עם ישראל יישב הערב סביב שולחן החג ויציין את פסח, המסמל את היציאה מעבדות לחירות. ממחר נוכל להרגיש את אותה תחושת שחרור, אחרי שסיימנו את מטלות הניקיון והאירוח. בבוקר שבת נחגוג באמת את בוא האביב והטבע הפורח בשלל טיולים מצפון הארץ ועד דרומה. אז מהן האטרקציות שמחכות לנו? הנה כמה הצעות שיקסמו לכל בני המשפחה. 



רק לפני זה, נזכיר שאנחנו מציינים גם 70 שנה למדינת ישראל. במסגרת זאת בנק הפועלים יציע במהלך השבוע הבא כניסה חינמית ל־30 אתרים ומוזיאונים המשלבים בין ההוויה והתרבות הישראלית העכשווית לבין ההיסטוריה של העם והארץ.


רואים את הנוף

משפחות מיטיבות לכת מוזמנות לנצל את תנאי מזג האוויר הנוחים יחסית במדבר יהודה ולצאת לטיול בנחל משמר. פרט לנוף מרהיב של ים המלח והרי אדום, המדריכים של בית ספר שדה עין גדי ילוו אתכם במסלול מעגלי ובטיפוס וירידה ממצוק ההעתקים. הטיול עובר גם בין בולדרים ומשלב טיפוס בסולמות. אם תהיו בני מזל, יש אפשרות גם לרחיצה קלה בגבי המים שנמצאים במסלול.
1 באפריל, בין 9:00 ל־15:00. מחיר: 56 שקל. פרטים בטלפון: 03-6388688. 
אחרי תקופת החורף הקרירה, הכרמים הפזורים ברחבי הארץ מתחילים להתעורר. "בזלת הגולן", יקב הבוטיק הראשון שנפתח ברמה, מזמין מטיילים ואוהבי יין למרכז המבקרים שלו ומציע סיור קצר וטעימות. הביקור כולל צפייה בסרטון המגולל את תולדות היקב, הסבר קצר על המקום ועל ההתפתחות שלו לאורך השנים, וכמובן לגימה מהתוצרת המקומית.
קדמת צבי, 4־1 באפריל, 9:00 עד 17:00. מחיר: 25 שקל. פרטים בטלפון: 04-6965010.

כפר חשמונאי. צילום:יח"צ
כפר חשמונאי. צילום:יח"צ
 
ביום שלישי ייצא סיור של קק"ל באוטובוס אל אגמון החולה ומבואות החרמון. האגמון הוא אתר הצפרות הגדול ביותר בישראל ומושך אליו צפרים רבים מהארץ והעולם. במקום יחכה למבקרים צפר של הקרן הקיימת שיעביר סיור מודרך. תוכלו להתרשם מעופות מיוחדים ומהעגורים הנודדים שאוהבים לנוח באתר בדרך למדינות הקרות.
3 באפריל, בין 8:00 ל־18:00. יציאה מרדינג, תל אביב. מחיר: 50 שקל. רישום בטלפון: 1800-350-550.


אשליית האש

ה"טכנודע" בחדרה מזמין את הציבור לגעת בקסם. במהלך חול המועד המבקרים הצעירים יקבלו ערכת קוסמים ובתחנות שבמוזיאון ייחשפו למגוון קסמים ואשליות מעולם האש, המים והצבע. מעבר לחוויית קסמים מהנה, ב"טכנודע" מחכים לכם גם מתחם אנרגיה, מתחם צליל וקול, מתחם משחקי מחשבה, חדר חושך, תערוכת ספינות ועוד.
4־2 באפריל, בין 9:00 ל־16:00. מחיר: 80 שקל לילד, 40 שקל למבוגר. פרטים בטלפון: 04-633350504.
 
האם אי־פעם ראיתם חד־קרן? האגדה מספרת על חד־קרן שחי בגנים... במהלך החג תוכלו לצאת למסע ברמת הנדיב, בין שבילים נסתרים וערוגות פורחות, ולחפש את היצור שעליו אנחנו יכולים רק לחלום. במהלך יומיים בחול המועד יוצע למבקרים בגן ליד זכרון יעקב להשתתף בפעילויות יצירה, הפעלות, מוזיקה וכמובן מפגש עם חד־קרן. ההשתתפות בפעילות הייחודית כרוכה בקניית הספר "אגדת החד־קרן", שכתבה תמר ארבל אלישע (20 שקל).
2־1 באפריל, בין 11:00 ל־16:00. פרטים בטלפון: 04-6298111.
  
