אחרי מרתון דיונים שהחל אמש ונמשך עד הערב (רביעי), מקיימת הכנסת בשעה זאת הצבעה על סעיפי תקציב 2019. חבר הכנסת יהודה גליק מצביע נגד התקציב, במחאה על כך שלטענתו הממשלה אינה עושה די על מנת להילחם בבעיית עישון הסיגריות במדינה. "במקום בחירות הערב אנחנו מביאים בשורות", אמר שר האוצר, משה כחלון בדברים שנשא לפני תחילת ההצבעה, לראשונה מאז פתרון משבר הגיוס. "לאחר חצי שנה קשה ומייגעת של כולם, אני שמח להציג היום את תקציב המדינה. לפני שבוע, אמרתי שבמידה ותקציב המדינה לא יעבור עד ליל הסדר, אאלץ לעזוב את תפקיד שר אוצר. הערב אני שמח לומר שבליל הסדר אשאר בתפקיד ונמשיך לשרת את עם ישראל". 


"גם באופוזיציה וגם בקואליציה מבינים שזה התקציב הטוב ביותר שניתן היה להעביר", הוסיף, "יש בו תוספות מדהימות בנושאים האזרחיים. האופוזיציה צודקת, זה אף פעם לא מספיק. העברנו את התקציב מראש כדי לשדר יציבות של המשק, הכלכלה והממשלה. שמעתי את חבריי מהאופוזיציה, אבל אם עם ישראל יחכה לרפורמות שלכם אז הכל ישאר רק דיבורים".
עוד אמר כי "הנתונים הכלכליים המצוינים שאנחנו רואים בדו"ח הOECD וקרן המטבע העולמי מוכיחים שכלכלה חופשית עם רגישות חברתית יכולה לעבוד ומניבה תוצאות. התקציב הזה שייך לכל אזרחי ישראל: הוא לא שייך רק למצביעי מפלגת כולנו, הוא לא שייך רק למצביעי הקואליציה או רק למצביעי האופוזיציה, הוא לא שייך רק למי שנולד עם כסף, הוא לא שייך רק למי שאדוק יותר או אדוק פחות, ותיק יותר בארץ או פחות. תקציב המדינה שייך לכולם".

התקציב משקף את הערכים החברתיים שאנחנו באים איתם ואת סדרי העדיפויות הלאומיים של ישראל. זו תפיסת העולם שאני הנחלתי בתקציב המדינה הראשון שהעברנו ב-2015 ואותה תפיסת עולם בתקציב 2019 עמדתי על כך שהתקציב יעבור כי מי שפוגע בתקציב המדינה פוגע במדינת ישראל. אם לא היינו מעבירים את תקציב 2019 עכשיו רפורמות שהיו מתוכננות ל-2018 לא היו מאושרות".

"בשבוע האחרון קיבלנו מאות פניות מאזרחים מודאגים", סיים, "זוגות צעירים ששאלו מה יקרה עם מחיר למשתכן, יבואנים שואלים על ביטול המכסים ומשפחות ששואלות על סבסוד הצהרונים. אני שמח שבמקום בחירות אנחנו מביאים לאזרחי ישראל בשורות. אנחנו מביאים היום הצעת תקציב לשנת תקציב חמישית. זאת כלכלה שמשדרת יציבות, שמשדרת עוצמה ומי כמוכם יודע כמה חשוב לכלכלה לשדר יציבות. אני מודה לראש הממשלה על שיתוף הפעולה ומאחל לו החלמה מהירה.  אני קורא לכל חברי הכנסת לתמוך בתקציב המדינה". לאחר שסיים את דבריו החלה ההצבעה על סעיפי התקציב השונים לשנת 2019, שתימשך עד השעות הקטנות של הלילה".

בשני בלילה אישרה ועדת הכספים של הכנסת את התקציב ל-2019, שיעמוד על 479,6 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 4.3 אחוזים לעומת התקציב של 2018. בנוסף, ההוצאה המותנית להכנסה תעמוד על 41.05 מיליארד שקל, כאשר סך ההרשאה להתחייבויות יעמוד ב-2019 על 134.7 מיליארד שקל, בעוד שהצמיחה החזויה ל-2019 היא 3.1 אחוז.



בצל משבר חוק הגיוס



עד אתמול סערה המערכת הפוליטית סביב משבר חוק הגיוס, כך שהדרמה שאיימה על שלמות הממשלה דחקה את העיסוק בתקציב לשוליים. בסופו של דבר התקבל המתווה שאפשר את החזרה לדיונים סביב התקציב. לפי מתווה הפשרה שהתקבל, סיעת 'ישראל ביתנו' תצביע נגד חוק הגיוס, כפי ששר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע. המתווה הושג כאשר ועדת השרים לחקיקה החליטה פה אחד על חופש הצבעה סיעתי - כל מפלגה בהתאם להחלטת יושב ראש המפלגה - לגבי חוק הגיוס. על פי ההחלטה, לאחר אישור החוק בקריאה טרומית הליך החקיקה יימשך לאחר הבאת חוק ממשלתי של משרד הביטחון, בהסכמת כל סיעות הקואליציה ובתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה.


עוד על פי המתווה, ועדת השרים לחקיקה דנה בערר של השרה סופה לנדבר וקיבלה החלטה לפיה ניתן חופש לכל סיעה להצביע על הצעת חוק בן צור לפי עמדה שתקבע ע"י יו"ר המפלגה בכפוף לשני תנאים: כל חברי הכנסת מאותה המפלגה יצביעו על פי החלטת יו"ר המפלגה ויו"ר המפלגה יודיע את החלטתו ליו"ר הקואליציה בתוך חצי שעה מתום ישיבת וועדת השרים.

עם תחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית לעניין הגיוס בהתאם להמלצת הוועדה שהתקיימה במשרד הביטחון, ולא יאוחר מארבעה שבועות אחר תחילת המושב. לאחר שההצעה תאושר בוועדת השרים לחקיקה ותעבור קריאה ראשונה בכנסת היא תמוזג עם הצעת חוק של חבר הכנסת בן צור לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. הנוסח לקריאה שנייה ושלישית יגובש בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה.
לפי ההסכם, לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בענייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת. ההצבעה על חוק הלאום בקריאה הראשונה תתקיים בתום ההצבעה על התקציב וראשי המפלגות מחויבים לוודא כי כל הח"כים של הקואליציה יהיו נוכחים בהצבעה ויתמכו בחוק. עוד הוסכם כי "ממשלה יציבה היא צורך לאומי. כל ראשי המפלגות מתחייבים לפעול במשותף על מנת שהממשלה תמשיך לפעול לאורך זמן".