תחקיר צה"ל בנושא התהפכות התותח המתנייע (תומ"ת) בגולן, במהלך תרגיל ב-26 בספטמבר 2017 בו נהרגו סגן אבשלום יצחק ערמוני ז״ל וסגן-משנה אבינועם דוד כהן ז״ל, קובע כי הגורם הישיר להתהפכות הוא חוסר היכולת לזהות את המצוק ממנו התהפך התומ״ת באמצעים שעמדו לרשות הצוות, כך הודיע היום (רביעי) דובר צה"ל.



בחמישה במרץ 2018, הציג מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, לראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט את תחקיר המומחים לאירוע. ביום ראשון האחרון סיימו קצין שריון ראשי ויושב ראש וועדת המומחים, תת- אלוף גיא חסון ומפקד חטיבת האש 282, אלוף-משנה נרי הורוביץ להציג את ממצאי התחקיר למשפחות.



בעקבות התחקיר חודדו הוראות הבטיחות המחייבות לנסיעה בתומ״ת וליציאה לתרגילים בשעות החשכה. כמו כן, הוגדרו מחדש כללי סימון צירים בתרגילים והוחלט על מודל הכשרה חדש לנהיגה בתומ״ת. בנוסף, נלמדו לקחים נוספים בתחום ההכשרות, הנהיגה והפיקוד על התומ״ת.



נוסף על התחקיר נערכה בעקבות האירוע חקירת מצ"ח. ממצאי החקירה מצויים בבחינה. עם השלמתה יימסר עדכון למשפחות בנושא. מצה״ל נמסר כי הוא "משתתף בצער משפחות ההרוגים וימשיך ללוות אותן ואת משפחות הפצועים".



כזכור, התאונה אירעה בשעה 2:00 בלילה כאשר שיירה של תומ"תים נעה על ציר עפר המקביל לכביש, בין צומת נפח לווסט. במהלך התנועה נדרשה השיירה לחצות את הכביש ואז שוב לפנות לדרך עפר מצדו השני. הכלי חצה את הכביש ומסיבות לא ברורות פנה פנייה חדה מדי והתהפך.



המ"מ והסמל היו בצריח וכתוצאה מהנפילה נהרגו. פעולות החילוץ נמשכו כשעתיים, זאת לאור תנאי השטח. בעקבות התאונה הקשה וריבוי התאונות באותה תקופה, שחלקם נבע גם מגידול במספר האימונים, החליט הרמטכ"ל אז להפסיק את כל האימונים בזרוע היבשה.