נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פיטר היום (שלישי) את מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון, כך הוא אישר בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "פומפאו יעשה עבודה טובה", כתב והודה לטילרסון על תפקודו. ממחלקת המדינה נמסר כי "טילרסון טרם שוחח עם הנשיא ואינו מודע לסיבת הפיטורים שלו".



טילרסון יוחלף על ידי ראש ה-CIA, מייק פומפאו, כבר בעבר דווח כי הוא יחליף את טילרסון, במידה ויודח. פומפאו יוחלף על ידי סגניתו בארגון, ג'ינה האספל. כך היא הופכת לאישה הראשונה שעומדת בראש ארגון הביון. עם זאת, שני המינויים עדיין טעונים אישור של הסנאט.


"גאה למנות את ראש ה-CIA, מייק פומפאו, כמזכיר המדינה החדש", הסביר, "מייק היה מצטיין המחזור באקדמיה הצבאית ושירת בצבא האמריקאי". טראמפ הוסיף: "מייק סיים בהצטיינות תואר במשפטים בהאוורד והיה חבר בבית הנבחרים". הנשיא המשיך: "ג'ינה האספל, סגנית ראש ה-CIA, תחליף אותו בתפקיד, וכך תהפוך להיות אישה הראשונה בתפקיד. מדובר במעמד היסטורי". הוא סיכם "הם עבדו יחד במשך למעלה משנה והם מכבדים אחד את השנייה". 
 
האספל אמרה לאחר המינוי כי "אחרי 30 שנה שבהן שירתתי ב-CIA, זה היה כבוד בשבילי לשרת כסגנית ראש הסוכנות לצדו של מייק פומפאו. "אני אסירת תודה לנשיא טראמפ על ההזדמנות וחשה ענווה לאור האמון שלו בי". 

מהבית הלבן נמסר כי "טראמפ בטוח שפומפאו הוא האיש הנכון בנקודה הנכונה". גורם בכיר בבית הלבן אמר כי טראמפ רצה צוות חדש לפני השיחות עם קים ג'ונג און ומשאים ומתנים על הסכמי סחר המתנהלים כעת.

מייק פומפאו. צילום: רויטרס

 
הנשיא התייחס לפיטורים בשיחה שקיים עם כתבים מחוץ לבית הלבן ואמר כי "אני חושב שמייק פומפאו יהיה מזכיר מדינה מעולה, אני מעריך את מחויבותו ושירותו של טילרסון, ומאחל לו בהצלחה". הוא הוסיף: "אני עובד עם מייק הרבה זמן, יש לו הרבה אנרגיות ואינטלקט גבוה, ואנחנו חושבים באותו קו מחשבה. זה מה שצריך להיות לאדם שיכהן כמזכיר המדינה". הוא סיכם: "מאחל לו כל טוב". כתבת של רשת NBC אף צייצה: "טראמפ אמר לכתבים - "אני חושב שרקס הרבה יותר שמח עכשיו".
 
סגן הנשיא מייק פנס צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מודה לטלירסון על שירותו למען האומה, ומברך את ראש ה-CIA מייק פומפאו על הפיכתו למזכיר המדינה ה-70 שלנו. הוא אדם חכם בעל תכונות אופי יוצאות מגדר הרגיל ואני מאמין שהוא יעשה עבודה מעולה. ג'ינה האספל היא עובדת ציבור מסורה, שתביא את הניסיון הרב שלה לתפקיד ראש ה-CIA".
 
בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי עוזרו האיש הוותיק של הנשיא, ג'ון מקאנטי פוטר מתפריגו. על פי הדיווח, שמתבסס על מקורות המקורבים לנושא, הוא הודח מתפקידו בגלל שהיה העוזר האישי היחיד שלא השיג אישור ביטחוני קבוע. דקות לאחר הפרסום, גורמים בקמפיין אישרו כי הוא יצטרף אליהם וישמש כיועץ בכיר. 
 
טראמפ, טילרסון ומאטיס בימים טובים יותר. צילום: רויטרס


הדיווח על הדחת טילרסון מגיע כשבועיים לאחר שאישר כי בכוונתו להתמודד פעם נוספת על הנשיאות, בבחירות שיתקיימו בשנת 2020. הוא הכריז על מינויו של מומחה הדיגיטל בראד פרסקייל למנהל קמפיין הבחירות שלו, כך לפי האתר הרשמי של קמפיין הבחירות של טראמפ. פרסקייל היה גם המנהל הדיגיטלי של מסע הבחירות האחרון של טראמפ, אז כונה "הנשק הסודי של הקמפיין". 

הנשיא הודיע על הסיסמה החדשה בכינוס בחירות בפנסילבניה של המועמד הרפובליקני לבית הנבחרים ריק סאקונה. "הסיסמה החדשה שלנו כשנתחיל את מסע הבחירות בעוד שנתיים תהיה "שמרו על אמריקה גדולה!", אמר טראמפ לקהל המריע. "אנחנו לא יכולים להגיד 'עשו את אמריקה שוב גדולה' כי כבר עשיתי את זה", הסביר הנשיא מדוע הסיסמה הישנה כבר לא רלוונטית. 

בנובמבר האחרון דווח כי טילרסון יפוטר בשבועות הקרובים, לאור חילוקי דעות ממושכים. בתחילת אותו החודש, טראמפ אמר בראיון לרשת פוקס ניוז כי הוא אינו בטוח "שמזכיר המדינה רקס טילרסון ישאר בתפקיד עד סוף הקדנציה שלו כנשיא". הוא הדגיש: "טילרסון עושה עבודה טובה, אבל היחיד שקובע את מדיניות החוץ של ארצות הברית הוא אני". 
 
מסתמן שחתול שחור עבר בין האיש החזק בעולם ומזכיר המדינה האמריקאי, אחרי שבאוקטובר דווח ברשת NBC כי טילרסון כינה את טראמפ "אידיוט". לאחר הדיווחים על כך המנהיג האמריקאי אמר כי "אם זה נכון, נצטרך להשוות מבחני איי קיו, וברור לי מי ינצח בהם". הוא הוסיף בראיון ל"פורבס": "אני חושב שמדובר בפייק ניוז, אך אם הוא אמר את זה, אני מניח שנצטרך להשוות מבחני אי קיו, ואני יכול להגיע בבירור מי ינצח בהם".