ההמצאה החדשה של שר החינוך נפתלי בנט – קוד אתי למרצים במוסדות להשכלה גבוהה – היא שיא נוסף בפשיזם המשתלט על חיינו. מטרתו היחידה של הקוד היא יצירת ציבור ממושמע שרק מכיר תודה להנהגה (גם אם זו מושחתת, רקובה ומרקיבה, לכאורה) שדואגת לביטחונו ולרווחתו. קוד אתי הוא שפה שבה ייאלצו המרצים לדבר ולדקלם את החומר הנלמד וייאסר עליהם להביע דעה פוליטית על חומר זה, רחמנא ליצלן, נגד השלטון המסואב.



בשורה התחתונה, ועדת הקומיסרים הפוליטית במל"ג, שאישרה את דרישת הרגולטור, מזדהה עם רוח המפקד של הימין הקיצוני. אירוע היסטורי ומכונן כמו דני כהן־בנדיט (דני האדום), שהנהיג את מחאת הסטודנטים בצרפת ב־1968 נגד שלטון דה־גול, לא היה יכול לזכות כאן בתמיכת המרצים, כי הוא בניגוד לקוד האתי.



אז לשיטתו של בנט שוחר המדעים המדויקים (שמשוכנע שכל תלמיד תיכון בישראל יכול להצטיין במתמטיקה, פיזיקה וכימיה בדרגת קושי של 5 יחידות לפחות), אפשר אולי לוותר על אמירה פוליטית של מרצים בלימודים ריאליים והנדסיים, אבל איך ילמדו הסטודנטים היסטוריה של עם ישראל, גיאוגרפיה, פילוסופיה, ספרות ומדעי המדינה? האם בנט יודע על קורס בשם "פוליטיקה וממשל"? איך הקוד האתי מתיישר איתו? מה ילמדו בו? שמוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' מתקומה הם מנהיגים חיוניים לחברה בכל ארץ ישראל התנ"כית?



במקום האוניברסיטאות, עדיף שבנט יתעסק במכינות ודעתן החשוכה על נשים



איך בדיוק אמורים הסטודנטים להתייחס לעם הפלסטיני? ללא קשר לדעה הפוליטית של סטודנטים ומרצים, הרי מצופה מהם להבין השפעות תיאולוגיות, חלקן פרימיטיביות ושקריות, בעת שהם לומדים את האירועים שעיצבו את המדינה. אז אולי אחרי אישור הקוד האתי שניסח פרופ' אסא כשר, יאמר מרצה לתלמידיו: רבותי, אסור לי להתייחס למשמעויות ההיסטוריות־כלכליות־חברתיות של מלחמת ששת הימים. תקראו קצת ספרים ותבינו לבד. לי אסור להביע דעה.


כך מוביל כאן הרגולטור חינוך לדמוקרטיה חדשה: אנחנו נאמר למרצים מה לומר, והתלמידים חייבים להלשין (תכונה נעלה ומבורכת בימין) לרשויות אם הייתה סטייה ונאמרה אמירה פוליטית כלשהי – כמובן, רק בתנאי שאינה מזדהה עם עמדות השלטון.



אולי במקום לגנוב את דעתם של סטודנטים - שברובם כבר עברו את כור ההיתוך של השירות הצבאי ושרדו את השיטה המונהגת כאן 70 שנה לפי אמירה שמעולם לא נאמרה - "טוב למות בעד ארצנו" - יתעסק בנט במה שקורה במכינות הקדם־צבאיות של רבנים שהם ה"בייס" של המפלגה בהנהגתו.



אולי יבקש השר הגיבור מפרופ' כשר לכתוב קוד אתי לאותן מכינות, שימנע מהרבנים להביע דעה חשוכה על נשים באשר הן - חיילות, קרייריסטיות ואמהות. במכינות האלה דווקא מתיר השלטון המסואב (שכמובן משתמש בכספי ציבור כדי לממן אותן) לרבניו להביע דעה חריגה וחשוכה על נשים. יתרה מכך, הוא מפנק את אותם פרימיטיבים בפרס ישראל.



האגו של הרגולטור בנט עלול להביא אותנו למדיניות זהה לזו שהייתה בברה"מ (קצין פוליטי בכל יחידה בצבא, קומיסר פוליטי בהשכלה הגבוהה) ולזו שנהוגה כיום בקוריאה הצפונית. אל תחשבו, אל תגבשו דעה, רחמנא לצלן, אנחנו במל"ג עושים זאת בשבילכם ובשבילכן. עכשיו נראה כיצד יגיב הסגל האקדמי לגזירה החדשה: ישבית את המוסדות או ימשיך להתפנק בחסות ההטבות המפליגות שנלוות לסירוס האקדמי.



בכל מקרה, המשך יבוא.