פארק אריאל שרון. צילום: יח"צ
פארק אריאל שרון. צילום: יח"צ

כפר חשמונאי בשילת מציע פעילות לכל המשפחה, שבמהלכה יקבלו המבקרים הסבר ממנהל האתר על מהות פסח ומקורותיו כחג החירות. במקום תועלה ההצגה "שלח את עמי", שבה יככבו ההורים בעצמם על פי טקסטים ותלבושות שיקבלו במקום. בתפקיד הקהל: הילדים. בהמשך יתקיים סיור בכפר, שבו המבקרים יכירו בית בד עתיק, יאכילו עזים ותרנגולות בפינת החי, יכינו שקיות צמחי מרפא ויוכלו להתנסות בירי בחץ וקשת. לאחר הפעילות הזו יוכלו ליהנות מפיקניק במקום.
30 במרץ עד 7 באפריל. התכנסות ב־10:30 במרכז המבקרים. מחיר: 35 שקל. פרטים והרשמה בטלפון: 054-4480463. 
במסגרת אירועי "מפה ומצה" שיתקיימו ב־12 אתרי מורשת ברחבי הארץ, תיערך פעילות משפחתית ייחודית בבית העיר (מתחם ביאליק) ובבית בן־גוריון בתל אביב. בבית בן־גוריון (שדרות בן־גוריון 17), אשר שימש כביתו של ראש הממשלה הראשון עד התיישבותו בשדה בוקר, ניתן לראות את כל הרהיטים והפרטים ששימשו את הזקן ואשתו פולה. ביום שלישי יתקיים מפגש עם הסופרת שלומית כהן־אסיף, ולאחריו זמרת הילדים "גולי והגיטרה" תערוך מופע שהוא מסע מוזיקלי אל שירי הילדים האהובים מכל הזמנים. במקביל, במתחם ביאליק (ביאליק 27), בניין העירייה הישן וביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, תתקיים הצגה מיוחדת ומקורית, המבוססת על שיריו של המשורר. 
4־3 באפריל, בין 9:30 ל־19:00. ללא תשלום.

אפולוניה. צילום: יעקב שקולניק
אפולוניה. צילום: יעקב שקולניק



חבורת הזבל

פסטיבל "משחקים ללא קופסה" חוזר לפארק המחזור חירייה ולפארק אריאל שרון. הפסטיבל, שמתקיים זאת השנה השלישית, יכלול מבוך שכולו עשוי מפסולת בשימוש חוזר המוביל אל "עץ המשאלות", שמורכב מפחי אשפה. אפשר גם להשתתף בסיור מרתק בעקבות סיפורו של הר הפסולת שהפך לפארק ירוק וליהנות מהפעלות קרקס, סדנאות מחומרים בשימוש חוזר, מיצג מולטימדיה, מסע בעקבות משאיות הזבל ותצפית מההר הגבוה ביותר בגוש דן. 
4־2 באפריל, בין 10:00 ל־16:00. מחיר: 35 שקל לאדם, 150 שקל לכרטיס משפחתי (חמש נפשות). לפרטים נוספים:
hiriya.co.il / parksharon.co.il 
 
מי היו האבירים הצלבנים, ומדוע הם הגיעו לכאן? במהלך חול המועד תתקיים בגן הלאומי אפולוניה, מול חוף ימה של הרצליה, פעילות לכל המשפחה, שבה יסופר סיפורה המרתק והצבעוני של התקופה הצלבנית במקום. במרכז הפעילות: הצגת כלי הנשק שבאמצעותם צרו הצלבנים על המקום. בנוסף יתקיימו הדרכות מוזיקה בכלי נגינה מימי הביניים והרצאות שיכניסו את המשתתפים לחיי היומיום של האבירים והגבירות. עבור הקטנטנים יפעל תיאטרון בובות ברוח התקופה. הילדים הגדולים יותר יוכלו לעבור אימוני אבירים. 
4־2 באפריל, בין 10:00 ל־15:00.