אני בן 29 וסובל מבריחת שתן. אני חייב להתפנות לשירותים במהרה, ולעתים נאלץ לעצור את הרכב באמצע הדרך כמה פעמים במהלך נסיעה בודדת כי אני לא מסוגל להתאפק. מה עלי לעשות בנידון?

"בגיל 29 אכן מדובר במקרה חריג. אתה סובל גם מחוסר יכולת להתאפק וגם מריצה לשירותים לעתים תכופות. ייתכן שאתה סובל מדלקת בדרכי השתן או בפרוסטטה. קיימת גם אפשרות שאתה סובל משלפוחית רגיזה. אני ממליץ לך לפנות לאורולוג, שיבצע לך בדיקה לבלוטת הערמונית. אף שהיא חודרנית במעט, היא תוכל לסייע לך. אם אין לך תחושת צריבה במהלך מתן השתן, סביר להניח שלא מדובר בדלקת זיהומית, וייתכן שאתה סובל משלפוחית רגיזה. לכך קיים טיפול בכמה תרופות שונות שיותאמו לך, ויכולות לסייע לך. כדאי לך מאוד לפנות לבדיקה אצל אורולוג כדי שתוכל לשפר את איכות חייך. אין סיבה שתסבול. במידה שאתה ישן לילה שלם מבלי לקום כמה פעמים לשירותים אני יכול להעריך שאכן מדובר בבעיית שלפוחית רגיזה או בבעיה פסיכולוגית שקשורה למתח". 
אני בן 83. אני סובל מבעיית זיכרון לטווח הקצר בלבד. אני נוטל אומגה 3 ממקור צמחי בבוקר ובערב, מכיוון שאני חושש מהכספית שנמצאת בקפסולות אומגה 3 שמקורן בדגים. למרות זאת, איני חש בשיפור. מה אני עושה לא נכון?


"אין צורך ליטול אומגה 3 גם בבוקר וגם בערב. ישנם שני סוגים של חומצות שומן: DHA טובה לזיכרון ו־EPA טובה למחזור הדם וללב. לכן, מרבית הרופאים ממליצים ליטול חומצות אומגה 3 שמקורן בדגים ולא בצומח. הדגים צורכים אצות וממירים אותן ל־DHA ו־EPA. גם גופנו מסוגל לעשות זאת - אך באופן פחות יעיל מאשר הדגים. אין לך מה לחשוש מליטול אומגה 3 שמקורן בדגים. גם החשש מעודף כספית אינו רלוונטי לאנשים בגילך. אני ממליץ לך ליטול כמוסה אחת של אומגה 3 בבוקר או בצהריים, ובמקביל להקפיד לאכול דגים בכמות גדולה. בכך תעלה את כמות האומגה 3 בגופך בצורה נכונה ואפקטיבית".
אני בת 64 וסובלת במשך שנה מתחושת חנק בצוואר. אני חשה שיש משהו שתקוע לי בגרון ומציק לי. נהגתי להשתמש במדבקות הורמונים, אך יום אחד פשוט הפסקתי אותן וייתכן שכתוצאה מכך גם עליתי משמעותית במשקל. פניתי להמון מומחים שלא הצליחו לסייע לי להיפטר מהתחושה המעיקה, ואני חוששת ליטול כדורים שיגרמו לי להתמכרות. מה עלי לעשות?

"הפסקת את ההורמונים שקיבלת במכה אחת, וכך גם הגעת במהרה אל גיל המעבר. התופעה שאת מתארת היא תוצאה של חרדה. לא מדובר בחרדה נפשית, אלא חרדה פיזיולוגית שבאה לידי ביטוי בתחושת החנק בגרון שאת חשה. היא נקראה פעם גלובוס היסטריקוס, וזאת מפני שאנשים חשים שמשהו כמו כדור (גלובוס) תקוע להם בגרון. לעתים ישנם אנשים שחשים שאין להם מספיק אוויר ומתחילים לנשום בכבדות כתוצאה מהתחושה המעיקה. מדובר בתופעה מוכרת ששכיחה בתחילת גיל המעבר, ולכן הרופאים המומחים שפגשת לא ידעו לזהות את הבעיה שלך. תסמונות גיל המעבר, ככלל, באות בכל מיני צורות, ועלייה במשקל כולל תחושת החנק שאת חשה אופייניים מאוד לגיל המעבר.

לגבי הפחד מכדורים, אני נוהג לומר למטופליי שאני מעדיף שהם יתמכרו לכדורים מאשר שאיכות החיים שלהם תיפגע. אני ממליץ לך ליטול תרופות להרגעה. בחרי בתרופה שתשפיע באופן ישיר על החרדה הפיזיולוגית לאורך זמן ולא למצבי חירום בלבד. בהמשך להמלצת הרופא שלך, אני ממליץ לך ליטול כדור מירו, שהוא בעל יכולת להקל על חרדה וגם לגרום לעייפות. כך, אם תיקחי כדור בערב, הוא יוכל גם לסייע לך לישון. יתרון נוסף ב'מירו' הוא שהגוף לא מתרגל אליו בקלות, מה שאומר שתהיה לו השפעה חזקה עלייך. הכדור ישפר לך את איכות החיים מן הקצה אל הקצה. מלבד זאת, לא הייתי פוסל לנסות טיפול טבעי נגד חרדה ודיכאון - או ליטול ציפרלקס. אין סיבה שתסבלי לחינם". 

ערך ב-103FM: איתמר זיגלמן