דוח המבקר המתפרסם היום (רביעי) המתייחס לתפקוד המשטרה במחוז יהודה ושומרון (ש"י) מתריע על ליקויים שיש בהם כדי לפגוע ברמתו המבצעית של הכוח. פקודת הארגון של המחוז לא עודכנה מזה 16 שנה, מה שהופך אותה למסמך חסר משמעות. הדוח מצביע על כך, שמשטרת ישראל טרם השלימה את יישום הלקחים בכשלים של מוקד 100 בעת החטיפה והרצח של הנערים גיל-עד שער, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח.



כזכור, ביוני 2014 נחטפו ונרצחו שלושת הנערים. אחד הנערים התקשר למוקד 100 ודיווח על החטיפה, אך המוקד התייחס לשיחה זו כאל הטרדה. המשטרה טרם השלימה את בניית ההליך המסווג את השיחות ולטיפול בהן. בשל העובדה כי טרם יושמו הלקחים מהאירוע הקשה, וכי "מצב דברים זה עלול לפגוע ביכולת כוחות המחוז להגיב ביעילות על אירועי חירום ובכך לפגוע באמון הציבור במשטרת ישראל". המבקר ממליץ למפכ"ל "לפעול בדחיפות לנקיטת הצעדים הנדרשים כדי להביא לשיפור בתפקוד משל"ט מחוז ש"י נוכח הלקחים שהופקו". 



היפושים אחרי שלושת הנערים. "הלקחים טרם יושמו". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ליקויים נוספים נמצאו גם בכל הנוגע לקשר ולשיתוף הפעולה בין המחוז לבין צה"ל ושב"כ. מן הדוח עולה, כי במשך ארבע שנים לא הוזנו למערכת המשטרתית גזרי דין של משפטי תעבורה של יותר מ 8,000 נהגים פלסטינים. לאור המצב, אין מערכת המשפט יכולה להחמיר בעונשם של עבריינים סדרתיים. יתרה מזאת, אין סנכרון בין המחשבים של הצבא ושל המשטרה ביו"ש, מה שמאפשר לרכבים ולנהגים בשלילת רישיון להמשיך לנסוע בכבישים, דבר המסכן את משתמשי הדרך.



תלונות כנגד זייפני בעלות על אדמות אינן מטופלות. "לעיכוב בהשלמת הטיפול בתלונות האמורות עלולות להיות השפעות חמורות, לרבות פגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק", לדברי מחברי הדוח. 


תגובת המשטרה:
"במסגרת תהליכים ארגוניים שהחלו עוד בשנת 2016 בכל הנוגע לבניין הכוח, בוצעו ועוד צפויים שינויים ארגוניים משמעותיים במחוז, בהם הקמת שתי תחנות חדשות ותוספת תקנים וכוח אדם להתמודדות מיטבית מול האתגרים השונים. מרכז השליטה המחוזי המעניק מענה מיטבי למאות אלפי פניות אזרחים מדי שנה, עבר שדרוג משמעותי וכיום כל שוטרי המשל״ט בוגרי הכשרה מקצועית.  כמו כן, בתקופה הקרובה אף צפוי להתחיל בניית משל"ט חדש וממוגן.
 
"בהתאם לאתגרי המשטרה באיו״ש ואיומי הייחוס השונים, בשנים האחרונות מתבצעת עבודת מטה מקיפה בנושא רכבים ממוגנים תוך בחינת החלופות השונות באופן שיתן מענה מיטבי ומקצועי לטווח הארוך".