהלך תהליך הפיוס, והוסיף כי "הארגונים הסוררים, אמנם הם לא כוח משמעותי, אבל יש להם חוליות, כסף ונשק והם יכולים לעשות בעיות שכאלה". ארגונים אלה פועלים רבות ברצועה מול החמאס, וייתכן כי מטרתם הייתה להפריע לפיוס ולהביך את החמאס, כפי שהם מנסים לעשות פעמים רבות, בשיגור טילים לעבר ישראל ובפעילות חבלנית ברחבי הרצועה.

מכתש שנגרם מהמטען שהופעל לעבר חמדאללה. צילום: התקשורת הערבית
מכתש שנגרם מהמטען שהופעל לעבר חמדאללה. צילום: התקשורת הערבית

 

גורם נוסף שנחשד במעורבות באירוע הוא יריבו של אבו מאזן בארגון הפתח - מוחמד דחלאן. בין אבו מאזן לדחלאן עברו נהרות של דם רע מאז השתלט ארגון החמאס על רצועת עזה. אבו מאזן האשים את דחלאן, שהיה האחראי על שירותי הביטחון ברצועה מטעם הפתח במרידה ובאובדן הרצועה, הדיח אותו משורות התנועה ואף הגלה אותו משטחי הרשות הפלסטינית. 
 
מאז העימות ביניהם, הפך דחלאן לאחד ממבקריו הקשים של אבו מאזן, כשהוא אף מטפח פעילי תנזים ברחבי הגדה המערבית, פעילים שמתנגדים לכוחות הביטחון שבשליטת אבו מאזן. אם אכן דחלאן עומד מאחורי ניסיון החיסול של חמדאללה, בן טיפוחיו של אבו מאזן, מדובר בפעולה נועזת שתהפוך את קרב הירושה של יו"ר הרשות המזדקן לאלים הרבה יותר מהצפוי.

יריבות שתסתיים בדם? אבו מאזן ומוחמד דחלאן. צילום: רויטרס
יריבות שתסתיים בדם? אבו מאזן ומוחמד דחלאן. צילום: רויטרס
לבסוף, ובאופן לא מפתיע, בארגון החמאס הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל והאשימו אותה בניסיון ההתנקשות. בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי "מדובר באותן ידיים שהתנקשו בחייו של מאזן פוקהא, וניסו להתנקש בחייו של הגנרל תאופיק אבו נעים. אנו מגנים את ההאשמות המוכנות על ידי הרשות הפלסטינית, שמגשימות את מטרת הפושעים". עם זאת, קשה לראות מה האינטרס הישראלי לפגוע בחמדאללה, שהוא הגורם הבכיר ביותר ברשות הפלסטינית שמקיים קשרים עם ישראל, ובעיקר עם שר האוצר משה כחלון, מה גם שחמדאללה נחשב לביורוקרט שעוסק בעיקר בענייני כלכלה, ולא עוסק בעניינים מדיניים ובוודאי שלא בטרור.